30.8.2018 Ajoneuvot Opelin muutos hämmästyttää – miten PSA teki saksalaisen u-käännöksen? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Opel on ollut viimeisen vuoden aikana suurten muutosten keskiössä. Miten ranskalaiset onnistuivat kääntämään General Motorsin murheenkryynin kelkan vain vuodessa? – Kun näen kavereitani pubissa, voin vihdoin pistää Opel-avaimeni pöydälle ylpeydellä. Se on iso helpotuksen huokaus, kommentoi 33 vuotta Opelilla työskennellyt Matthias Deschamps. Toden totta: ennen vuoden alkupuoliskon voittoa (502 miljoonaa euroa) Opelin miinuskausi oli jatkunut vuodesta 1999. Yhteensä saksalaisvalmistaja ennätti tuottaa amerikkalaiselle emokonsernille huolta yli 20 miljardin dollarin edestä. Nyt Opelin voittomarginaali on linjassa Volkswagenin kanssa, jonka volyymit Euroopassa ja maailmanlaajuisesti mitataan kertoimilla. Viime viikolla esitelty Opel GT X Experimental visioi sähäkän saksalaisen tulevaisuutta ranskalaiskonsernissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaresin tapaan Renaultilta aikoinaan myrskyisästi lähtenyt Carlos Tavares (60) on ollut osana PSA-ryhmän kurssin kääntämistä 2010-luvulla. Nyt värikäs portugalilaisjohtaja on hyödyntänyt samaa reseptiä myös Opelin tuomisessa osaksi ranskalaismerkkien konsernia. Tavares itse suostii säästämistä esimerkiksi lentämällä halpayhtiöillä, kehottamalla kolleegoja sammuttamaan toimiston valot lähtiessä ja siirtämällä pääkonttorin halvemmalle alueelle. Samalla Opel antaa PSA:lle mahdollisuuden parantaa kulurakennetta kilpailluilla massamarkkinoilla. Tavaresin resepti Opelilla on perustunut siihen, että hän vältti ammattiliittojen suututtamista tehtaiden sulkemisella. Sen sijaan 3 700 työntekijää on ottanut vapaaehtoisen lähtöpaketin. Samalla viikottainen työaika leikattiin 40 tunnista 35 tuntiin. Henkilövähennysten takana on Opelin toimitusten karsiminen. Rüsselsheimissä kootaan nyt 42 autoa tunnissa 55 sijaan. Määrällisesti Opelin toimitukset Euroopassa vähenivät alkuvuodesta 6,2 prosenttia, toimitusten keskittyessä kysyttyihin malleihin. Osittain ongelmien taustalta löytyy General Motorsin epäröinti Opelin kanssa, sillä myyntiaikeita oli jo 2009, mutta tuolloin koettiin, että Euroopassa täytyy edelleen ollan mukana. Sen jälkeen alkoi johtajaruletti, joka toi saksalaisvalmistajalle viisi kipparia seitsemässä vuodessa. Automotive News kertookin, että General Motorsin "heippa ja soitellaan" -johtamistyylin sijaan Tavares on keskittynyt Opelin tuotantoprosessin tarkasteluun pala palalta. Selittämättömiin mysteereihin kuului esimerkiksi se, että Corsaan on ollut tarjolla yhteensä 57 erilaista viihdejärjestelmää. Yksinkertaistamisen jälkeen tarjolle jää alle 10. Tuulilasi- ja pyyhinvaihtoehtoja oli puolestaan 16, josta on päästy yhdeksään. – PSA:n alaisuudessa on suurempi panostus monimutkaisuuden vähentämiseen. Se on auttanut meitä tehostumaan, kommentoi Flavio Friesen, joka on työskennellyt Opelin autosuunnittelussa 11 vuoden ajan. Ei pelkästään Euroopalla Haasteita Opelilla höystetyllä PSA-ryhmällä tosin riittää, sillä pelkästään Eurooppaan keskittymisen sijaan kilpakumppanit toimivat maailmanlaajuisesti. Ei siis ihme, että uutisissa on pyörinyt kosolti otsikoita PSA:n paluusta Yhdysvaltoihin. Harkintalistalla on myös Vauxhallin kohtalo, sillä brittimarkkinoille muokattu versio Opelista lisää tuotannon monimutkaisuutta. Valmista ei ole myöskään kotona. PSA:n tavoitteena on löytää vuotuiset 1,7 miljardin euron säästöt ja se onnistuu vain insinööriosastoja yhdistelemällä. Ensimmäiset jäljet nähtäneen ensi vuonna esiteltävässä uudessa Corsassa, joka jakaa pinnan alla komponenttinsa Peugeot 208:n kanssa. Samalla mallit ovat tärkeitä alkusäveliä sähköistämiskehityksessä. Lähde: Automotive News Kuvat: Moottorin arkisto, Opel Lue myös: Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental Seuraava Peugeot 208 ja Opel Corsa: mukana myös sähkö Onnea Opel GT – 50-vuotisjuhlat käyntiin tänään Saksassa! Käytetyt erikoisuudet – Opel GT Maistiainen: Opel Astra kulkee nyt myös kaasulla Koeajo: Terve, ja kiitos GM:stä! – Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan