5.2.2018 Liikenne Nyt se on varmaa: vuosi 2017 oli liikenteen turvallisin – silti satoja uhreja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutin mukaan liikenneturvallisuuden tulevaisuus on aktiivisen turvatekniikan kehityksessä. Vuosi 2017 oli tutkintahistorian turvallisin liikenteessä, selviää Onnettomuustietoinstituutti OTI:n ennakkoraportista. Liikenneonnettomuuksien määrä laski viime vuonna ennätyksellisen pieneksi. Onnettomuustietoinstituutti tutki viime vuonna 208 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 226 ihmistä. Kuolonuhrien lukumäärä laski 14 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää liikennettä, vähemmän onnettomuuksia Vaikka kansainvälisiin tavoitteisiin on vielä matkaa, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari pitää viime vuoden lukuja liikennemäärien samalla noustessa hyvänä saavutuksena. – Hyvä taloustilanne lisää usein liikenteen määrää, joten todennäköisesti myös viime vuonna liikennesuoritteet olivat kasvussa. Tästä huolimatta onnettomuuksien määrä väheni, mitä voidaan pitää hyvänä saavutuksena, Koisaari sanoo. Yleisin onnettomuustyyppi oli viime vuosien tapaan tieltä suistuminen. Hieman alle puolet (44 %) kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli suistumisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksien määrä (54) oli alhaisin viiteen vuoteen. Pyöräilyonnettomuudet vähenivät kolmasosan Henkilöautojen aiheuttamien onnettomuuksien määrä väheni viime vuonna 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös kaksipyöräisillä kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui aiempaa vähemmän. Onnettomuustietoinstituutin mukaan syitä tähän voivat olla liikennekäytössä olevien mopojen ja moottoripyörien viime vuosina pienentynyt kanta ja keliolosuhteet. – Kehno kesäsää todennäköisesti piti monet kaksipyöräiset tallissa, jolloin näitä ajoneuvoja oli myös liikkeellä huomattavasti vähemmän, Koisaari arvioi. Kuolemaan johtaneiden pyöräilyonnettomuuksien määrä väheni lähes kolmasosalla (32 %). Onnettomuustietoinstituutin mukaan ikääntymisen aiheuttama kehon haurastuminen selittää yli 64-vuotiaiden uhrien suurta osuutta kuolemaan johtaneissa pyöräily- ja jalankulkuonnettomuuksissa. Liikenneturvallisuuden tulevaisuus aktiivinen turvatekniikka Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuonna 2017 liikennekäytössä olleet henkilöautot olivat hieman edellisvuotta turvallisempia. OTI:n mukaan seuraava kehitysaskel turvallisuuskehityksessä otetaan vähentämällä onnettomuuksien syntyä teknologian ja ajotavan keinoin. – Passiivisten turvalaitteiden kehitys on nyt jo lähes huipussaan. Aktiivisen turvatekniikan odotetaan näkyvän selvimmin suistumisonnettomuuksien määrän alenemana, Koisaari tiivistää. Lähde: Onnettomuustietoinstituutti OTI Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Vuosi 2017 ennätysturvallinen liikenteessä – silti EU:n tavoitteesta jäljessä Ensimmäisenä onnettomuuspaikalla – VR-laseissa ensiapuopin tulevaisuus? Liikenneturva: ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kuljettajien onnettomuusriskiä Kolari eläimen kanssa – Liikenneturvan muistilista onnettomuuspaikalle Vakuutusyhtiö: Nelivetoisilla autoilla suurempi onnettomuusriski Onnettomuusharjoitus tunnelissa VTT: Kurjalla kelillä moottoritie vaarallisin, paisteella paras Hintava hirvi – vuodessa 1881 onnettomuutta, kolme kuollutta ja 64 miljoonan lasku Viileä kesäsää suitsi liikenneonnettomuuksia: menehtyneitä vähemmän kuin koskaan aiemmin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa