12.5.2018

Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa?

Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa?

Unohtakaa lätkä, unohtakaa viisut: tämän viikonlopun kohokohta on 24 tunnin kilpailu Vihreässä Helvetissä.

Vaikka viikonlopun ohjelmatarjonnasta löytyy niin jääkiekkoa, viisuja kuin Formuloitakin, lienee kaikista tärkein anti ADAC Zurich 24h-Rennen am Nürburgring, eli kavereiden kesken Nürburgringin 24 tunnin kilpailu.

Pimeys, sumu ja sade luovat taatusti draamaa autojen kiertäessä Nürburgringin GP-radan lisäksi myös vanhaa ja ikonista Nordschleifeä. Äärimmäinen Nürburgring-kilpailu on onneksi muuttunut helpommaksi penkkiurheiltavaksi internetin ilosanoman levittyä myös Saksaan saakka. Kilpailu alkaa lauantaina 12.5.2018 kello 16:30 Suomen aikaa ja päättyy sunnuntaina 16:30. Lähetyksen ääreen kannattaa kuitenkin saapua mahdollisuuksien mukaan jo kello 16:00 jälkeen lähtövalmistelujen ja lämmittelykierroksen myötä.

Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa?

150 autokunnan joukosta löytää taatusti kannustettavaa, sillä mukana on kirjava joukko autokalustoa, jota on jaoteltu erilaisiin luokkiin välillä sangen mielikuvituksellisin perusteinkin. Kannattaa voi esimerkiksi tiettyä autovalmistajaa, sillä varsinkin suuret saksalaisvalmistajat kilpailevat aina tosissaan arvostetun kilpailun voitosta ja vuoden mittaisista kerskuntaoikeuksista. Armoa ei tunnetusti anneta edes sisarautojen välillä ja useana vuonna voittaja on löytynyt vasta viimeisen 15 minuutin aikana.

Toisaalta radalla on myös vanhaa autokalustoa, jota voi kannattaa jo ihan periaatteesta. BMW E36:lla kilpaileminen uusimpien kilpureiden keskellä on kova suoritus vuonna 2018, eikä yksikään N24 ole yhtään mitään ilman Kissling Motorsportin Opel "Foxtail" Mantaa (tänä vuonna autokunta #120), jonka tunnistaa viimeistään antennissa viuhuvasta ketunhännästä. Iso käsi myös yleensä urheasti epäonniselle Aston Martinille, jonka Vantage GT3 piristää äänimaailmaa kilpailun ainoalla V12-moottorilla (#007, tietysti!).

Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa?
Kuva on vuodelta 2011, mutta Foxtail Manta on kaikista N24:n legendoista kovin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tapaammeko torilla?

Eikä tinkiä tarvitse suomalaisedustuksestakaan. Parhaana suomalaisena kilpailuun lähtee Jesse Krohn, joka kellotti #99 Rowe Racingin BMW M6 GT3:n kymmenenteen lähtöruutuun. Hiukan taempana ruudusta 18 ampaisee matkaan niin ikään BMW M6 GT3 Shell Helix #102, jonka autokunnasta löytyy kestävyyskisojen suomalainen luottonimi Markus Palttala.

Lisää sinivalkoista edustusta löytyy muualta lähtöluettelosta. Konrad Motorsportin Lamborghini Huracánilla #10 kilpailee Matias Henkola ja numerolla 173 kilpailuun säntää Hannu Luostarinen Lubner Motorsportin Opel Astra TCR:llä. Suomalaisittain kutkuttavin autokunta on kuitenkin #178, sillä Bas Koeten Racingin Seat Cupra TCR:n autokunnasta löytyy peräti kolme suomalaisnimeä (Antti BuriKari-Pekka Laaksonen ja Olli Kangas). Myös auton #254 teippauksista löytyy kaksi siniristilippua: BMW M235i Racingiä luotsaavat Juha Hannonen ja Jari Nuoramo.

Muita mielenkiintoisia tuttavuuksia ovat esimerkiksi brittiläinen autotoimittaja Jethro Bovingdon (GBR), joka on saanut pestin Mercedes-AMG Driver Academyn GT4-auton ratissa (#190). Autokunta 201 luottaa puolestaan pelkästään naiskuljettajiin ja villin KTM X-Bow:n GT4-muunnokseen. Ei ole epätavallista nähdä samaa kuljettajaa ilmoitettuna myös useampaan autokuntaan, joten lopulliset ajattamiset tarkentuvat kilpailun kuluessa. Sama koskee myös erilaisia moottoriurheilun humoristeja, jotka ilmoittautuvat kilpailuun taiteilijanimellä.

Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa?

Mistä sen näkee tai kuulee?

Kiitos kehittyneiden nettiyhteyksien ja paremmin hämärässä toimivien kameroiden Nürburgring 24h on nykyisin seurattavissa kellon ympäri myös internetin ihmemaassa. Iso käsi nettiyhteyksistä kuuluu Vodafonelle, joka käyttänee jonkin sortin taikavoimia saadakseen lukuisten autojen in-car-kameroiden kuvan maailmalle myös metsien ja vuorten siimeksestä.

Tuttuun tapaan kilpailua on helpointa seurata virallisella livestreamilla, johon on ilmeisimmin sisällytetty jo valmiiksi Radio Le Mansin loistokas, taidokas ja yöhämärissä hysteerinen juonto. Radio Le Mansin saa luonnollisesti auki myös pelkkänä äänivirtana, jos "muu elämä" ei salli näytön tuijottamista kellon ympäri.

Virallisen lähetyksen lisäksi on mahdollista tarkastella useiden eri autojen in-car-kameroita, Vodafonen tarjotessa jälleen auttavaa kättään useassa tapauksessa. Autovalmistajien ja kilpatiimien somepalveluista saattaa löytyä myös yllättäviä videostreamejä ja väliaikatietoa autoista ja tapahtumista. Unohtaa ei sovi myöskään kilpailun virallisia kotisivuja ja Nürburgringin omia kotisivuja, joskin osa tiedoista saattaa olla peräisin viime vuoden kilpailusta. Twitteriä käyttäville loistava aloituspiste on jälleen Radio Le Mans, jonka tililtä @radiolemans on helppo poukkoilla eteenpäin.

24 tuntia moottoriurheilua on kova pala valvomisen lisäksi myös perhe- ja työelämän kannalta (hei vaan äitienpäivä!), joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa, vaikka kilpailua joutuisi seuraamaan ajoittain vilkaisemalla. Ensimmäisten tuntien lisäksi myös viimeinen tunti on yleensä upeaa katsottavaa, sillä unelmat särkyvät ja yllätysvoittajat löytyvät usein vasta kestävyyskisan viimeisillä hetkillä.

Nähdään toisella puolella!

Varikkosireenin kuulee unissaankin: Aake Kinnunen Kuvat: BMW, Porsche, Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat