3.5.2018 Ajoneuvot Onnea Opel GT – 50-vuotisjuhlat käyntiin tänään Saksassa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäinen Opel GT rullasi tuotantolinjalta vuonna 1968 ja ylitti välittömästi kaikki odotukset. "Nur Fliegen ist schöner ..." – vain lentäminen on mukavampaa. Opel GT:n historiallisessa mainoslauseen neljä sanaa kiteyttävät kaiken. Nyt 50-vuotista taivaltaan juhlistava Opel GT on urheiluauto, josta muodostui jopa hieman yllättäen todellinen unelma-auto ja autoharrastajien keräilykappale. Opel GT:n merkkivuoden juhlinta käynnistyy tänään 3. toukokuuta Bodensee Klassik -klassikkoautotapahtumassa Saksassa. Kisaan osallistuu kaikkiaan viisi Opel GT:tä, joista yhtä kuljettaa autourheilulegenda, ainakin DTM-kilpailuja seuranneille tuttu Joachim Winkelhock. Kaikkiaan 600 kilometrin mittaiseen, kolme päivää kestävään kilpailuun osallistuu yhteensä 180 klassikkoautoa. Reitti suuntautuu tänä vuonna muun muassa Tirolin alppimaisemiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokeellisesta konseptista tuotantoon Opel GT:n tarina sai alkunsa jo vuonna 1965. Tuolloin Opelin suunnittelijat esittelivät rohkeaksi arvioidun näkemyksensä kaksipaikkaisesta urheiluautosta Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Konseptiauton tyylikäs kori, matala keula, taittuvat ajovalaisimet, CocaCola-pullon tyyliin kaareilevat kyljet ja terävä perä muodostivat näyttävän kokonaisuuden, jollaista ei aiemmin yksikään eurooppalainen autonvalmistaja ollut esitellyt. Salaisuuksien salaisuus Experimental GT:ksi kutsuttu konseptimalli oli alun perin tutkielma. Erhard Schnell yhdessä tiiminsä kanssa suunnittelivat sen upouudella "Styling Studiolla" Rüsselsheimissa – kyseessä oli ensimmäinen eurooppalaisen autonvalmistajan suunnittelukeskus. Erhard Schnell muistelee, että GT oli aluksi suuri salaisuus, jopa yrityksen sisällä: – Aluksi kyseessä oli vain muotoiluprojekti. Esimieheni ei kertonut projektista yrityksen johdolle. Mutta kun auto oli melkein valmis, hän ei voinut enää välttää kertomista. Olimme todella huolissamme, kun Experimental GT esiteltiin johdolle ensimmäistä kertaa. Ja seuraavassa hetkessä olimme niin helpottuneita, kun johtoryhmä oli aivan innoissaan autosta! Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä tiedotusvälineet ja yleisö ottivat Opel GT:n vastaan todella innostuneesti. Kukaan ei ollut odottanut Opelilta näin radikaalia urheiluautoa. Tämän takia kuusi vuotta ensimmäisen suunnitteluluonnoksen jälkeen ja vain kolme vuotta konseptimallin esittelyn jälkeen GT-prototyypistä tuli tuotantoauto. Automaatti kiinnosti Atlantin takana Ensimmäinen Opel GT valmistui kokoonpanolinjalta vuonna 1968. Valittavana oli kaksi nelisylinteristä moottoria, joista ensimmäinen oli 1,1-litrainen (60 hv) Kadettista tuttu moottori ja toinen 1,9-litrainen (90 hv) Opel Rekordista tuttu moottori. Opel GT 1900 oli erityisen suosittu heti alusta lähtien. Sen huippunopeus 185 km/h ja kiihtyvyys nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 11,5 sekunnissa olivat juuri sitä, mitä ostajat halusivat. Voima välittyi takapyörille nelivaihteisen käsivaihteiston kautta. Vain harvat eurooppalaiset asiakkaat tilasivat valinnaista kolmivaiheista automaattivaihteistoa, mutta Atlantin toisella puolella automaattivaihteinen versio oli äärimmäisen suosittu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautoksi jo 1970-luvulla Opel GT:n matala painopiste, vakaa runko ja dynaaminen alusta loivat erinomaiset lähtökohdat myös autourheiluun. Esimerkiksi Conrero GT -mallit saavuttivat 1970-luvun alussa valtavasti menestystä kestävyyskilpailuissa. Vuonna 1971 Opelin perustajan pojanpoika tohtori Georg von Opel muunsi Opel GT:n sähköautoksi, joka saavutti huippunopeuden 189 km/h ja rikkoi useita maailmanennätyksiä. Kesäkuussa 1972 Opel rakensi dieselmoottorisen GT:n, joka rikkoi Dudenhofenin testiradalla kaksi maailmanennätystä ja peräti 18 kansainvälistä ennätystä. Tuohon aikaan 197 km/h:n huippunopeus 1 000 metrin matkalla oli dieselmoottorille suorastaan sensaatiomaista. GT:n suunnittelija Schnell muistelee, miten GT:n dieselversiosta saatiin entistäkin matalampi. – Meillä ei ollut suurta budjettia. Joten otimme auton, josta oli tarkoitus tehdä avoauto ja yksinkertaisesti leikkasimme tuulilasin pois! Vuonna 1969 näytti siltä, että avoautosta haaveilevien unelmat voisivat käydä toteen, kun Opel esitteli Aero GT -avomallin Frankfurtin autonäyttelyssä. Mallissa oli sähköisesti taittuva takalasi ja irrotettava katto. Valitettavasti auto jäi vain suunnittelututkielmaksi. Opel GT:n tuotantomalli ihastutti asiakkaita vuoteen 1973, jolloin mallin tuotanto loppui. Suorituskyvyn, ainutlaatuisen muotoilun ja houkuttelevan hinnoittelun ansiosta GT:n suosio ylitti kaikki odotukset. Mallin kokonaistuotanto oli viiden vuoden aikana 103 473 autoa. Mainos oli väärässä Autolla oli paljon faneja Atlantin molemmilla puolin – eurooppalaisten lisäksi Opel GT:tä rakastivat myös Pohjois-Amerikan asiakkaat. Opel GT on myös osoitus siitä, että Opelin suunnittelijat ja insinöörit noudattivat jo tuolloin teemaa "saksalainen tarkkuus kohtaa veistoksellisuuden". Tai kuten näyttelijä ja GT-kuljettaja Ken Duken sen tiivistää: "Mainos oli väärässä – lentäminen ei ole mukavampaa!" Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?