29.8.2018 Ajoneuvot Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihjeiden jälkeen paljastettu Opel GT X Experimental on kristallipallo saksalaismerkin uuteen tulevaisuuteen. Lyhyen kiusoittelukampanjan jälkeen esitelty Opel GT X Experimental on vihjaus saksalaismerkin uudesta tulevaisuudesta PSA-konsernissa. Viime syksynä julkistettu PACE!-strategia näkyy nyt konkreettisesti myös tulevien mallien muotoilussa.– PACE!-suunnitelmamme mukaisesti meillä on hyvin selkeä näkemys, miten Opelin tulevaisuudesta tehdään menestyksellinen. Arvojemme – German, approachable, exciting – määrittämän vahvan identiteetin painottaminen on kiinteä osa palatessamme kestävän menestyksen polulle. Konseptimallimme näyttää, miten nämä arvot heräävät eloon tulevissa tuotteissamme. Suunnittelijamme ja muotoilijamme ovat toteuttaneet tämän uudessa Opel GT X Experimentalissa hienosti. Se tarjoaa selkeän käsityksen siitä, mikä on Opelin näkemys liikkumisen tulevaisuudesta, sanoi Opelin pääjohtaja Michael Lohscheller.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonseptilla tulevaisuuteenItse Opel GT X Experimental on kompakti katumaasturi (tai crossover, jos tykkää sellaisesta). Lyhyehköstä 4 063 millimetrin pituudesta huolimatta autossa on tilaa viidelle, joskin konseptiauto on varustettu vain neljällä varsinaisella istuimella. Pituudesta akselivälin osuus on 2 625 mm. Konseptiauton leveys on 1 830 mm ja korkeus antennia myöten on 1 528 mm, antaen autolle jämäkän olemuksen. Oman osansa ilmeeseen tekevät nykymittapuulla maltilliset 17-tuumaiset vanteet, joita on kuitenkin suurennettu visuaalisesti kumisilla kapseleilla ja pelaavat yhteen tummansinisten(!) renkaiden kanssa. Vanteissa näkyvä keltainen korostusraita toistaa korin makeaa värilinjaa, joka nähtiin jo Opelin edellisessä GT-konseptissa muutama vuosi sitten. Koristeraita on myös omiaan auttamaan ovien ja takaluukun vaatimien korisaumojen piilottamisessa.Huomiota on kiinnitetty painonsäästöön, Opelin mainitessa koko arkkitehtuurin olevan kevyt. Akusto on 50 kilowattitunnin litiumionitapaus, joka voidaan ladata langattomasti induktiolla. Akun varaustila voidaan tarkistaa auton ulkopuolelta kuljettajan takaoven kynnyksestä, sillä pienet koristekaiverretut kolmiot sisältävät näytön varaustilan näyttämiseksi.Keulalla merkittävin uudistus on Opel Vizoriksi nimetty uusi keulailme, joka käsittää niin tutun Blitz-logon kuin siivenmuotoiset huomiovalot. Sen lisäksi maski kätkee taakseen Matrix-lediajovalot sekä autonomisten järjestelmien ja ajoavustimien vaatimat kamerat ja sensorit. Vizor tulee olemaan Opel-mallien tunnus myöhemmin 2020-luvulla.Ulkoisesti Vizorilla on mielenkiintoien rooli myös uudessa muotokielessä. Opel Compassiksi nimetty muotokieli ankkuroituu keulalla juuri Vizorin jakamiin muotoihin pysty- ja vaakasuunnassa. Linjat toistuvat myöhemmin auton takaosassa, jolloin esimerkiksi etuvaloista alkanut vaakalinja kohtaa takavalot.GT X Experimental on Opelin mukaan varustettu kolmostason autonomialla, eli se kykenee selviytymään itsenäisesti useimmista ajotilanteista, mutta kuljettajan on oltava valmiina ohjaamaan tietyllä varoitusajalla. Sisustassa vallitseva idea on ollut yksinkertaistaminen, jota on höystetty viehkeillä graafisilla elementeillä. Jännittävien kuusikulmaisten kolmioiden käyttö istuimissa ja polkimissa muistuttaa hiukan Renault Trezorin kuusikulmatrendeistä.Konseptiauton mittaristoratkaisu on nimeltään Opel Pure Panel, jota on höystetty muutamalla pienemmällä apunäytöllä. Pure Panel ja uuden yksinkertaisemman ohjauspyörän keskiö muistuttavat tarkoituksella keulan uudesta maskista, Opel Vizorista. Yksinkertaisuutta on haettu myös tuuletussuulakkeiden kanssa, sillä muotoilun ansiosta kojelaudan pinta on sileä.Sisustassa on tosin muitakin pieniä ideoita. Istuinten pääntukien alle sijoitetut kaiuttimet ovat irroitettavat, joten ne voidaan ottaa mukaan auton ulkopuolelle. Vanteiden ja ohjauspyörän keskiössä oleva Opel Blitz -logo pysyy aina oikeassa asennossa. Onko Opelin ohjauspyörään siis haettu inspiraatiota takavuosien Citroën C4:stä?Ja sitten se nimiOpelille GT on ikoninen mallinimi myös myyntimallistossa, mutta vielä useammin kirjainyhdistelmä on nähty konseptiautojen kanssa. Vuonna 1965 esitelty Experimental GT oli ensimmäinen eurooppalaisen valmistama konseptiauto. Kaksi vuotta sitten nähtiin upea Opel GT Concept, joka toi jo monia tässäkin konseptiautossa nähtyjä ideoita esille.Nimessä oleva X taasen muistuttaa siitä, että katumaasturit kasvattavat Opelin arvioissa osuuttaan entisestään. Vuodelle 2021 arvio on jo, että 40% myydyistä Opeleista on korkeita malleja.Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous