31.7.2022 Matkailu Pää pyörälle – meren alla sijaitsevassa liikenneympyrässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Färsaaret, ei tunnetusti maailman etäisin kolkka, mutta silti jokseenkin kaukana mistä tahansa katsottuna. Ei siis ihme, että färsaarelaiset tekevät kaikkensa, jotta ihmiset tuntevat olonsa mahdollisimman läheisiksi. Färsaaret Skotlannin, Norjan ja Islannin välillä on Tanskaan kuuluva mutta itsehallinnollinen alue, jossa asuu reilut 50 000 ihmistä. Ja kuten nimikin sen sanoo, saarista puhutaan monikossa. Niitä on yhteensä 18. Pääsaari on Streymoy, jossa asuu yli 40 prosenttia saariryppään ihmisistä. Myös pääkaupunki Tórshavn sijaitsee siellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäävarauksellaKuten arvata saattaa, sää keskellä pohjoista Atlanttia on oikukas ja usein myös sen verran ankara, että se haittaa ihmisten liikkumista. Lentoja perutaan usein, ja myös ihmisten liikkuminen lautalla saarten välillä on usein haasteellista. Siksi on tavallaan vain loogista, että färsaarelaiset ovat päättäneet rakentaa tunneliverkoston, joka yhdistää saaret toisiinsa.Ensimmäinen ja vuoden 2020 joulukuussa avattu tunneli yhdistää Streymoyn ja Eusturoyn saaret. Erittäin loogista. Saaret tosin ovat sen verran lähellä toisiaan, että niiden välillä sijaitsee jo 1970-luvulla rakennettu silta. Se on vain saaren pohjoisosassa, eli jos Streymoyn eteläpäässä olevasta pääkaupungista haluaa Eusteroyn eteläkärkeen – jossa valtaosa ihmisistä asuu – on ajettava ensin lähes 40 kilometriä pohjoiseen ja sitten lähes saman verran toisen saaren rantaa etelään. Siksi tunneli. Yli tunnin ajoaika leikkaantuu varttitunniksi.Tunnelin erikoisuus on sen lähes toisessa päässä oleva kiertoliittymä, joka sijaitsee 72 metriä merenpinnan alapuolella. Siitä on haluttu tehdä siksi myös varsin näyttävä, joten ympyrä on valaistu nätisti.Lisää luvassaEikä Eusturoyn tunneli ole tietenkään ensimmäinen, tunneleita on kaivettu Färsaarille jo yli 50 kilometrin verran. Tämä tuorein; 11 kilometriä pitkä ja enimmillään 187 metrin syvyyten sukeltava tunneli on vain selvästi mittavin projekti kaikista. Toistaiseksi. Sillä vielä haastavampi projekti on vielä menossa.Ensi vuonna on tarkoitus avata 22 kilometrin tunneliyhteys Streymoyn ja siitä etelään sijaitsevan Sandoyn saarelle. Puhutaan siis jo varsin mittavasta projektista, joka tullee maksamaan lähes 500 miljoonaa euroa. Iso panostus, jolle on nostettava hattua – etenkin kun arvioiden mukaan tunnelia tulee käyttämään päivittäin vain hieman yli 300 ajoneuvoa. Mutta ehkä näistä tunneleista tulee myös turistinähtävyys. Autolautalla pääsee Färsaarille joko Tanskasta tai Islannista.Tässä samassa yhteydessä voitaisiin puhua tietysti myös Suomen tierahoista...Tunneliprojektista on myös erittäin hyvä video, jonka voit katsoa alta.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Färsaarten matkailutoimisto, kartta Google Maps Lue lisää Kaikki artikkelit 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 11.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tilat syynissä – tämä vai Bigster? 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen