20.9.2016

Nokian Renkaat: uusi testikeskus ja kilometrin ovaalinmuotoinen rata Espanjaan

nokiantyres_technology_center_spain

Nokian Renkaat kertoo vauhdittavansa ympärivuotista tuotekehitystään avaamalla uuden monipuolisen kesä- ja talvirenkaiden testikeskuksen Espanjan Santa Cruz de la Zarzaan vuoden 2017 aikana.

Nokian Renkaat, eli maailman pohjoisin rengasvalmistaja, tekee uuden aluevaltauksen rengastestaamisen ja tuotekehityksen saralla. Yhtiö kertoo avaavansa uuden kesä- ja talvirenkaiden testikeskuksen Espanjan Santa Cruz de la Zarzaan.

Keskuksen ensimmäiset testit ajetaan jo vuoden 2017 aikana. Lopullisesta muodossan testikeskus valmistunee vuoden 2019 lopussa.

Madridin eteläpuolelle sijoittuvassa noin 300 hehtaarin kokoisessa modernissa teknologiakeskuksessa testataan tulevaisuudessa erityisesti korkean nopeusluokan kesärenkaita, mutta myös talvirenkaiden ominaisuuksia.

Uusi testikeskus mahdollistaa ympärivuotisen tuotekehitystyön ja testauksen vaativilla ja vaihtelevilla radoilla, minkä Nokian Renkaat lupaa näkyvän myös tavallisen autoilijan arjessa entistä parempina renkaina.

Erityisesti talvirenkaistaan tunnetun yhtiön uusi testikeskus vahvistaa entisestään myös yhtiön kesärengasosaamista. Investoinnin arvo on noin 16 miljoonaa euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nokian Renkaat: Luvassa nopea ovaali

Tulevan omistajansa mukaan huipputeknologiaa hyödyntävään testikeskukseen tulee muun muassa ovaalinmuotoinen, noin viiden kilometrin pituinen rata, joka kiertää koko aluetta.

– Mutkistaan kallistuvalla ovaaliradalla voidaan testata korkean nopeusluokan kesä- ja talvirenkaitamme, joilla ajetaan jopa 300 kilometrin tuntinopeutta. Näillä korkean nopeusluokan renkailla on kysyntää etenkin Keski-Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa eli alueilla, joilta haemme tällä hetkellä voimakasta kasvua, Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen kertoo.

Ovaaliradan keskelle rakennetaan myös muita testiratoja, joilla voidaan tutkia ja koetella renkaiden käyttäytymistä esimerkiksi vesiliirron, märkäjarrutuksen ja käsittelytuntuman suhteen. Testiradalla voidaan toteuttaa myös useimmat renkaiden hyväksyntätestaukset esimerkiksi melun osalta.

– Tavoitteenamme oli löytää paikka Etelä-Euroopan maasta, jossa paistaa aurinko, on lämmintä ja kuumaa. Luonnollisesti myös hyvät liikenneyhteydet niin lento- kuin maateitse olivat tärkeitä, jotta renkaat, autot, testaajat ja asiakkaat saadaan helposti kuljetettua kohteeseen. Testikeskuksessamme on tarkoitus järjestää myös uusien renkaidemme lanseeraustilaisuuksia, Tähtinen sanoo.

Ivaloa ei unohdeta

Nokian Renkaiden tuotekehityskustannuksista yli puolet käytetään valmistajan oman kertoman mukaan tuotteiden testaamiseen. Testituloksia ei haeta pelkästään laboratorio-olosuhteissa, vaan renkailla ajetaan aidossa ympäristössä, jotta ne toimisivat myös vaativissa ja vaihtelevissa oloissa.

Ensimmäiset talvirenkaat Nokian Renkaat lanseerasi jo 80 vuotta sitten, ensimmäisenä maailmassa. Talvirenkaat ovat edelleen mieluista myytävää, joten yhtiö kertoo pyhittävänsä jopa puolet vuodesta talvirengastestaukselle.

Napapiirin pohjoispuolella sijaitsee yli 700 hehtaarin Ivalon testikeskus, tai tuttavallisemmin White Hell.

nokian tyres test center

Sesongin aikana Lapin talvisissa oloissa renkaista otetaan mittaa vuorokauden ympäri, yli kahdellakymmenellä testiradalla. Vuonna 1986 perustetussa testikeskuksessa vertaillaan renkaiden ajokäytöstä lumella ja jäällä sekä kiihdytys- ja jarrutusominaisuuksia.

Yrityksen syntysijoilla Nokialla sijaitsee pääkonttorin ja tehtaan lisäksi myös kolmas merkittävä testirata, jossa sadetusjärjestelmä mahdollistaa tehokkaan märkätestauksen aurinkoisinakin päivinä. Rengasvalmistajan mukaan Nokian testikeskuksessa hyödynnetään tehokkaasti muun muassa suurnopeuskuvaustekniikkaa ja sohjoliirtotestausta renkaiden ominaisuuksia arvioitaessa.

Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat