29.8.2018 Ajoneuvot Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihjeiden jälkeen paljastettu Opel GT X Experimental on kristallipallo saksalaismerkin uuteen tulevaisuuteen. Lyhyen kiusoittelukampanjan jälkeen esitelty Opel GT X Experimental on vihjaus saksalaismerkin uudesta tulevaisuudesta PSA-konsernissa. Viime syksynä julkistettu PACE!-strategia näkyy nyt konkreettisesti myös tulevien mallien muotoilussa.– PACE!-suunnitelmamme mukaisesti meillä on hyvin selkeä näkemys, miten Opelin tulevaisuudesta tehdään menestyksellinen. Arvojemme – German, approachable, exciting – määrittämän vahvan identiteetin painottaminen on kiinteä osa palatessamme kestävän menestyksen polulle. Konseptimallimme näyttää, miten nämä arvot heräävät eloon tulevissa tuotteissamme. Suunnittelijamme ja muotoilijamme ovat toteuttaneet tämän uudessa Opel GT X Experimentalissa hienosti. Se tarjoaa selkeän käsityksen siitä, mikä on Opelin näkemys liikkumisen tulevaisuudesta, sanoi Opelin pääjohtaja Michael Lohscheller.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonseptilla tulevaisuuteenItse Opel GT X Experimental on kompakti katumaasturi (tai crossover, jos tykkää sellaisesta). Lyhyehköstä 4 063 millimetrin pituudesta huolimatta autossa on tilaa viidelle, joskin konseptiauto on varustettu vain neljällä varsinaisella istuimella. Pituudesta akselivälin osuus on 2 625 mm. Konseptiauton leveys on 1 830 mm ja korkeus antennia myöten on 1 528 mm, antaen autolle jämäkän olemuksen. Oman osansa ilmeeseen tekevät nykymittapuulla maltilliset 17-tuumaiset vanteet, joita on kuitenkin suurennettu visuaalisesti kumisilla kapseleilla ja pelaavat yhteen tummansinisten(!) renkaiden kanssa. Vanteissa näkyvä keltainen korostusraita toistaa korin makeaa värilinjaa, joka nähtiin jo Opelin edellisessä GT-konseptissa muutama vuosi sitten. Koristeraita on myös omiaan auttamaan ovien ja takaluukun vaatimien korisaumojen piilottamisessa.Huomiota on kiinnitetty painonsäästöön, Opelin mainitessa koko arkkitehtuurin olevan kevyt. Akusto on 50 kilowattitunnin litiumionitapaus, joka voidaan ladata langattomasti induktiolla. Akun varaustila voidaan tarkistaa auton ulkopuolelta kuljettajan takaoven kynnyksestä, sillä pienet koristekaiverretut kolmiot sisältävät näytön varaustilan näyttämiseksi.Keulalla merkittävin uudistus on Opel Vizoriksi nimetty uusi keulailme, joka käsittää niin tutun Blitz-logon kuin siivenmuotoiset huomiovalot. Sen lisäksi maski kätkee taakseen Matrix-lediajovalot sekä autonomisten järjestelmien ja ajoavustimien vaatimat kamerat ja sensorit. Vizor tulee olemaan Opel-mallien tunnus myöhemmin 2020-luvulla.Ulkoisesti Vizorilla on mielenkiintoien rooli myös uudessa muotokielessä. Opel Compassiksi nimetty muotokieli ankkuroituu keulalla juuri Vizorin jakamiin muotoihin pysty- ja vaakasuunnassa. Linjat toistuvat myöhemmin auton takaosassa, jolloin esimerkiksi etuvaloista alkanut vaakalinja kohtaa takavalot.GT X Experimental on Opelin mukaan varustettu kolmostason autonomialla, eli se kykenee selviytymään itsenäisesti useimmista ajotilanteista, mutta kuljettajan on oltava valmiina ohjaamaan tietyllä varoitusajalla. Sisustassa vallitseva idea on ollut yksinkertaistaminen, jota on höystetty viehkeillä graafisilla elementeillä. Jännittävien kuusikulmaisten kolmioiden käyttö istuimissa ja polkimissa muistuttaa hiukan Renault Trezorin kuusikulmatrendeistä.Konseptiauton mittaristoratkaisu on nimeltään Opel Pure Panel, jota on höystetty muutamalla pienemmällä apunäytöllä. Pure Panel ja uuden yksinkertaisemman ohjauspyörän keskiö muistuttavat tarkoituksella keulan uudesta maskista, Opel Vizorista. Yksinkertaisuutta on haettu myös tuuletussuulakkeiden kanssa, sillä muotoilun ansiosta kojelaudan pinta on sileä.Sisustassa on tosin muitakin pieniä ideoita. Istuinten pääntukien alle sijoitetut kaiuttimet ovat irroitettavat, joten ne voidaan ottaa mukaan auton ulkopuolelle. Vanteiden ja ohjauspyörän keskiössä oleva Opel Blitz -logo pysyy aina oikeassa asennossa. Onko Opelin ohjauspyörään siis haettu inspiraatiota takavuosien Citroën C4:stä?Ja sitten se nimiOpelille GT on ikoninen mallinimi myös myyntimallistossa, mutta vielä useammin kirjainyhdistelmä on nähty konseptiautojen kanssa. Vuonna 1965 esitelty Experimental GT oli ensimmäinen eurooppalaisen valmistama konseptiauto. Kaksi vuotta sitten nähtiin upea Opel GT Concept, joka toi jo monia tässäkin konseptiautossa nähtyjä ideoita esille.Nimessä oleva X taasen muistuttaa siitä, että katumaasturit kasvattavat Opelin arvioissa osuuttaan entisestään. Vuodelle 2021 arvio on jo, että 40% myydyistä Opeleista on korkeita malleja.Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen