31.7.2022

Pää pyörälle – meren alla sijaitsevassa liikenneympyrässä

Färsaaret, ei tunnetusti maailman etäisin kolkka, mutta silti jokseenkin kaukana mistä tahansa katsottuna. Ei siis ihme, että färsaarelaiset tekevät kaikkensa, jotta ihmiset tuntevat olonsa mahdollisimman läheisiksi.

Färsaaret Skotlannin, Norjan ja Islannin välillä on Tanskaan kuuluva mutta itsehallinnollinen alue, jossa asuu reilut 50 000 ihmistä. Ja kuten nimikin sen sanoo, saarista puhutaan monikossa. Niitä on yhteensä 18. Pääsaari on Streymoy, jossa asuu yli 40 prosenttia saariryppään ihmisistä. Myös pääkaupunki Tórshavn sijaitsee siellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säävarauksella

Kuten arvata saattaa, sää keskellä pohjoista Atlanttia on oikukas ja usein myös sen verran ankara, että se haittaa ihmisten liikkumista. Lentoja perutaan usein, ja myös ihmisten liikkuminen lautalla saarten välillä on usein haasteellista. Siksi on tavallaan vain loogista, että färsaarelaiset ovat päättäneet rakentaa tunneliverkoston, joka yhdistää saaret toisiinsa.

Ensimmäinen ja vuoden 2020 joulukuussa avattu tunneli yhdistää Streymoyn ja Eusturoyn saaret. Erittäin loogista. Saaret tosin ovat sen verran lähellä toisiaan, että niiden välillä sijaitsee jo 1970-luvulla rakennettu silta. Se on vain saaren pohjoisosassa, eli jos Streymoyn eteläpäässä olevasta pääkaupungista haluaa Eusteroyn eteläkärkeen – jossa valtaosa ihmisistä asuu – on ajettava ensin lähes 40 kilometriä pohjoiseen ja sitten lähes saman verran toisen saaren rantaa etelään. Siksi tunneli. Yli tunnin ajoaika leikkaantuu varttitunniksi.

Tunnelin erikoisuus on sen lähes toisessa päässä oleva kiertoliittymä, joka sijaitsee 72 metriä merenpinnan alapuolella. Siitä on haluttu tehdä siksi myös varsin näyttävä, joten ympyrä on valaistu nätisti.

Lisää luvassa

Eikä Eusturoyn tunneli ole tietenkään ensimmäinen, tunneleita on kaivettu Färsaarille jo yli 50 kilometrin verran. Tämä tuorein; 11 kilometriä pitkä ja enimmillään 187 metrin syvyyten sukeltava tunneli on vain selvästi mittavin projekti kaikista. Toistaiseksi. Sillä vielä haastavampi projekti on vielä menossa.

Ensi vuonna on tarkoitus avata 22 kilometrin tunneliyhteys Streymoyn ja siitä etelään sijaitsevan Sandoyn saarelle. Puhutaan siis jo varsin mittavasta projektista, joka tullee maksamaan lähes 500 miljoonaa euroa. Iso panostus, jolle on nostettava hattua – etenkin kun arvioiden mukaan tunnelia tulee käyttämään päivittäin vain hieman yli 300 ajoneuvoa. Mutta ehkä näistä tunneleista tulee myös turistinähtävyys. Autolautalla pääsee Färsaarille joko Tanskasta tai Islannista.

Tässä samassa yhteydessä voitaisiin puhua tietysti myös Suomen tierahoista...

Tunneliprojektista on myös erittäin hyvä video, jonka voit katsoa alta.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Färsaarten matkailutoimisto, kartta Google Maps

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat