23.8.2024 Yleinen Nopeusrajoituksia ei alenneta! – Väylävirasto ei anna uutta nopeusrajoitusohjetta Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston asiantuntija: ”Tavoitteenamme on, että Suomen maanteille asetetut nopeusrajoitukset ovat tienkäyttäjille perusteltuja ja hyväksyttäviä, jotta niitä myös noudatetaan.” Väylävirasto pyysi kesäkuussa lausuntoja maanteiden nopeusrajoituksiin suunniteltuihin muutoksiin. Esityksessä nopeutta olisi laskettu 100 km/h -nopeudesta 80 km/h -tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrin matkalla kohteissa, joissa kohtaamisonnettomuuden riski on kohonnut tai tieolosuhteet puoltaisivat nopeuden alentamista. Muutokset olisivat tulleet voimaan osana päivitetyn nopeusrajoitusohjeen käyttöönottoa.Moottori uutisoi tuoreeltaan (31.5.2024) asiasta otsikolla Nopeusrajoitukset voivat laskea 1 800 maantiekilometrillä. Uutisen ja Väyläviraston mukaan suurimmat muutokset kohdistuisivat 100 km/h rajoitettuihin kapeisiin vähäliikenteisiin teihin ja yksittäisiin tiejaksoihin, joissa kohtaamisonnettomuusriski on kohonnut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskustelu rajoituksista vaikuttiVäyläviraston nopeusrajoitusohjeen muuttamisesta käytiin sen julkitulon jälkeen varsin vilkasta kansalaiskeskustelua julkisuudessa – ja myös Väyläviraston järjestämissä sidosryhmätilaisuuksissa. Suunnitelma oli kesällä lausuntokierroksella, joka keräsi runsaan sadon eli 144 lausuntoa, joissa arvioitiin nopeusrajoitusten alentamisen tarpeellisuutta. Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista. Keskusteluun osallistui näkemyksillään myös Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö Autoliitto, jonka viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen totesi Moottorin uutisessa (16.6.2024), että ”jos tiet ovat niin huonossa kunnossa, että sen takia pitää laskea nopeusrajoituksia, niin rajoitusten laskemisen sijaan, tiet pitää laittaa kuntoon.”Tolvanen toi myös esiin liikenneturvallisuuden. ”Nopeusrajoitusten alentamista perustellaan aina liikenneturvallisuudella, mutta liikenneturvallisuus on kuitenkin koko ajan parantunut. Kevytperäkärryhenkilöauto -yhdistelmien suurimman sallitun nopeuden nostoa 100 km/h:ssa vastustettiin maalaamalla kauhukuvia liikenneturvallisuuden romahtamisesta. Näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan liikenneturvallisuus on jatkanut parantumistaan.”Tolvasen mukaan Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista, jossa liikenneturvallisuutta on kohennettu rakentamalla hyvin vähän tilaa vieviä ”kevytkeskikaiteita”.Rajoitusten oltava mielekkäitäAutoliitto kiteytti Moottorin jatkouutisessa kantansa seuraavasti: ”Kategoriseen nopeusrajoitusten alentamiseen liittyy riski siitä, että nyt rajoituksia noudattava suuri enemmistö ei enää koe rajoituksia liikenneympäristöä vastaavaksi ja on valmis rikkomaan rajoituksia.”Moottori kirjoitti 5.7.2024 aiheesta otsikolla Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? Väylävirasto on nyt päätynyt arvioon, jonka mukaan laajan palautteen keskeinen viesti oli, että liikenneturvallisuustavoitteet tulee saavuttaa muilla keinoin, kuin nopeusrajoituksia alentamalla.– Valmisteluvaiheessa syntynyt tieto ja lausuntopalautteet ovat meille arvokkaita. Kiitänkin kaikkia lausunnonantajia ja keskusteluun osallistuneita. Tavoitteenamme on, että Suomen maanteille asetetut nopeusrajoitukset ovat tienkäyttäjille perusteltuja ja hyväksyttäviä, jotta niitä myös noudatetaan, Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila toteaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! Kommentit (2) Erittäin hyvä ja asiallinen päätös Väylävirastolta. Haluan kiittää Virpi Anttilaa ja muuta Väylän johtoa ja asiantuntijoita, että järki voitti tässä asiassa. On hienoa että Väylä toteaa, että rajoitusten tulee olla perusteltuja ja hyväksyttäviä, jotta niitä myös noudatetaan. Palaute asiasta on otettu huomioon kiitettävästi, mikä on aivan erinomainen asia! Kiitokset myös Autoliitolle ja Moottori-lehdelle asiallisesta toiminnasta nopeusrajoitusasiassa. Esimerkiksi Autoliiton lausunto Lausuntopalvelussa oli erinomainen ja todella hyvin perusteltu! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa