31.7.2022 Matkailu Pää pyörälle – meren alla sijaitsevassa liikenneympyrässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Färsaaret, ei tunnetusti maailman etäisin kolkka, mutta silti jokseenkin kaukana mistä tahansa katsottuna. Ei siis ihme, että färsaarelaiset tekevät kaikkensa, jotta ihmiset tuntevat olonsa mahdollisimman läheisiksi. Färsaaret Skotlannin, Norjan ja Islannin välillä on Tanskaan kuuluva mutta itsehallinnollinen alue, jossa asuu reilut 50 000 ihmistä. Ja kuten nimikin sen sanoo, saarista puhutaan monikossa. Niitä on yhteensä 18. Pääsaari on Streymoy, jossa asuu yli 40 prosenttia saariryppään ihmisistä. Myös pääkaupunki Tórshavn sijaitsee siellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäävarauksellaKuten arvata saattaa, sää keskellä pohjoista Atlanttia on oikukas ja usein myös sen verran ankara, että se haittaa ihmisten liikkumista. Lentoja perutaan usein, ja myös ihmisten liikkuminen lautalla saarten välillä on usein haasteellista. Siksi on tavallaan vain loogista, että färsaarelaiset ovat päättäneet rakentaa tunneliverkoston, joka yhdistää saaret toisiinsa.Ensimmäinen ja vuoden 2020 joulukuussa avattu tunneli yhdistää Streymoyn ja Eusturoyn saaret. Erittäin loogista. Saaret tosin ovat sen verran lähellä toisiaan, että niiden välillä sijaitsee jo 1970-luvulla rakennettu silta. Se on vain saaren pohjoisosassa, eli jos Streymoyn eteläpäässä olevasta pääkaupungista haluaa Eusteroyn eteläkärkeen – jossa valtaosa ihmisistä asuu – on ajettava ensin lähes 40 kilometriä pohjoiseen ja sitten lähes saman verran toisen saaren rantaa etelään. Siksi tunneli. Yli tunnin ajoaika leikkaantuu varttitunniksi.Tunnelin erikoisuus on sen lähes toisessa päässä oleva kiertoliittymä, joka sijaitsee 72 metriä merenpinnan alapuolella. Siitä on haluttu tehdä siksi myös varsin näyttävä, joten ympyrä on valaistu nätisti.Lisää luvassaEikä Eusturoyn tunneli ole tietenkään ensimmäinen, tunneleita on kaivettu Färsaarille jo yli 50 kilometrin verran. Tämä tuorein; 11 kilometriä pitkä ja enimmillään 187 metrin syvyyten sukeltava tunneli on vain selvästi mittavin projekti kaikista. Toistaiseksi. Sillä vielä haastavampi projekti on vielä menossa.Ensi vuonna on tarkoitus avata 22 kilometrin tunneliyhteys Streymoyn ja siitä etelään sijaitsevan Sandoyn saarelle. Puhutaan siis jo varsin mittavasta projektista, joka tullee maksamaan lähes 500 miljoonaa euroa. Iso panostus, jolle on nostettava hattua – etenkin kun arvioiden mukaan tunnelia tulee käyttämään päivittäin vain hieman yli 300 ajoneuvoa. Mutta ehkä näistä tunneleista tulee myös turistinähtävyys. Autolautalla pääsee Färsaarille joko Tanskasta tai Islannista.Tässä samassa yhteydessä voitaisiin puhua tietysti myös Suomen tierahoista...Tunneliprojektista on myös erittäin hyvä video, jonka voit katsoa alta.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Färsaarten matkailutoimisto, kartta Google Maps Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen