30.8.2018 Ajoneuvot Opelin muutos hämmästyttää – miten PSA teki saksalaisen u-käännöksen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel on ollut viimeisen vuoden aikana suurten muutosten keskiössä. Miten ranskalaiset onnistuivat kääntämään General Motorsin murheenkryynin kelkan vain vuodessa? – Kun näen kavereitani pubissa, voin vihdoin pistää Opel-avaimeni pöydälle ylpeydellä. Se on iso helpotuksen huokaus, kommentoi 33 vuotta Opelilla työskennellyt Matthias Deschamps. Toden totta: ennen vuoden alkupuoliskon voittoa (502 miljoonaa euroa) Opelin miinuskausi oli jatkunut vuodesta 1999. Yhteensä saksalaisvalmistaja ennätti tuottaa amerikkalaiselle emokonsernille huolta yli 20 miljardin dollarin edestä. Nyt Opelin voittomarginaali on linjassa Volkswagenin kanssa, jonka volyymit Euroopassa ja maailmanlaajuisesti mitataan kertoimilla. Viime viikolla esitelty Opel GT X Experimental visioi sähäkän saksalaisen tulevaisuutta ranskalaiskonsernissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaresin tapaan Renaultilta aikoinaan myrskyisästi lähtenyt Carlos Tavares (60) on ollut osana PSA-ryhmän kurssin kääntämistä 2010-luvulla. Nyt värikäs portugalilaisjohtaja on hyödyntänyt samaa reseptiä myös Opelin tuomisessa osaksi ranskalaismerkkien konsernia. Tavares itse suostii säästämistä esimerkiksi lentämällä halpayhtiöillä, kehottamalla kolleegoja sammuttamaan toimiston valot lähtiessä ja siirtämällä pääkonttorin halvemmalle alueelle. Samalla Opel antaa PSA:lle mahdollisuuden parantaa kulurakennetta kilpailluilla massamarkkinoilla. Tavaresin resepti Opelilla on perustunut siihen, että hän vältti ammattiliittojen suututtamista tehtaiden sulkemisella. Sen sijaan 3 700 työntekijää on ottanut vapaaehtoisen lähtöpaketin. Samalla viikottainen työaika leikattiin 40 tunnista 35 tuntiin. Henkilövähennysten takana on Opelin toimitusten karsiminen. Rüsselsheimissä kootaan nyt 42 autoa tunnissa 55 sijaan. Määrällisesti Opelin toimitukset Euroopassa vähenivät alkuvuodesta 6,2 prosenttia, toimitusten keskittyessä kysyttyihin malleihin. Osittain ongelmien taustalta löytyy General Motorsin epäröinti Opelin kanssa, sillä myyntiaikeita oli jo 2009, mutta tuolloin koettiin, että Euroopassa täytyy edelleen ollan mukana. Sen jälkeen alkoi johtajaruletti, joka toi saksalaisvalmistajalle viisi kipparia seitsemässä vuodessa. Automotive News kertookin, että General Motorsin "heippa ja soitellaan" -johtamistyylin sijaan Tavares on keskittynyt Opelin tuotantoprosessin tarkasteluun pala palalta. Selittämättömiin mysteereihin kuului esimerkiksi se, että Corsaan on ollut tarjolla yhteensä 57 erilaista viihdejärjestelmää. Yksinkertaistamisen jälkeen tarjolle jää alle 10. Tuulilasi- ja pyyhinvaihtoehtoja oli puolestaan 16, josta on päästy yhdeksään. – PSA:n alaisuudessa on suurempi panostus monimutkaisuuden vähentämiseen. Se on auttanut meitä tehostumaan, kommentoi Flavio Friesen, joka on työskennellyt Opelin autosuunnittelussa 11 vuoden ajan. Ei pelkästään Euroopalla Haasteita Opelilla höystetyllä PSA-ryhmällä tosin riittää, sillä pelkästään Eurooppaan keskittymisen sijaan kilpakumppanit toimivat maailmanlaajuisesti. Ei siis ihme, että uutisissa on pyörinyt kosolti otsikoita PSA:n paluusta Yhdysvaltoihin. Harkintalistalla on myös Vauxhallin kohtalo, sillä brittimarkkinoille muokattu versio Opelista lisää tuotannon monimutkaisuutta. Valmista ei ole myöskään kotona. PSA:n tavoitteena on löytää vuotuiset 1,7 miljardin euron säästöt ja se onnistuu vain insinööriosastoja yhdistelemällä. Ensimmäiset jäljet nähtäneen ensi vuonna esiteltävässä uudessa Corsassa, joka jakaa pinnan alla komponenttinsa Peugeot 208:n kanssa. Samalla mallit ovat tärkeitä alkusäveliä sähköistämiskehityksessä. Lähde: Automotive News Kuvat: Moottorin arkisto, Opel Lue myös: Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental Seuraava Peugeot 208 ja Opel Corsa: mukana myös sähkö Onnea Opel GT – 50-vuotisjuhlat käyntiin tänään Saksassa! Käytetyt erikoisuudet – Opel GT Maistiainen: Opel Astra kulkee nyt myös kaasulla Koeajo: Terve, ja kiitos GM:stä! – Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?