3.5.2018 Ajoneuvot Onnea Opel GT – 50-vuotisjuhlat käyntiin tänään Saksassa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäinen Opel GT rullasi tuotantolinjalta vuonna 1968 ja ylitti välittömästi kaikki odotukset. "Nur Fliegen ist schöner ..." – vain lentäminen on mukavampaa. Opel GT:n historiallisessa mainoslauseen neljä sanaa kiteyttävät kaiken. Nyt 50-vuotista taivaltaan juhlistava Opel GT on urheiluauto, josta muodostui jopa hieman yllättäen todellinen unelma-auto ja autoharrastajien keräilykappale. Opel GT:n merkkivuoden juhlinta käynnistyy tänään 3. toukokuuta Bodensee Klassik -klassikkoautotapahtumassa Saksassa. Kisaan osallistuu kaikkiaan viisi Opel GT:tä, joista yhtä kuljettaa autourheilulegenda, ainakin DTM-kilpailuja seuranneille tuttu Joachim Winkelhock. Kaikkiaan 600 kilometrin mittaiseen, kolme päivää kestävään kilpailuun osallistuu yhteensä 180 klassikkoautoa. Reitti suuntautuu tänä vuonna muun muassa Tirolin alppimaisemiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokeellisesta konseptista tuotantoon Opel GT:n tarina sai alkunsa jo vuonna 1965. Tuolloin Opelin suunnittelijat esittelivät rohkeaksi arvioidun näkemyksensä kaksipaikkaisesta urheiluautosta Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Konseptiauton tyylikäs kori, matala keula, taittuvat ajovalaisimet, CocaCola-pullon tyyliin kaareilevat kyljet ja terävä perä muodostivat näyttävän kokonaisuuden, jollaista ei aiemmin yksikään eurooppalainen autonvalmistaja ollut esitellyt. Salaisuuksien salaisuus Experimental GT:ksi kutsuttu konseptimalli oli alun perin tutkielma. Erhard Schnell yhdessä tiiminsä kanssa suunnittelivat sen upouudella "Styling Studiolla" Rüsselsheimissa – kyseessä oli ensimmäinen eurooppalaisen autonvalmistajan suunnittelukeskus. Erhard Schnell muistelee, että GT oli aluksi suuri salaisuus, jopa yrityksen sisällä: – Aluksi kyseessä oli vain muotoiluprojekti. Esimieheni ei kertonut projektista yrityksen johdolle. Mutta kun auto oli melkein valmis, hän ei voinut enää välttää kertomista. Olimme todella huolissamme, kun Experimental GT esiteltiin johdolle ensimmäistä kertaa. Ja seuraavassa hetkessä olimme niin helpottuneita, kun johtoryhmä oli aivan innoissaan autosta! Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä tiedotusvälineet ja yleisö ottivat Opel GT:n vastaan todella innostuneesti. Kukaan ei ollut odottanut Opelilta näin radikaalia urheiluautoa. Tämän takia kuusi vuotta ensimmäisen suunnitteluluonnoksen jälkeen ja vain kolme vuotta konseptimallin esittelyn jälkeen GT-prototyypistä tuli tuotantoauto. Automaatti kiinnosti Atlantin takana Ensimmäinen Opel GT valmistui kokoonpanolinjalta vuonna 1968. Valittavana oli kaksi nelisylinteristä moottoria, joista ensimmäinen oli 1,1-litrainen (60 hv) Kadettista tuttu moottori ja toinen 1,9-litrainen (90 hv) Opel Rekordista tuttu moottori. Opel GT 1900 oli erityisen suosittu heti alusta lähtien. Sen huippunopeus 185 km/h ja kiihtyvyys nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 11,5 sekunnissa olivat juuri sitä, mitä ostajat halusivat. Voima välittyi takapyörille nelivaihteisen käsivaihteiston kautta. Vain harvat eurooppalaiset asiakkaat tilasivat valinnaista kolmivaiheista automaattivaihteistoa, mutta Atlantin toisella puolella automaattivaihteinen versio oli äärimmäisen suosittu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautoksi jo 1970-luvulla Opel GT:n matala painopiste, vakaa runko ja dynaaminen alusta loivat erinomaiset lähtökohdat myös autourheiluun. Esimerkiksi Conrero GT -mallit saavuttivat 1970-luvun alussa valtavasti menestystä kestävyyskilpailuissa. Vuonna 1971 Opelin perustajan pojanpoika tohtori Georg von Opel muunsi Opel GT:n sähköautoksi, joka saavutti huippunopeuden 189 km/h ja rikkoi useita maailmanennätyksiä. Kesäkuussa 1972 Opel rakensi dieselmoottorisen GT:n, joka rikkoi Dudenhofenin testiradalla kaksi maailmanennätystä ja peräti 18 kansainvälistä ennätystä. Tuohon aikaan 197 km/h:n huippunopeus 1 000 metrin matkalla oli dieselmoottorille suorastaan sensaatiomaista. GT:n suunnittelija Schnell muistelee, miten GT:n dieselversiosta saatiin entistäkin matalampi. – Meillä ei ollut suurta budjettia. Joten otimme auton, josta oli tarkoitus tehdä avoauto ja yksinkertaisesti leikkasimme tuulilasin pois! Vuonna 1969 näytti siltä, että avoautosta haaveilevien unelmat voisivat käydä toteen, kun Opel esitteli Aero GT -avomallin Frankfurtin autonäyttelyssä. Mallissa oli sähköisesti taittuva takalasi ja irrotettava katto. Valitettavasti auto jäi vain suunnittelututkielmaksi. Opel GT:n tuotantomalli ihastutti asiakkaita vuoteen 1973, jolloin mallin tuotanto loppui. Suorituskyvyn, ainutlaatuisen muotoilun ja houkuttelevan hinnoittelun ansiosta GT:n suosio ylitti kaikki odotukset. Mallin kokonaistuotanto oli viiden vuoden aikana 103 473 autoa. Mainos oli väärässä Autolla oli paljon faneja Atlantin molemmilla puolin – eurooppalaisten lisäksi Opel GT:tä rakastivat myös Pohjois-Amerikan asiakkaat. Opel GT on myös osoitus siitä, että Opelin suunnittelijat ja insinöörit noudattivat jo tuolloin teemaa "saksalainen tarkkuus kohtaa veistoksellisuuden". Tai kuten näyttelijä ja GT-kuljettaja Ken Duken sen tiivistää: "Mainos oli väärässä – lentäminen ei ole mukavampaa!" Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?