6.10.2016 Ajoneuvot Renaultin muotoilussa on alkamassa uusi kierros – mitä on luvassa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alusta alkava muotoilukierros lupaa tuovansa sähköautoilua ja autonomisuutta nykyisten muotojen kehittyessä edelleen. Kun Renaultin pääsuunnittelija Laurens van den Acker saapui taloon vuonna 2009, oli työsarkaa melkoisesti. Vaikka ranskalaismerkin muotoilu ei ollut varsinaisesti huonolla jamalla, ryhtyi van den Acker rakentamaan mallistoa uudestaan, inspiraation tullessa kukan terälehdistä ja erilaisista tunteista.DeZir (2010): rakkausVuonna 2010 esitelty konseptiauto DeZir leiskuvanpunaisine ulkoasuineen olikin ensimmäinen vihje tulevasta. Villi konseptiauto kertoi paljon muotokielestä, joka astui tuotantoon ensimmäisen kerran vuonna 2012 neljännen sukupolven Cliossa. Tämän jälkeen Renault on päättäväisesti uudistanut mallistoaan kohti yhtenäistä ja raikasta tyyliä. Samalla jokainen konseptiauto DeZiristä eteenpäin on esitellyt jonkin merkittävän tunteen: DeZir itse oli leiskuva rakkaus, vuoden 2011 Frendzy kertoi työnteosta ja perheestä kertova R-Space vihjaili siitä, miltä haastavaksi koetut Espace ja Scenic näyttivät lopulta saapuessaan tänä vuonna.R-Space (2011): perheFrendzy (2011): työVielä suoremmin Espacesta ja Scenicistä vihjattiin toki 2013 Renault Initiale Paris -konseptissa, jonka taustatunteena oli viisaus. Unohtaa ei sovi myöskään saman vuoden Twin'Run-konseptia, jolla esiteltiin nykyisen Twingon vitsikkäät muodot. Tuolloin teemana oli hauskuus.Initiale Paris (2013): viisausTwin'Run (2013): hauskuusSamalla van den Acker toi mukanaan muutoksen yhtiön ajattelutapaan: aiemmin Renaultin mainoksissa esiintyivät karsitut hinnat alkaen -mallit, sillä yhtiö kävi aktiivista hintasotaa kilpailijoidensa kanssa. Nyt mainoksissa esiintyvät näyttävät, hyvin varustellut yksilöt ja muotoilutiimi juhlii erävoittoa saatuaan Scéniciin peräti 20-tuumaiset näyttävät vakiovanteet.Renault Trezor vihjailee siitä, mitä Renaultin muotoiluosaston toinen kierros pitää sisällään.Mutta seitsämän vuoden jälkeen on aika aloittaa uudelleen alusta. Miltä tulevaisuuden Renaultit sitten näyttävät? Pariisin autonäyttelyssä esitelty Trezor on ensimmäinen vastaus tähän kysymykseen. 18 kuukauden työn tuloksena oli pitkä ja komea kaksipaikkainen grand tourer, joka nykyvisioiden mukaisesti luotti sähkövoimaan. Tavallaan Trezor oli kuin Renaultin vastine naapurihallissa olleelle Vision Mercedes-Maybach 6:lle, ranskalaismuotoilijan katsellessa lempeämmin tulevaisuuteen saksalaisten nostalgian sijaan.Pitkien sähköautokonseptien luokassa ero on selvä: siinä missä Vision Mercedes-Maybach 6 haikailee 1930-luvulle, Trezorin keskittyminen on 2020-luvussa.Trezorin tuoma viesti Renaultin muotoilun seuraavasta kierroksesta kertoo enemmän kehityksestä kuin vallankumouksesta. Yksinkertaisuus, sensuaalisuus ja lämpö ovat haettuja teemoja, joita ilmennetään muun muassa auton pinnan heksakuvioinnilla. Kuusikulmainen pintakuvio voidaan toteuttaa parhaiten hiilikuituisena tai muovisena, mutta teräs käyttäytyy valmistajan mukaan epätoivotusti. Muita Renaultin tyylikirjan tuttuja keinoja ovat tunnistettava keulailme sekä C-kirjaimen muotoiset valot.Keulailme ja C-valaistus pysyvät merkin tunnuksina jatkossakin. Huomioi kuusikulmaisen pinnan aiheuttama "väreily".Trezor kertoo samalla Renaultin tulevista haasteista: sähköautot ja autonominen ajaminen tuovat uusia haasteita myös suunnitteluun. Mikäli sähköautoja halutaan myydä todellisella volyymillä, muotoilu ei saa olla pähkähullua tieteiselokuvaa, mutta rohkeus ei ole silti poissuljettua.Van den Ackerin mukaan myös autonomisuus asettaa haasteita: Trezor pyrkii kommunikoimaan valojen avulla ympäristölleen milloin auto on autonomisessa tilassa ja monet muut valmistajat pohtivat, miten saada autonominen auto ilmaisemaan esimerkiksi jalankulkijoille, että heidät on huomattu. Lisäksi autonomisuus vaatii muotoilijoilta pitkää pinnaa, sillä järjestelmien tarvitsemat lukemattomat sensorit täytyy sijoittaa autoon jo muotoiluvaiheessa.Jos vuonna 2010 DeZirin muotoilussa voimakkaimmin vaikuttanut tunne oli rakkaus, viime viikolla esitelty Trezor jatkaa samaa linjaa: tällä kertaa tunne on vaihtunut kypsyyteen ja sitoutumiseen. Van den Acker tiimeineen on aloittamassa muotoilukierroksen uudelleen alusta, sillä autoteollisuudessa aika todellakin on syklistä.Lähteet: Renault, Autocar, Car Kuvat: Renault, Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?