20.10.2024 Lentokoneet Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan puolustusvoimat vähentää päästöjään siellä missä voi. Tässä on ainakin yksi hyvä tapa. Kasvisruoka kelpaa myös hävittäjäkoneille. Lentoliikenteen yksi monista isoista puheenaiheista ovat tällä hetkellä vastuulliset lentopolttoaineet eli kielillä todettuna SAF, Sustainable Aviation Fuel. Puheenaiheena se on varmasti tullut jäädäkseen, mutta puheiden olisi hyvä alkaa muuttua myös teoiksi. Ongelmana biopolttoaineissa tai laajemmin vastuullisissa lentopolttoaineissa on tietysti hinta. Ei-fossiilinen kerosiini on edelleen hurjasti, noin kahdesta kolmeen kertaa perinteistä fossiilista kalliimpaa tuottaa, vaikka tapoja sen tuottamiseen syntyy tasaiseen tahtiin. Kuluvan vuoden aikana maailmalla arvioidaan tuotettavan puolitoista miljoonaa tonnia vastuullista lentopolttoainetta. Niinkin hurjalta kuin määrä kuulostaa, se on vain vaivaiset 0,53 prosenttia ilmailun polttoainetarpeesta. Lentomatkustajan on useilla lentoyhtiöillä mahdollista lentovarauksen yhteydessä ostaa SAF:ia, ja siten nostaa sen osuutta lennolla/lennoilla. Lentoyhtiöt palkitsevat vastuullisen polttoaineen ostosta usein kanta-asiakasohjelmiensa kautta. Esimerkiksi Finnairin koko vuoden 2024 aikana käyttämästä kerosiinista vain 0,24 prosenttia oli SAF:ia. Euroopan unionin asettama vaatimus vastuullisen polttoaineen osuudelle vuonna 2025 tulee puolestaan olemaan kaksi prosenttia. Vieläkin kunnianhimoisempi on Finnairin edustaman Oneworld-allianssin tavoite vuodelle 2030. Tuohon vuoteen mennessä Oneworldin lennoilla on tarkoitus käyttää jopa 10 prosenttia SAF:ia. On siis hyvä, että isot toimijat, jotka lentävät paljon, ja joilla on niin sanotusti ylimääräistä budjetissaan, maksavat vapaaehtoisesti SAF:in käytöstä lennoillaan. Norjan puolustusvoimat on aika hyvä esimerkki tästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli miljoona lentoa neljässä vuodessaNorwegian on siis voittanut Norjan puolustusvoimien lentoliikennettä koskevan sopimuksen, jonka mukaisesti Norwegian käyttää puolustusvoimien lennoilla jatkossa biopolttoainetta yhteensä 15 prosentin osuuden. Sehän on kymmeniä kertoja yli keskiarvon, ja viisi prosenttia yli mainitun Oneworldin ensi vuosikymmenen alun tavoitteen. Kyseiset lennot ovat siis Norjan puolustussektorin liikematkoja, joita arvioidaan tehtävän noin 250 000 vuodessa. Kaupallisen lentoyhtiön siivin niitä tehdään niin paljon, että vuoteen 2028 mennessä Norwegian on lentänyt yli miljoona tällaista lentoa.- Tämä uraauurtava sopimus on tärkeä askel Norjan puolustussektorin ilmasto- ja ympäristöstrategiassa. Alan tavoitteena on vähentää CO2-päästöjä 20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi liikematkustuksen sekä hävittäjä- ja valvontalentojen päästöjen vähentäminen on keskeistä. Olen kiitollinen siitä työstä, jolla tietä on tasoitettu tämän sopimuksen osalta, sanoo puolustusvoimien komentaja Eirik Kristoffersen. Suomalainen St1 kerosiinintoimittajanaYksi sopimuksen pääkohdista on se, että sen puitteissa lennettävillä lennoilla käytettävä biopolttoaine on tankattava nimenomaan Norjan maaperällä, jotta sopimus edistäisi biopolttoaineen paikallista kysyntää. Sopimuksen puitteissa biopolttoaineiden käyttö tulee lisääntymään Norjassa peräti 20 prosentilla.- Biopolttoaineiden saatavuus on tärkeää ilmaston kannalta, ja samalla haluamme lisätä polttoaineen toimitusvarmuutta. Puolustussektori haluaa helpottaa tämäntyyppisten polttoaineiden tuotannon lisäämistä Norjassa, puolustusvoimain komentaja Kristoffersen sanoo. Ongelma on kuitenkin se, ettei öljyvarannoistaan tunnetussa Norjassa tuoteta vielä omaa biopolttoainetta ilmailun tarpeisiin. Näin ollen Norjassa tankattava biopolttoaine pitää tuoda maahan, ja se tapahtuu Ruotsin kautta suomalaisen yrityksen valmistamana. Norwegian on nimittäin päättänyt ostaa biopolttoainetta lyhyen matkan päästä St1:n hiljattain käynnistämältä biojalostamolta Göteborgista Ruotsista. Jakelun Norjassa hoitaa AFSN eli Aviation Fuelling Services Norway. Neste on toinen suomalainen energiayhtiö, joka on myös maailmalla tunnettu SAF:in tuottaja. Yhtenä esimerkkinä siitä, vuonna 2021 bahrainilainen Gulf Air kävi Helsinki-Vantaalla tankkaamassa uusiutuvaa Neste My -kerosiinia, ja lensi sen voimalla Formula ykkösten Bahrainin Grand Prix'n avauksen ylilennon. Hävittäjällekin kelpaa kasvisruokaBiopolttoaineita on testimielessä käytetty myös etulinjan hävittäjälentokoneissa. Jos pysytään pohjoismaisissa teemoissa, oivallinen esimerkki asiasta löytyy länsinaapuri Ruotsista. Ruotsalainen Saab JAS 39 Gripen -hävittäjä, joka oli ehdolla myös Suomen Hornetien korvaajaksi, teki vuonna 2017 biopolttoainehistoriaa. Siitä tuli ensimmäinen yksimoottorinen ensilinjan hävittäjälentokone, jolla lennettiin lento 100-prosenttisesti uusiutuvalla biopolttoaineella. Uraauurtava lento lennettiin kaksipaikkaisella Gripen D:llä, ja puikoissa oli kaksi Saabin koelentäjää. Kumpikaan ei huomannut koneen käytöksessä mitään eroa tavallisiin fossiilisella kerosiinilla lennettäviin lentoihin nähden. Gripenin tankeissa oli tuolla lennolla rapsiöljystä valmistettua 100-prosenttista biopolttoainetta. Olemassa oleva mahdollisuus käyttää muuta kuin fossiilista polttoainetta jopa hävittäjäkoneissa on tietysti kiva mahdollisuus päästöjen kannalta. Kuitenkin, erityisesti Ruotsin tai Suomen kaltaisissa maissa, voi olla pahimmassa tapauksessa elintärkeää, etteivät hävittäjälentokoneet ole riippuvaisia polttoainetoimituksista kaukaa ulkomailta.Lähteet: Norwegian, SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?