6.10.2016 Ajoneuvot Renaultin muotoilussa on alkamassa uusi kierros – mitä on luvassa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alusta alkava muotoilukierros lupaa tuovansa sähköautoilua ja autonomisuutta nykyisten muotojen kehittyessä edelleen. Kun Renaultin pääsuunnittelija Laurens van den Acker saapui taloon vuonna 2009, oli työsarkaa melkoisesti. Vaikka ranskalaismerkin muotoilu ei ollut varsinaisesti huonolla jamalla, ryhtyi van den Acker rakentamaan mallistoa uudestaan, inspiraation tullessa kukan terälehdistä ja erilaisista tunteista.DeZir (2010): rakkausVuonna 2010 esitelty konseptiauto DeZir leiskuvanpunaisine ulkoasuineen olikin ensimmäinen vihje tulevasta. Villi konseptiauto kertoi paljon muotokielestä, joka astui tuotantoon ensimmäisen kerran vuonna 2012 neljännen sukupolven Cliossa. Tämän jälkeen Renault on päättäväisesti uudistanut mallistoaan kohti yhtenäistä ja raikasta tyyliä. Samalla jokainen konseptiauto DeZiristä eteenpäin on esitellyt jonkin merkittävän tunteen: DeZir itse oli leiskuva rakkaus, vuoden 2011 Frendzy kertoi työnteosta ja perheestä kertova R-Space vihjaili siitä, miltä haastavaksi koetut Espace ja Scenic näyttivät lopulta saapuessaan tänä vuonna.R-Space (2011): perheFrendzy (2011): työVielä suoremmin Espacesta ja Scenicistä vihjattiin toki 2013 Renault Initiale Paris -konseptissa, jonka taustatunteena oli viisaus. Unohtaa ei sovi myöskään saman vuoden Twin'Run-konseptia, jolla esiteltiin nykyisen Twingon vitsikkäät muodot. Tuolloin teemana oli hauskuus.Initiale Paris (2013): viisausTwin'Run (2013): hauskuusSamalla van den Acker toi mukanaan muutoksen yhtiön ajattelutapaan: aiemmin Renaultin mainoksissa esiintyivät karsitut hinnat alkaen -mallit, sillä yhtiö kävi aktiivista hintasotaa kilpailijoidensa kanssa. Nyt mainoksissa esiintyvät näyttävät, hyvin varustellut yksilöt ja muotoilutiimi juhlii erävoittoa saatuaan Scéniciin peräti 20-tuumaiset näyttävät vakiovanteet.Renault Trezor vihjailee siitä, mitä Renaultin muotoiluosaston toinen kierros pitää sisällään.Mutta seitsämän vuoden jälkeen on aika aloittaa uudelleen alusta. Miltä tulevaisuuden Renaultit sitten näyttävät? Pariisin autonäyttelyssä esitelty Trezor on ensimmäinen vastaus tähän kysymykseen. 18 kuukauden työn tuloksena oli pitkä ja komea kaksipaikkainen grand tourer, joka nykyvisioiden mukaisesti luotti sähkövoimaan. Tavallaan Trezor oli kuin Renaultin vastine naapurihallissa olleelle Vision Mercedes-Maybach 6:lle, ranskalaismuotoilijan katsellessa lempeämmin tulevaisuuteen saksalaisten nostalgian sijaan.Pitkien sähköautokonseptien luokassa ero on selvä: siinä missä Vision Mercedes-Maybach 6 haikailee 1930-luvulle, Trezorin keskittyminen on 2020-luvussa.Trezorin tuoma viesti Renaultin muotoilun seuraavasta kierroksesta kertoo enemmän kehityksestä kuin vallankumouksesta. Yksinkertaisuus, sensuaalisuus ja lämpö ovat haettuja teemoja, joita ilmennetään muun muassa auton pinnan heksakuvioinnilla. Kuusikulmainen pintakuvio voidaan toteuttaa parhaiten hiilikuituisena tai muovisena, mutta teräs käyttäytyy valmistajan mukaan epätoivotusti. Muita Renaultin tyylikirjan tuttuja keinoja ovat tunnistettava keulailme sekä C-kirjaimen muotoiset valot.Keulailme ja C-valaistus pysyvät merkin tunnuksina jatkossakin. Huomioi kuusikulmaisen pinnan aiheuttama "väreily".Trezor kertoo samalla Renaultin tulevista haasteista: sähköautot ja autonominen ajaminen tuovat uusia haasteita myös suunnitteluun. Mikäli sähköautoja halutaan myydä todellisella volyymillä, muotoilu ei saa olla pähkähullua tieteiselokuvaa, mutta rohkeus ei ole silti poissuljettua.Van den Ackerin mukaan myös autonomisuus asettaa haasteita: Trezor pyrkii kommunikoimaan valojen avulla ympäristölleen milloin auto on autonomisessa tilassa ja monet muut valmistajat pohtivat, miten saada autonominen auto ilmaisemaan esimerkiksi jalankulkijoille, että heidät on huomattu. Lisäksi autonomisuus vaatii muotoilijoilta pitkää pinnaa, sillä järjestelmien tarvitsemat lukemattomat sensorit täytyy sijoittaa autoon jo muotoiluvaiheessa.Jos vuonna 2010 DeZirin muotoilussa voimakkaimmin vaikuttanut tunne oli rakkaus, viime viikolla esitelty Trezor jatkaa samaa linjaa: tällä kertaa tunne on vaihtunut kypsyyteen ja sitoutumiseen. Van den Acker tiimeineen on aloittamassa muotoilukierroksen uudelleen alusta, sillä autoteollisuudessa aika todellakin on syklistä.Lähteet: Renault, Autocar, Car Kuvat: Renault, Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen