21.10.2022 Liikenne Ohitus ei oikeuta ajamaan ylinopeutta, jota moni ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon, käy ilmi Liikenneturvan kyselytutkimuksesta. Ohittamiseen maantiellä on valittava oikea aika ja sopiva paikka. Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle, muistuttaa Liikenneturva. Moni autoilija kuitenkin kertoo ajavasta ajoittain ylinopeutta ohitustilanteissa.Liikenneturvan kyselytutkimuksesta käy ilmi, että 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastuu on ohittajallaVastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittamaan lähtevän ajoneuvon kuljettajalla. Ohitustarve on harkittava tilannekohtaisesti.Liikenneturva selvitti suomalaisten autoilijoiden mielipiteitä ohittamiseen liittyen asiasta kesällä 2022.Kyselytutkimuksen tulosten perusteella maantiellä 80 km/h nopeusrajoitusalueella jopa 71 prosenttia sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon. Lisäksi noin joka seitsemäs kertoo pyrkivänsä ohittamaan ainakin joskus raskaan yhdistelmän mahdollisimman nopeasti, vaikka näkemä on heikko tai paikassa on sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto.Vastaajien enemmistö, 57 prosenttia, vakuuttaa, ettei ole koskaan ohittanut rekkaa sulkuviivoin merkityllä alueella tai näkemäesteen kohdalla.– Vastauksista paistaa kiire. Jos ohittaminen vaatii lähtökohtaisesti ylinopeutta, kannattaa miettiä onko ohittamiselle ylipäätään tarvetta, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo pohtii.Ajonopeus mukautuu maaston mukaanOhittamisella saavutettu ajansäästö on lyhyemmillä matkoilla usein luultua vähäisempi.– Uusissa kuorma-autoissa on yleistynyt adaptiiviset vakionopeussäätimet. Ne tuntevat tulevan maaston ja mukauttavat ajonopeutta sen mukaan. Tämä tarkoittaa, että autot hiljentävät tietoisesti nopeutta ylämäkien loppuosilla ja keräävät sitten vauhtia ns. ilmaiseksi alamäen puolella. Tämä toiminto saa kuorma-auton ajonopeuden vaeltamaan totuttua enemmän ja tämä on taas saanut aikaan kasvanutta ohitustarvetta osassa autoilijoita, Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima vahvistaa.Unohtuuko turvaväli ohittamisen jälkeen?Ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessaan on jätettävä kunnollinen turvaväli myös ohitettavaan. Ajoneuvoyhdistelmien kasvaneet pituudet (HCT-yhdistelmät) ovat saaneet aikaan sen, että ohittaminen vaatii entistäkin enemmän vapaata tien osaa.Ohituksissa on olennaista ottaa muut tienkäyttäjät huomioon huolehtimalla riittävästä turvavälistä myös sivusuunnassa.Suurin osa, 75 prosenttia, vastaajista kertoo pitävänsä yleensä reilua turvaväliä edellä ajavaan yhdistelmäajoneuvoon, jos ohittaminen ei onnistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLäheltä piti yhä useamminRahtarit ry:n asiantuntija tuo esiin, että erilaisten läheltä piti -tilanteiden määrä on kasvanut.– Palaaminen omalle ajokaistalle joudutaan tekemään liian aikaisin ja silloin turvaväli raskaan ajoneuvon edessä jää olemattomaksi. Jos tällaisessa tilanteessa tapahtuu jotain odottamatonta, niin onnettomuuden vaara on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa kuorma- tai linja-auton hätäjarrujärjestelmä aktivoituu ja tekee voimakkaan jarrutuksen. Tämä on myös työturvallisuusasia raskaan liikenteen kuljettajille, Kima korostaa.Näillä vinkein ohi isoista ajoneuvoyhdistelmistäHarkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan Varmista, että sekä edessä että takana oleva tieosuus on tyhjä ja näkyvyys erinomainen riittävän pitkältä matkalta Huomioi PITKÄ kilpi ohitettavassa yhdistelmässä. Ohittaminen vaatii totuttua enemmän vapaata tien osaa Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon Palaa omalle kaistalle aikaisintaan, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaanLähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa