6.5.2016 Ajoneuvot Olisiko mönjärenkaasta vaihtoehto runflatille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lastenlaulu on tiennyt Hankookin käyttämän ratkaisun koko ajan: purukumilla paikkaamme sen. Viime vuosina useat rengasvalmistajat ovat esitelleet omia versioitaan renkaista, joiden toimintaperiaate on osapuilleen seuraava: renkaan kärsimä reikä paikkautuu itsestään, kiitos renkaan sisällä odottavan mönjän. Itsepaikkautuvien renkaiden yleisin rajoite on, että vaurion täytyy olla alle 5 millimetriä ja kohdistua nimenomaan renkaan kulutuspintaan. Käytännön murheina tekniikka auttaakin siis nauloihin ja piikkeihin ajettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToistaiseksi vain ensiasennuksenaTällä kertaa saimme tutustua Hankookin versioon aiheesta Sealguard-renkaiden ollessa osana rengasvalmistajan mediapäivää. Hankookin tapauksessa Sealguard-teknologian voi löytää Ventus Prime² -renkaasta silloin, kun rengas on ensiasennusrenkaana Volkswagen Touranin tai Passatin yhteydessä. Vaikka valmistaja on toistaiseksi käyttänyt tekniikkaa vain Volkswagenin ensiasennusrenkaissa, voitaisiin paikkausaine lisätä teoriassa mihin tahansa rengasmalliin, mukaanlukien talvirenkaisiin.Sealguard-rengas saa lopuksi merkinnän renkaan ulkosyrjään. Renkaan sisäreunalla näkyvät raidat ovat itse paikka-ainetta.Miten mönjällä täytetty rengas sitten poikkeaa runflat-renkaasta? Itsensä paikkaava Sealguard on pohjimmiltaan aivan tavallinen rengas, jolloin myös renkaan runko on tavallinen. Runflatin vaatimien runkovahvisteiden puuttuminen sekä keventää rengasta että tekee siitä yleisesti ottaen mukavamman ajettavan. Mukavuuteen tosin vaikuttaa sekin, onko autovalmistaja suunnitellut automallin jousituksen jäykemmille runflateille.Vaurion sattuessa runflat-rengas siis päästää renkaan ilmat pihalle, mutta jäykemmän runkorakenteen ansiosta rengas pysyy ajokuntoisena vielä tietyn matkan, yleensä noin 80 kilometriä. Mönjärengas puolestaan paikkaa syntyneen aukon ennen ilman merkittävää karkaamista, jolloin renkaalla voi periaatteessa jatkaa sen luonnollisen iän loppuun. Naulan voi myös poistaa renkaasta, paikka-aineen pitäessä ilman edelleen renkaassa. Mönjä ei kuitenkaan suojaa renkaan seinämiin kohdistuvilta vaurioilta, sillä aine sijaitsee suoraan kulutuspinnan kohdalla. Teräväreunaiset kuopat voivat siis koitua edelleen ongelmaksi.Yli moottoritienopeuksien nauloja renkaissaRenkaasta poistettu naula. Huomioi naulan päähän tarttunut musta paikkausaine. Kuva: Aake KinnunenTekniikkaa demonstroidakseen Hankook oli järjestänyt ajoharjoitteluradalle rastin, jossa suomalaiset nopeusrajoitukset ylittävässä käsittelykokeessa ajettiin Volkswagen Passatilla useita nauloja eturenkaissa. Ideaaliolosuhteissa suoritettu ajokoe vaatisi tarkempaa arvostelua varten enemmän toistoja ja ehjät vertailurenkaat. Kierrosten välillä nauloja poistettiin ja asetettiin uusiin kohtiin, renkaan suorituskyvyn muuttumatta. Vasara, naulat ja pihdit kuuluvat harvemmin ajoharjoitteluun, mutta kokemuksena lyhyt vertailu oli vakuuttava.Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. 215/55 R17 -kokoisen renkaan kohdalla Sealguard kasvattaa renkaan painoa runsaalla kilolla. Sealguardin kohdalla miinuksena on sen suhteellinen hinta, joka johtuu osittain kalliista aineesta ja osittain itse valmistusprosessista. Väsymättömästi ainetta pursottavalta teollisuusrobotilta kuluu ruiskutusbalettiin neljä minuuttia per rengas. Purukumin sukuista ainetta neljän millimetrin paksuisen kerroksen pursottava robotti voisi työjäljen perusteella pärjätä hyvin television kakkukilpailuissa.Hankookin tehdas Unkarin Racalmasissa.Hankookin Racalmasissa sijaitseva Unkarin tehdas kykenee tuottamaan noin 1 000 mönjärengasta päivässä. Osa tehdaskapasiteetista kuluu kuitenkin Audi Q7:n ensiasennusrenkaisiin (Hankook Ventus S1 evo² SUV Sound Absorber), joissa samaista paikkamönjää käytetään kiinnittämään tiemelua vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolelle. Aineen määrä ei kuitenkaan riitä varsinaisen paikkautumisominaisuuden luomiseksi.Naulat renkaissa ajaminen on kaikesta huolimatta ajatusleikkinä hurja kokemus. Kevyempi ja mukavampi rengas, joka paikkaa pienet vauriot itsekseen kuulostaa kuitenkin hyvältä vaihtoehdolta runflatiin nähden, erityisesti syrjäseuduilla.Teksti: Aake Kinnunen, kuvat: Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää