6.5.2016 Ajoneuvot Olisiko mönjärenkaasta vaihtoehto runflatille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lastenlaulu on tiennyt Hankookin käyttämän ratkaisun koko ajan: purukumilla paikkaamme sen. Viime vuosina useat rengasvalmistajat ovat esitelleet omia versioitaan renkaista, joiden toimintaperiaate on osapuilleen seuraava: renkaan kärsimä reikä paikkautuu itsestään, kiitos renkaan sisällä odottavan mönjän. Itsepaikkautuvien renkaiden yleisin rajoite on, että vaurion täytyy olla alle 5 millimetriä ja kohdistua nimenomaan renkaan kulutuspintaan. Käytännön murheina tekniikka auttaakin siis nauloihin ja piikkeihin ajettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToistaiseksi vain ensiasennuksenaTällä kertaa saimme tutustua Hankookin versioon aiheesta Sealguard-renkaiden ollessa osana rengasvalmistajan mediapäivää. Hankookin tapauksessa Sealguard-teknologian voi löytää Ventus Prime² -renkaasta silloin, kun rengas on ensiasennusrenkaana Volkswagen Touranin tai Passatin yhteydessä. Vaikka valmistaja on toistaiseksi käyttänyt tekniikkaa vain Volkswagenin ensiasennusrenkaissa, voitaisiin paikkausaine lisätä teoriassa mihin tahansa rengasmalliin, mukaanlukien talvirenkaisiin.Sealguard-rengas saa lopuksi merkinnän renkaan ulkosyrjään. Renkaan sisäreunalla näkyvät raidat ovat itse paikka-ainetta.Miten mönjällä täytetty rengas sitten poikkeaa runflat-renkaasta? Itsensä paikkaava Sealguard on pohjimmiltaan aivan tavallinen rengas, jolloin myös renkaan runko on tavallinen. Runflatin vaatimien runkovahvisteiden puuttuminen sekä keventää rengasta että tekee siitä yleisesti ottaen mukavamman ajettavan. Mukavuuteen tosin vaikuttaa sekin, onko autovalmistaja suunnitellut automallin jousituksen jäykemmille runflateille.Vaurion sattuessa runflat-rengas siis päästää renkaan ilmat pihalle, mutta jäykemmän runkorakenteen ansiosta rengas pysyy ajokuntoisena vielä tietyn matkan, yleensä noin 80 kilometriä. Mönjärengas puolestaan paikkaa syntyneen aukon ennen ilman merkittävää karkaamista, jolloin renkaalla voi periaatteessa jatkaa sen luonnollisen iän loppuun. Naulan voi myös poistaa renkaasta, paikka-aineen pitäessä ilman edelleen renkaassa. Mönjä ei kuitenkaan suojaa renkaan seinämiin kohdistuvilta vaurioilta, sillä aine sijaitsee suoraan kulutuspinnan kohdalla. Teräväreunaiset kuopat voivat siis koitua edelleen ongelmaksi.Yli moottoritienopeuksien nauloja renkaissaRenkaasta poistettu naula. Huomioi naulan päähän tarttunut musta paikkausaine. Kuva: Aake KinnunenTekniikkaa demonstroidakseen Hankook oli järjestänyt ajoharjoitteluradalle rastin, jossa suomalaiset nopeusrajoitukset ylittävässä käsittelykokeessa ajettiin Volkswagen Passatilla useita nauloja eturenkaissa. Ideaaliolosuhteissa suoritettu ajokoe vaatisi tarkempaa arvostelua varten enemmän toistoja ja ehjät vertailurenkaat. Kierrosten välillä nauloja poistettiin ja asetettiin uusiin kohtiin, renkaan suorituskyvyn muuttumatta. Vasara, naulat ja pihdit kuuluvat harvemmin ajoharjoitteluun, mutta kokemuksena lyhyt vertailu oli vakuuttava.Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. 215/55 R17 -kokoisen renkaan kohdalla Sealguard kasvattaa renkaan painoa runsaalla kilolla. Sealguardin kohdalla miinuksena on sen suhteellinen hinta, joka johtuu osittain kalliista aineesta ja osittain itse valmistusprosessista. Väsymättömästi ainetta pursottavalta teollisuusrobotilta kuluu ruiskutusbalettiin neljä minuuttia per rengas. Purukumin sukuista ainetta neljän millimetrin paksuisen kerroksen pursottava robotti voisi työjäljen perusteella pärjätä hyvin television kakkukilpailuissa.Hankookin tehdas Unkarin Racalmasissa.Hankookin Racalmasissa sijaitseva Unkarin tehdas kykenee tuottamaan noin 1 000 mönjärengasta päivässä. Osa tehdaskapasiteetista kuluu kuitenkin Audi Q7:n ensiasennusrenkaisiin (Hankook Ventus S1 evo² SUV Sound Absorber), joissa samaista paikkamönjää käytetään kiinnittämään tiemelua vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolelle. Aineen määrä ei kuitenkaan riitä varsinaisen paikkautumisominaisuuden luomiseksi.Naulat renkaissa ajaminen on kaikesta huolimatta ajatusleikkinä hurja kokemus. Kevyempi ja mukavampi rengas, joka paikkaa pienet vauriot itsekseen kuulostaa kuitenkin hyvältä vaihtoehdolta runflatiin nähden, erityisesti syrjäseuduilla.Teksti: Aake Kinnunen, kuvat: Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa