21.10.2022 Liikenne Ohitus ei oikeuta ajamaan ylinopeutta, jota moni ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon, käy ilmi Liikenneturvan kyselytutkimuksesta. Ohittamiseen maantiellä on valittava oikea aika ja sopiva paikka. Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle, muistuttaa Liikenneturva. Moni autoilija kuitenkin kertoo ajavasta ajoittain ylinopeutta ohitustilanteissa.Liikenneturvan kyselytutkimuksesta käy ilmi, että 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastuu on ohittajallaVastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittamaan lähtevän ajoneuvon kuljettajalla. Ohitustarve on harkittava tilannekohtaisesti.Liikenneturva selvitti suomalaisten autoilijoiden mielipiteitä ohittamiseen liittyen asiasta kesällä 2022.Kyselytutkimuksen tulosten perusteella maantiellä 80 km/h nopeusrajoitusalueella jopa 71 prosenttia sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon. Lisäksi noin joka seitsemäs kertoo pyrkivänsä ohittamaan ainakin joskus raskaan yhdistelmän mahdollisimman nopeasti, vaikka näkemä on heikko tai paikassa on sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto.Vastaajien enemmistö, 57 prosenttia, vakuuttaa, ettei ole koskaan ohittanut rekkaa sulkuviivoin merkityllä alueella tai näkemäesteen kohdalla.– Vastauksista paistaa kiire. Jos ohittaminen vaatii lähtökohtaisesti ylinopeutta, kannattaa miettiä onko ohittamiselle ylipäätään tarvetta, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo pohtii.Ajonopeus mukautuu maaston mukaanOhittamisella saavutettu ajansäästö on lyhyemmillä matkoilla usein luultua vähäisempi.– Uusissa kuorma-autoissa on yleistynyt adaptiiviset vakionopeussäätimet. Ne tuntevat tulevan maaston ja mukauttavat ajonopeutta sen mukaan. Tämä tarkoittaa, että autot hiljentävät tietoisesti nopeutta ylämäkien loppuosilla ja keräävät sitten vauhtia ns. ilmaiseksi alamäen puolella. Tämä toiminto saa kuorma-auton ajonopeuden vaeltamaan totuttua enemmän ja tämä on taas saanut aikaan kasvanutta ohitustarvetta osassa autoilijoita, Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima vahvistaa.Unohtuuko turvaväli ohittamisen jälkeen?Ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessaan on jätettävä kunnollinen turvaväli myös ohitettavaan. Ajoneuvoyhdistelmien kasvaneet pituudet (HCT-yhdistelmät) ovat saaneet aikaan sen, että ohittaminen vaatii entistäkin enemmän vapaata tien osaa.Ohituksissa on olennaista ottaa muut tienkäyttäjät huomioon huolehtimalla riittävästä turvavälistä myös sivusuunnassa.Suurin osa, 75 prosenttia, vastaajista kertoo pitävänsä yleensä reilua turvaväliä edellä ajavaan yhdistelmäajoneuvoon, jos ohittaminen ei onnistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLäheltä piti yhä useamminRahtarit ry:n asiantuntija tuo esiin, että erilaisten läheltä piti -tilanteiden määrä on kasvanut.– Palaaminen omalle ajokaistalle joudutaan tekemään liian aikaisin ja silloin turvaväli raskaan ajoneuvon edessä jää olemattomaksi. Jos tällaisessa tilanteessa tapahtuu jotain odottamatonta, niin onnettomuuden vaara on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa kuorma- tai linja-auton hätäjarrujärjestelmä aktivoituu ja tekee voimakkaan jarrutuksen. Tämä on myös työturvallisuusasia raskaan liikenteen kuljettajille, Kima korostaa.Näillä vinkein ohi isoista ajoneuvoyhdistelmistäHarkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan Varmista, että sekä edessä että takana oleva tieosuus on tyhjä ja näkyvyys erinomainen riittävän pitkältä matkalta Huomioi PITKÄ kilpi ohitettavassa yhdistelmässä. Ohittaminen vaatii totuttua enemmän vapaata tien osaa Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon Palaa omalle kaistalle aikaisintaan, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaanLähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous