20.9.2016 Ajoneuvot Nokian Renkaat: uusi testikeskus ja kilometrin ovaalinmuotoinen rata Espanjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat kertoo vauhdittavansa ympärivuotista tuotekehitystään avaamalla uuden monipuolisen kesä- ja talvirenkaiden testikeskuksen Espanjan Santa Cruz de la Zarzaan vuoden 2017 aikana. Nokian Renkaat, eli maailman pohjoisin rengasvalmistaja, tekee uuden aluevaltauksen rengastestaamisen ja tuotekehityksen saralla. Yhtiö kertoo avaavansa uuden kesä- ja talvirenkaiden testikeskuksen Espanjan Santa Cruz de la Zarzaan.Keskuksen ensimmäiset testit ajetaan jo vuoden 2017 aikana. Lopullisesta muodossan testikeskus valmistunee vuoden 2019 lopussa.Madridin eteläpuolelle sijoittuvassa noin 300 hehtaarin kokoisessa modernissa teknologiakeskuksessa testataan tulevaisuudessa erityisesti korkean nopeusluokan kesärenkaita, mutta myös talvirenkaiden ominaisuuksia.Uusi testikeskus mahdollistaa ympärivuotisen tuotekehitystyön ja testauksen vaativilla ja vaihtelevilla radoilla, minkä Nokian Renkaat lupaa näkyvän myös tavallisen autoilijan arjessa entistä parempina renkaina.Erityisesti talvirenkaistaan tunnetun yhtiön uusi testikeskus vahvistaa entisestään myös yhtiön kesärengasosaamista. Investoinnin arvo on noin 16 miljoonaa euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Renkaat: Luvassa nopea ovaaliTulevan omistajansa mukaan huipputeknologiaa hyödyntävään testikeskukseen tulee muun muassa ovaalinmuotoinen, noin viiden kilometrin pituinen rata, joka kiertää koko aluetta.– Mutkistaan kallistuvalla ovaaliradalla voidaan testata korkean nopeusluokan kesä- ja talvirenkaitamme, joilla ajetaan jopa 300 kilometrin tuntinopeutta. Näillä korkean nopeusluokan renkailla on kysyntää etenkin Keski-Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa eli alueilla, joilta haemme tällä hetkellä voimakasta kasvua, Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen kertoo.Ovaaliradan keskelle rakennetaan myös muita testiratoja, joilla voidaan tutkia ja koetella renkaiden käyttäytymistä esimerkiksi vesiliirron, märkäjarrutuksen ja käsittelytuntuman suhteen. Testiradalla voidaan toteuttaa myös useimmat renkaiden hyväksyntätestaukset esimerkiksi melun osalta.– Tavoitteenamme oli löytää paikka Etelä-Euroopan maasta, jossa paistaa aurinko, on lämmintä ja kuumaa. Luonnollisesti myös hyvät liikenneyhteydet niin lento- kuin maateitse olivat tärkeitä, jotta renkaat, autot, testaajat ja asiakkaat saadaan helposti kuljetettua kohteeseen. Testikeskuksessamme on tarkoitus järjestää myös uusien renkaidemme lanseeraustilaisuuksia, Tähtinen sanoo.Ivaloa ei unohdetaNokian Renkaiden tuotekehityskustannuksista yli puolet käytetään valmistajan oman kertoman mukaan tuotteiden testaamiseen. Testituloksia ei haeta pelkästään laboratorio-olosuhteissa, vaan renkailla ajetaan aidossa ympäristössä, jotta ne toimisivat myös vaativissa ja vaihtelevissa oloissa.Ensimmäiset talvirenkaat Nokian Renkaat lanseerasi jo 80 vuotta sitten, ensimmäisenä maailmassa. Talvirenkaat ovat edelleen mieluista myytävää, joten yhtiö kertoo pyhittävänsä jopa puolet vuodesta talvirengastestaukselle.Napapiirin pohjoispuolella sijaitsee yli 700 hehtaarin Ivalon testikeskus, tai tuttavallisemmin White Hell.Sesongin aikana Lapin talvisissa oloissa renkaista otetaan mittaa vuorokauden ympäri, yli kahdellakymmenellä testiradalla. Vuonna 1986 perustetussa testikeskuksessa vertaillaan renkaiden ajokäytöstä lumella ja jäällä sekä kiihdytys- ja jarrutusominaisuuksia.Yrityksen syntysijoilla Nokialla sijaitsee pääkonttorin ja tehtaan lisäksi myös kolmas merkittävä testirata, jossa sadetusjärjestelmä mahdollistaa tehokkaan märkätestauksen aurinkoisinakin päivinä. Rengasvalmistajan mukaan Nokian testikeskuksessa hyödynnetään tehokkaasti muun muassa suurnopeuskuvaustekniikkaa ja sohjoliirtotestausta renkaiden ominaisuuksia arvioitaessa.Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti