20.7.2018 Liikenne Nuorten kevytautot jakavat mielipiteitä asiantuntijapiireissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lakiesitystä kannattavat tahot vetoavat parempaan kolariturvallisuuteen, vastustajat puolestaan pitävät rajoitetun nopeuden henkilöautoja mopoautoja vaarallisempina. Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi kesäkuussa asiantuntijatahoilta lausuntoja lakiesitykseen, joka mahdollistaisi nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönoton 15–17-vuotiaille nuorille. Näitä autoja varten perustettaisiin uusi ajoneuvoluokka, kevytautot. Suurin sallittu rakenteellinen nopeus näillä olisi 45 kilometriä tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmistö kannattaa kevytautojaLausunnon antoi takarajaan eli heinäkuun 10. päivään mennessä kaikkiaan 49 tahoa, joista 18 on yksityishenkilöitä. Ehdotusta kannatti 26 ja vastusti 13 lausunnonantajaa. Lisäksi kymmenessä lausunnossa ei otettu erityisesti kantaa puolesta tai vastaan, vaan tyydyttiin käsittelemään ehdotuksen hyviä ja huonoja puolia.Varsinaisista asiantuntijatahoista ehdotusta kannattivat Suomen Autokoululiitto ry, Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry, Maa- ja metsätalousministeriö, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, Autoalan Keskusliitto ry, Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoliitto, OP Ryhmä, Liikenteen turvallisuusvirasto, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, Poliisihallitus, Sisäministeriö, Suomen Autoteknillinen Liitto ry sekä Suomen Taksiliitto ry.Näiden joukossa kevytautojen aktiivista ja passiivista turvallisuutta pidettiin mopoautoja parempina. Kevytautojen todettiin myös parantavan nuorten liikkumismahdollisuuksia harvemmin asutulla seudulla.Painavampi rakenne huolenaEsitystä vastustivat Suomen Mopoauto Oy, Suomen Motoristit ry, Oy Brandt Ab, Teknisen Kaupan Liitto ry:n moottoripyöräjaosto, Ympäristöministeriö, Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymä, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, SF-Caravan ry sekä Pyöräliitto ry.Vastustajat vetosivat muun muassa siihen, että esitys heikentäisi liikenneturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta, ja olisi myös Suomen ympäristötavoitteiden vastainen. Viimeksi mainittua perusteltiin esimerkiksi sillä, että kevytautot edesauttaisivat nuorten tottumista yksityisautoiluun.Mopoautoja painavammat ja nopeammin kiihtyvät kevytautot olisivat vastustavien tahojen mukaan vaarallisempia erityisesti kevyelle liikenteelle. Mopo- ja moottoripyöräkauppiaiden edustajat näkivät lisäksi, että esitys heikentäisi alan liiketoimintaedellytyksiä.Lausunnon antaneista yksityishenkilöistä 11 kannatti esitystä, ja kolme ehdotti siitä luopumista.Virittäminen nähdään riskinäYleisesti lausunnoissa pidettiin esityksen tavoitetta, parantaa nuorten liikenneturvallisuutta, kannatettavana. Nopeudenrajoittimen kiertämistä sen sijaan pidettiin sekä kannattavissa että vastustavissa tahoissa merkittävänä riskinä.Esimerkiksi Poliisihallitus totesi lausunnossaan, että nopeudenrajoittimen kiertämisen tekniset toteutustavat kehittyvät jatkuvasti, mikä puolestaan vaikeuttaa valvontaa. Lisäksi henkilöauton virittämisellä saavutettaisiin selvästi korkeampia ajonopeuksia kuin mopoautoja trimmaamalla.Muutamassa lausunnossa esitettiinkin nykyisten rangaistusten koventamista henkilöille, jotka yrittävät rajoitinta kiertää, sekä myös vuosittaisten määräaikaiskatsastusten asettamista kevytautoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmio tulossa peräänLain valmistelu jatkuu tästä eteenpäin virkamiestyönä. Esitys kevytautoista on tarkoitus saada vielä nykyisen eduskunnan käsittelyyn ensi syksynä, mutta voimaan uuden lain ehdotetaan tulevan vasta vuotta myöhemmin eli marraskuussa 2019.Liikenne- ja viestintäministeriön johtavan asiantuntijan Erik Asplundin mukaan lausuntojen anti on tarkoitus ottaa mahdollisuuksien mukaan huomioon lakia valmisteltaessa. Hän paljastaa, että muutamassa lausunnossa penätty hitaan ajoneuvon kolmio on tarkoitus lisätä myös kevytauton perään.Mahdollinen kevytauton rakenteellisen nopeuden nostaminen ehdotetusta 45 km/h tasosta esimerkiksi kuuteenkymppiin on myös ollut lausunnoissa esillä.– Lausunnoissa esiintyneet perustelut nopeuden nostamiseksi on käyty pääsääntöisesti lävitse jo valmisteluvaiheessa, mutta tämäkin asia käydään luonnollisesti vielä läpi ennen kuin asia etenee eduskuntaan, Asplund kommentoi.Myös matkustajien määrää, jota sivusimme edellisessä uutisessamme, pyydettiin pohdittavaksi. Osa lausunnonantajista oli henkilöautoa vastaavan matkustajamäärän kannalla, osa taas ehdotti sen rajoittamista yhteen henkilöön, kuten nykyisin mopoautoissa.Johtava asiantuntija Asplund pitää paikkaluvun rajoittamista melko epätodennäköisenä.– Henkilöautot on suunniteltu kuljettajan lisäksi 3–4 matkustajalle, ja heille on varattu istuinpaikat turvavöineen. Näiden käytön kieltäminen jättäisi turhan paljon vastuuta liikennevalvonnalle, ja niiden poistaminenkin olisi varsin mittava prosessi.Paikkaluvussa on lisäksi ympäristöystävällinenkin puolensa.– Yhteen kevytautoon mahtuu enemmän matkustajia, jolloin myös päästöjä syntyy vähemmän kuin esimerkiksi kahdesta mopoautosta, Asplund muistuttaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta