12.5.2018 Ajoneuvot Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa lätkä, unohtakaa viisut: tämän viikonlopun kohokohta on 24 tunnin kilpailu Vihreässä Helvetissä. Vaikka viikonlopun ohjelmatarjonnasta löytyy niin jääkiekkoa, viisuja kuin Formuloitakin, lienee kaikista tärkein anti ADAC Zurich 24h-Rennen am Nürburgring, eli kavereiden kesken Nürburgringin 24 tunnin kilpailu.Pimeys, sumu ja sade luovat taatusti draamaa autojen kiertäessä Nürburgringin GP-radan lisäksi myös vanhaa ja ikonista Nordschleifeä. Äärimmäinen Nürburgring-kilpailu on onneksi muuttunut helpommaksi penkkiurheiltavaksi internetin ilosanoman levittyä myös Saksaan saakka. Kilpailu alkaa lauantaina 12.5.2018 kello 16:30 Suomen aikaa ja päättyy sunnuntaina 16:30. Lähetyksen ääreen kannattaa kuitenkin saapua mahdollisuuksien mukaan jo kello 16:00 jälkeen lähtövalmistelujen ja lämmittelykierroksen myötä.150 autokunnan joukosta löytää taatusti kannustettavaa, sillä mukana on kirjava joukko autokalustoa, jota on jaoteltu erilaisiin luokkiin välillä sangen mielikuvituksellisin perusteinkin. Kannattaa voi esimerkiksi tiettyä autovalmistajaa, sillä varsinkin suuret saksalaisvalmistajat kilpailevat aina tosissaan arvostetun kilpailun voitosta ja vuoden mittaisista kerskuntaoikeuksista. Armoa ei tunnetusti anneta edes sisarautojen välillä ja useana vuonna voittaja on löytynyt vasta viimeisen 15 minuutin aikana.Toisaalta radalla on myös vanhaa autokalustoa, jota voi kannattaa jo ihan periaatteesta. BMW E36:lla kilpaileminen uusimpien kilpureiden keskellä on kova suoritus vuonna 2018, eikä yksikään N24 ole yhtään mitään ilman Kissling Motorsportin Opel "Foxtail" Mantaa (tänä vuonna autokunta #120), jonka tunnistaa viimeistään antennissa viuhuvasta ketunhännästä. Iso käsi myös yleensä urheasti epäonniselle Aston Martinille, jonka Vantage GT3 piristää äänimaailmaa kilpailun ainoalla V12-moottorilla (#007, tietysti!).Kuva on vuodelta 2011, mutta Foxtail Manta on kaikista N24:n legendoista kovin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTapaammeko torilla?Eikä tinkiä tarvitse suomalaisedustuksestakaan. Parhaana suomalaisena kilpailuun lähtee Jesse Krohn, joka kellotti #99 Rowe Racingin BMW M6 GT3:n kymmenenteen lähtöruutuun. Hiukan taempana ruudusta 18 ampaisee matkaan niin ikään BMW M6 GT3 Shell Helix #102, jonka autokunnasta löytyy kestävyyskisojen suomalainen luottonimi Markus Palttala.Lisää sinivalkoista edustusta löytyy muualta lähtöluettelosta. Konrad Motorsportin Lamborghini Huracánilla #10 kilpailee Matias Henkola ja numerolla 173 kilpailuun säntää Hannu Luostarinen Lubner Motorsportin Opel Astra TCR:llä. Suomalaisittain kutkuttavin autokunta on kuitenkin #178, sillä Bas Koeten Racingin Seat Cupra TCR:n autokunnasta löytyy peräti kolme suomalaisnimeä (Antti Buri, Kari-Pekka Laaksonen ja Olli Kangas). Myös auton #254 teippauksista löytyy kaksi siniristilippua: BMW M235i Racingiä luotsaavat Juha Hannonen ja Jari Nuoramo.Muita mielenkiintoisia tuttavuuksia ovat esimerkiksi brittiläinen autotoimittaja Jethro Bovingdon (GBR), joka on saanut pestin Mercedes-AMG Driver Academyn GT4-auton ratissa (#190). Autokunta 201 luottaa puolestaan pelkästään naiskuljettajiin ja villin KTM X-Bow:n GT4-muunnokseen. Ei ole epätavallista nähdä samaa kuljettajaa ilmoitettuna myös useampaan autokuntaan, joten lopulliset ajattamiset tarkentuvat kilpailun kuluessa. Sama koskee myös erilaisia moottoriurheilun humoristeja, jotka ilmoittautuvat kilpailuun taiteilijanimellä.Mistä sen näkee tai kuulee?Kiitos kehittyneiden nettiyhteyksien ja paremmin hämärässä toimivien kameroiden Nürburgring 24h on nykyisin seurattavissa kellon ympäri myös internetin ihmemaassa. Iso käsi nettiyhteyksistä kuuluu Vodafonelle, joka käyttänee jonkin sortin taikavoimia saadakseen lukuisten autojen in-car-kameroiden kuvan maailmalle myös metsien ja vuorten siimeksestä.Tuttuun tapaan kilpailua on helpointa seurata virallisella livestreamilla, johon on ilmeisimmin sisällytetty jo valmiiksi Radio Le Mansin loistokas, taidokas ja yöhämärissä hysteerinen juonto. Radio Le Mansin saa luonnollisesti auki myös pelkkänä äänivirtana, jos "muu elämä" ei salli näytön tuijottamista kellon ympäri. Virallisen lähetyksen lisäksi on mahdollista tarkastella useiden eri autojen in-car-kameroita, Vodafonen tarjotessa jälleen auttavaa kättään useassa tapauksessa. Autovalmistajien ja kilpatiimien somepalveluista saattaa löytyä myös yllättäviä videostreamejä ja väliaikatietoa autoista ja tapahtumista. Unohtaa ei sovi myöskään kilpailun virallisia kotisivuja ja Nürburgringin omia kotisivuja, joskin osa tiedoista saattaa olla peräisin viime vuoden kilpailusta. Twitteriä käyttäville loistava aloituspiste on jälleen Radio Le Mans, jonka tililtä @radiolemans on helppo poukkoilla eteenpäin.24 tuntia moottoriurheilua on kova pala valvomisen lisäksi myös perhe- ja työelämän kannalta (hei vaan äitienpäivä!), joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa, vaikka kilpailua joutuisi seuraamaan ajoittain vilkaisemalla. Ensimmäisten tuntien lisäksi myös viimeinen tunti on yleensä upeaa katsottavaa, sillä unelmat särkyvät ja yllätysvoittajat löytyvät usein vasta kestävyyskisan viimeisillä hetkillä.Nähdään toisella puolella!Varikkosireenin kuulee unissaankin: Aake Kinnunen Kuvat: BMW, Porsche, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?