22.11.2023

Ovatko itsestään ajavat autot pian todellisuutta?

Kuva Moottorin Arkisto
musta laatikko

Autonominen ajaminen on autoilun sähköistymisen ohella yksi suurista kehityskohteista. Mutta joko maailma on valmis itsestään ajaville autoille?

Tieteisfantasialta tuntuva itsestään ajava auto on lähempänä todellisuutta, kuin saattaisi arvata. Moni autovalmistaja on jo pitkällä kehityksessä autonomian suhteen. Pisimmällä kehityksessä saattaa olla Tesla, jonka Autopilot-toiminto löytyy tälläkin hetkellä tuotannossa olevista automalleista. Se onko amerikkalaisvalmistaja todella kaikkein pisimmällä kehityksessä, vai onko se vain äänekkäin, on pieni arvoitus.

Matkalla autonomiseen ajamiseen kuitenkin ollaan vahvasti, sillä suurimmasta osasta uusia automalleja löytyy useita autonomian esiasteita. Niitä ovat kuljettavaa avustavat järjestelmät, jotka pystyvät hallitsemaan autoa omillaan. Näitä ovat muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto ja kaistallapitoavustin.

Vaikka noiden järjestelmien voisi kuvitella olevan hyvin kaukana itsestään ajavasta autosta, ovat ne yhdistettynä varsin kokonaisvaltainen paketti. Jos auto voi säädellä nopeutta, havainnoida ympäröivää liikennettä, ja ohjata autoa, ovat edellytykset pitkälti kasassa.

Mitä iloa autonomisuudesta sitten olisi? Sen suurimpana etuna on luonnollisesti liikenneturvallisuuden parantaminen. Kun yhtälöstä poistetaan inhimillinen erehtymisen mahdollisuus, on onnettomuuden tapahtuminen epätodennäköisempää. Siitäkin huolimatta koneen ajama auto tuntuu hurjalta ajatukselta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keliolosuhteet ja etiikka haasteina

Yksi haaste autonomisessa autoilussa ovat keliolosuhteet. Etenkin pohjoisella pallonpuoliskolla lumi aiheuttaa haasteita tutkille, jotka havainnoivat tien pintaa. Monessa tilanteessa kelin lukeminen vaatii syvempää osaamista, kuin kamera ja anturit voivat autolle välittää. Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa ajetaan jäällä, jonka päällä on lumisohjoa. Sen liukkauden voi tuntea vain kokemuksen kautta.

Toinen haaste ovat eettiset kysymykset, sillä autopilotille pitää opettaa esimerkiksi se, ketä onnettomuustilanteessa pitää suojella. Koneelle pitää siis opettaa suojellaanko kolaritilanteessa ensisijaisesti auton kuljettajaa, jalankulkijaa vai toista autoilijaa. Ilman tällaista määrittelyä järjestelmä ei osaa reagoida tilanteeseen, jossa valinta pitää suorittaa sekunnin murto-osassa.

Autonomian suhteen on siis monta ratkaistavaa kysymystä, mutta yksi asia on varmaa: autot pyrkivät ajamaan entistä enemmän itse ja parantamaan liikenneturvallisuutta siinä sivussa. Se, milloin autoista poistuvat ohjauspyörät, kestänee vielä hetken aikaa. Tosin sellainenkin tilanne saattaa hyvin olla tulevaisuudessa edessä, sillä suurin ongelma automaattiselle autoilulle ovat ihmiskuljettajat, joiden toimintaa ei voi täysin ennustaa.

Kuuntele myös Moottoripodin jakso itsestään ajavista autoista.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat