6.10.2016 Ajoneuvot Renaultin muotoilussa on alkamassa uusi kierros – mitä on luvassa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alusta alkava muotoilukierros lupaa tuovansa sähköautoilua ja autonomisuutta nykyisten muotojen kehittyessä edelleen. Kun Renaultin pääsuunnittelija Laurens van den Acker saapui taloon vuonna 2009, oli työsarkaa melkoisesti. Vaikka ranskalaismerkin muotoilu ei ollut varsinaisesti huonolla jamalla, ryhtyi van den Acker rakentamaan mallistoa uudestaan, inspiraation tullessa kukan terälehdistä ja erilaisista tunteista. DeZir (2010): rakkaus Vuonna 2010 esitelty konseptiauto DeZir leiskuvanpunaisine ulkoasuineen olikin ensimmäinen vihje tulevasta. Villi konseptiauto kertoi paljon muotokielestä, joka astui tuotantoon ensimmäisen kerran vuonna 2012 neljännen sukupolven Cliossa. Tämän jälkeen Renault on päättäväisesti uudistanut mallistoaan kohti yhtenäistä ja raikasta tyyliä. Samalla jokainen konseptiauto DeZiristä eteenpäin on esitellyt jonkin merkittävän tunteen: DeZir itse oli leiskuva rakkaus, vuoden 2011 Frendzy kertoi työnteosta ja perheestä kertova R-Space vihjaili siitä, miltä haastavaksi koetut Espace ja Scenic näyttivät lopulta saapuessaan tänä vuonna. R-Space (2011): perhe Frendzy (2011): työ Vielä suoremmin Espacesta ja Scenicistä vihjattiin toki 2013 Renault Initiale Paris -konseptissa, jonka taustatunteena oli viisaus. Unohtaa ei sovi myöskään saman vuoden Twin'Run-konseptia, jolla esiteltiin nykyisen Twingon vitsikkäät muodot. Tuolloin teemana oli hauskuus. Initiale Paris (2013): viisaus Twin'Run (2013): hauskuus Samalla van den Acker toi mukanaan muutoksen yhtiön ajattelutapaan: aiemmin Renaultin mainoksissa esiintyivät karsitut hinnat alkaen -mallit, sillä yhtiö kävi aktiivista hintasotaa kilpailijoidensa kanssa. Nyt mainoksissa esiintyvät näyttävät, hyvin varustellut yksilöt ja muotoilutiimi juhlii erävoittoa saatuaan Scéniciin peräti 20-tuumaiset näyttävät vakiovanteet. Renault Trezor vihjailee siitä, mitä Renaultin muotoiluosaston toinen kierros pitää sisällään. Mutta seitsämän vuoden jälkeen on aika aloittaa uudelleen alusta. Miltä tulevaisuuden Renaultit sitten näyttävät? Pariisin autonäyttelyssä esitelty Trezor on ensimmäinen vastaus tähän kysymykseen. 18 kuukauden työn tuloksena oli pitkä ja komea kaksipaikkainen grand tourer, joka nykyvisioiden mukaisesti luotti sähkövoimaan. Tavallaan Trezor oli kuin Renaultin vastine naapurihallissa olleelle Vision Mercedes-Maybach 6:lle, ranskalaismuotoilijan katsellessa lempeämmin tulevaisuuteen saksalaisten nostalgian sijaan. Pitkien sähköautokonseptien luokassa ero on selvä: siinä missä Vision Mercedes-Maybach 6 haikailee 1930-luvulle, Trezorin keskittyminen on 2020-luvussa. Trezorin tuoma viesti Renaultin muotoilun seuraavasta kierroksesta kertoo enemmän kehityksestä kuin vallankumouksesta. Yksinkertaisuus, sensuaalisuus ja lämpö ovat haettuja teemoja, joita ilmennetään muun muassa auton pinnan heksakuvioinnilla. Kuusikulmainen pintakuvio voidaan toteuttaa parhaiten hiilikuituisena tai muovisena, mutta teräs käyttäytyy valmistajan mukaan epätoivotusti. Muita Renaultin tyylikirjan tuttuja keinoja ovat tunnistettava keulailme sekä C-kirjaimen muotoiset valot. Keulailme ja C-valaistus pysyvät merkin tunnuksina jatkossakin. Huomioi kuusikulmaisen pinnan aiheuttama "väreily". Trezor kertoo samalla Renaultin tulevista haasteista: sähköautot ja autonominen ajaminen tuovat uusia haasteita myös suunnitteluun. Mikäli sähköautoja halutaan myydä todellisella volyymillä, muotoilu ei saa olla pähkähullua tieteiselokuvaa, mutta rohkeus ei ole silti poissuljettua. Van den Ackerin mukaan myös autonomisuus asettaa haasteita: Trezor pyrkii kommunikoimaan valojen avulla ympäristölleen milloin auto on autonomisessa tilassa ja monet muut valmistajat pohtivat, miten saada autonominen auto ilmaisemaan esimerkiksi jalankulkijoille, että heidät on huomattu. Lisäksi autonomisuus vaatii muotoilijoilta pitkää pinnaa, sillä järjestelmien tarvitsemat lukemattomat sensorit täytyy sijoittaa autoon jo muotoiluvaiheessa. Jos vuonna 2010 DeZirin muotoilussa voimakkaimmin vaikuttanut tunne oli rakkaus, viime viikolla esitelty Trezor jatkaa samaa linjaa: tällä kertaa tunne on vaihtunut kypsyyteen ja sitoutumiseen. Van den Acker tiimeineen on aloittamassa muotoilukierroksen uudelleen alusta, sillä autoteollisuudessa aika todellakin on syklistä. Lähteet: Renault, Autocar, Car Kuvat: Renault, Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku