4.8.2023

Onko tämä juurilleen paluun täysi vastakohta? – Volvo vetää sedanit ja farmarit pois mallistostaan Isossa-Britanniassa

Volvo V90 Cross Country

Iso-Britannia on yksi Volvon suurimmista markkina-alueista, joten päätöstä voidaan pitää jokseenkin merkittävänä. Volvo jatkaa kuningaskunnassa pelkkänä crossovermerkkinä.

Suomenkielinen käsite kartano-Volvo on pian kokonaan kuollut käsite Yhdistyneessä Kuningaskunnassa, niin kuin myös edustus-Volvo. Perhe-Volvoonkin investoivan täytyy nyt selata  saarivaltiossa mallistoa ylemmäs, jotta edes lähelle farmareiden kokoiset tavaratilat tulevat vastaan.

Se, että Volvo pudottaa noin merkittävästä markkinamaasta nimenomaan ne korimallit, jotka ovat olleet sen aivan perustavimpia peruskallioita vuosikymmenien ajan, kertoo tietysti paljon crossovereiden mahtisuosiosta, ja toisaalta automarkkinoiden yksipuolistumisesta.

Diesel-Volvon lähtölaskenta: tuleva S60 vain bensiinipohjaisena

Syyksihän Volvo UK kertoo päätökselle nimenomaan sen, että S- ja V-mallien kysyntä on laskenut viime aikoina reippaasti, eikä niitä kannata enää kilpailuttaa crossovereiden kanssa. Volvon neljä S- ja V-mallia pääsivät vuoden ensimmäisellä puolikkaalla yhteensä vain vähän yli puoleen XC 60:n myyntisaldosta yksinään. Keskimäärin Volvon suosituin malli XC 60 myy seitsemän kertaa paremmin kuin S- ja V-mallit.

Poistotoimenpide oli nopea, sillä S60, V60, S90 ja V90, kuten myös V-mallien Cross Country -elämäntapaversiot on jo poistettu Volvo UK:n verkkosivujen konfiguraattorista. Autoja toki vielä myydään, mutta ne ovat käytännössä jo maassa olevia yksilöitä, joille liikkeet etsivät omistajia. Poikkeuksena on pelastus- ja poliisitoimi, joille sedaneita ja farmareita voidaan edelleen myös Britanniassa myydä. Britannian poliisivoimilla on käytössään ainakin V90 Cross Countrya.

Jatkossa Volvon Ison-Britannian mallisto koostuu siis C- ja XC 40:stä, XC 60:sta ja XC 90:stä. Odotettavissa sikäläisillekin markkinoille ovat myös täyssähköiset EX 30 sekä EX 90.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitääkö S/V60:n ja S/V90:n puolesta pelätä myös Suomessa?

Siitä ei ole kovin kauaakaan, kun Volvo-johtaja Håkan Samuelsson lupasi Volvon säilyttävän jatkossakin sedanit ja farmarit repertuaarissaan. Tämän lupauksen Samuelsson antoi Autocar -lehdelle, joka on tunnetusti brittiläinen. Tältä osin lupaus on nyt tavallaan petetty.

Kuitenkin, tapa, jolla sedaneita aikaisemminkin puolustanut Samuelsson lupausta perusteli, oli järkeenkäypä ja tuntuisi pitävältä Suomen kaltaisessa maassa, jossa Volvolla on perinteisen vahva asema myös sedaneiden ja farmareiden valmistajana.

uusi Volvo S60

– Kyllä, S- ja V-mallit tullaan korvaamaan jollakin asiakkaidemme kannalta houkuttelevammalla. Tarvitsemme matalampia autoja tavanomaisemman kokoisina, mutta ehkä vähän vähemmän kulmikkaina. Nämä matalat autot toimivat lisänä korkean profiilin SUV-autoillemme, Samuelsson totesi tuolloin.

Tuolloisessa haastattelussa nousi esiin myös erityisesti sedanien ja viistoperien merkitys aerodynamiikalle, varsinkin sähköautoista puhuttaessa. Niinpä, lähes kolmetonninen, järkälemäinen EX 90 ei välttämättä ole niitä kaikkein energiatehokkaimpia sähköautoja. Ja farmarissa hyödytään samalla aerodynamiikasta ja täysikokoisesta tavaratilasta. 

Volvo V90 Cross Country

Suomessa mainitusta nelikosta vuoden 2022 myydyin oli Autoalan tiedotuskeskusen koko maan mallitilastossa 13. sijan napannut V60, jota myytiin Cross Country -mallit yhteenlaskettuna 1 252 kappaletta. Se on jo 62,5 prosenttia myydyimmän Volvon, XC 60:n, 2 002 auton tuloksesta. V90:ää myytiin viime vuonna 307 kappaletta. Vastaavasti S60:n tulos oli viime vuonna 239 autoa ja S90:n ainoastaan 127 autoa, joten Suomessa matalampikoristen Volvojen myyntitilastot ovat selvästi farmareiden puolella.

Lähteet: Autocar, Volvo, Autoalan tiedotuskeskus Kuvat: Volvo Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat