13.8.2018

Käytetyt erikoisuudet – Opel GT

Tori.fi Opel GT

Opel GT on juhlakaluna sillä syntymästä on kulunut 50 vuotta. Alkuperäistä ei löytynyt kaupan, mutta 2000-luvun tulkinta on ostettavissa perheauton hinnalla.

Vuonna 1968 Opel julkisti takavetoisen ja etumoottorisen kaksipaikkaisen urheiluauton, joka sai nimekseen yksinkertaisesti kirjaimet GT. Sen ulkonäössä on paljon yhteneviä piirteitä saman aikakauden Chevrolet Corvetten kanssa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Opel GT omasi mekaanisesti kahvasta avattavat luukkulamput.

Opel Speedster
Opel Speedster tarjosi ajamisen nautintoa 2000-luvun alussa. Se pohjautui keskimoottorirakenteellaan hyvin vahvasti Lotus Eliseen.

Moni on jo unohtanut 2000-luvun Opelin takavetoiset urheiluautot. Ensimmäinen näistä suoritettiin yhteistyössä Lotuksen kanssa ja se kantoi nimeä Opel Speedster. Vahvasti Eliseen pohjautuneen keskimoottorisen urheiluauton tuotanto alkoi vuonna 2001 ja Speedster keräsi runsaasti kehuja ajettavuudestaan.

Alkuperäisen Opel GT:n julkaisusta on nyt kulunut 50 vuotta, mutta se ei suinkaan jäänyt ainoaksi tätä nimeä kantaneeksi autoksi. Samannimistä seuraajaa jouduttiin tosin odottamaan lähes 40 vuotta. Vuonna 2006 julkaistu Opel GT oli edeltäjänsä kaltaisesti etumoottorinen, takavetoinen ja kaksipaikkainen - tosin avokattoinen.

Opel GT ja Opel GT Roadster
Etualalla alkuperäinen vuonna 1968 tarjolle tullut Opel GT ja taaempana vuonna 2006 esitelty Opel GT.

Saksalaissalamalla ei ole tällä hetkellä takavetoista urheiluautoa tuotannossa ja muutenkin mallistossa on varsin vähäisesti vihjeitä puhtaasti ajamisen nautintoon tähtäämisestä. Ehkä jokin crossover on vienyt sen tilan - sehän on tämän hetken villitys.

Vuonna 2016 julkistettu Opel GT -konseptiauto lupailee kuitenkin ripeämpää tulevaisuutta Toivottavasti tämä johtaa tuotantoon asti. Hyviä merkkejä on ilmassa, sillä tänä vuonna Opel tulee julkaisemaan GT X Experimental -konseptiauton. Se jatkanee siitä mihin vuoden 2016 konsepti jäi.

Opel GT Concept
Vuonna 2016 esitelty Opel GT Concept ei häpeile vaikutteitaan. Toivottavasti tämä konseptiauto löytää vielä tiensä tuotantoon.

Näiden konseptien taustalla on kuulemma se, että Rüsselsheimista kotoisin oleva autonvalmistaja oli aikoinaan ensimmäinen muotoilututkielman esitellyt eurooppalainen valmistaja. Kyseessä oli Experimental GT vuonna 1965, jota voidaankin pitää juuri ensimmäisen Opel GT:n lähtökohtana.

Opel GT - Tori.fi
Vain noin 34 000 kilometriä ajettu vuoden 2008 Opel GT on kaupan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel GT

Myynnistä löytyi tällä kertaa vuosimallin 2008 Opel GT. Kyseessä on siis tälle autoyksilölle kymmenes vuosi, joten juhlavuodet nivoutuvat kätevästi yhteen. Auton hintapyynti on kirjoitushetkellä 22 900 euroa.

Vuosia on jo hieman takana, mutta kilometrejä ei. Mittarilukemaksi on ilmoitettu vaivaiset 34 000 kilometriä, joka on vain kesäisinkin ajettavalle kymmenvuotiaalle varsin vähän. Nopealla laskutoimituksella vuotuiset kilometrit ovat jääneet alle 4000 kappaleen.

Tori.fi - Opel GT ohjaamo
Musta ja pääosin varsin muovinen ohjaamo pitää sisällään myös nahkaverhoillut istuimet.

Keltainen ulkoväri näyttää kuvissa edelleen pirteältä ja siihen sointuu allekirjoittaneen mielestä parhaiten juuri musta sisusta. Aikanaan Opel GT sai hieman moitteita tavanomaisen muovisesta sisustuksesta eikä aika ole sen suhteen muuttanut asioita. Sisustan muotoilu ei vaikuttaisi kuitenkaan ikääntyneen ollenkaan pahimmalla mahdollisella tavalla.

2000-luvun Opel GT pohjautuu General Motorsin Kappa-perusrakenteeseen. Saturn Sky ja Pontiac Solstice ovat sen tunnetuimmat sisaret. Näitä kaikkia kolmea myös valmistettiin samalla tehtaalla Wilmingtonissa Delawaren osavaltiossa.

Tori.fi - Opel GT
Konepellin alta löytyy yli 260 hevosvoimainen nelisylinterinen turboahdettu rivimoottori. Se avittaa noin 1400 kilogrammaisen kaksipaikkaisen avoauton aina 229 kilometrin tuntinopeuteen asti.

Ainoa moottorivaihtoehto on kaksilitrainen turboahdettu nelisylinterinen rivimoottori. Se tuottaa 263 hevosvoimaa. Ahtimen ansiosta maksimivääntö 353 newtonmetriä on tarjolla jo 2000 minuuttikierroksen kohdalla.

Viisivaihteinen manuaalivaihteisto sopii auton luonteeseen. Tehdas lupaa sadan kilometrin tuntinopeuteen kiihdyttämiseen kuluvan alle kuusi sekuntia tällä yhdistelmällä. Huippunopeutta Opel GT kerää 229 kilometriä tunnissa.

Uudempi GT on selvästi painavampi kuin jonkinlaisena edeltäjänä nähtävissä oleva Opel Speedster sillä GT:n omamassa on noin 1400 kilogrammaa. Painojakauma etu- ja taka-akselien välillä on 51:49. Eväät ajonautintoon on katettu, joten syöjiä kaivataan paikalle.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Opel

Luetuimmat