3.12.2015 Ajoneuvot Päästökohu jatkuu: Ajon aikainen testi paljasti dieselautojen järkyttävän suuret erot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteessä tehdyssä tuoreessa testissä kävi ilmi, että eri dieselautomallien typenoksidipäästöissä on merkittäviä eroja. Saksalainen Auto, Motor und Sport -lehti selvitti tuoreessa numerossaan yhdeksän automallin typenoksidipäästöt (NOx) liikenteessä.Vain yksi automalli eli Volkswagen Golf 2.0 TDI Euro6 pääsi lähelle Euro6-päästönormin mukaisia typenoksidipäästöjä (0,08 grammaa/km). Huonoin auto oli Fiat 500x 1.6 Multijet, joka päästeli 10,6-kertaisesti yli normilukeman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTesti vakioreitilläAuto, Motor und Sport testautti autot päästömittauksiin erikoistuneen Emissions Analytics -yrityksellä. Tien päällä tehdyssä RDE-mittauksessa (Real Driving Emissions) käytettiin autoihin asennettua PEMS-mittauslaitteistoa (Portable Emissions Measurement System).Viattoman näköinen, mutta testin suurin saastuttaja: Fiat 500XPäästöt mitattiin Stuttgartin ympäristössä AMS-testireitillä, jota käytetään lehden taloudellisen ajon kulutusmittauksiin. Sadan kilometrin mittaisella reitillä on kaupunkiajoa, maantieajoa (80 km/h) ja moottoritieajoa (enintään 130 km/h).Reitillä mitatut polttoaineen kulutukset ovat koko AMS-testikulutusta pienemmät. Vakio ajotapa on jouhea ja taloudellinen. Siitä huolimatta typenoksidipäästöt ylittyivät.Seitsemän dieselautoaTestissä oli mukana seitsemän Euro6-normin mukaista dieselautoa, lisäksi yksi Volkswagenin päästöhuijausjärjestelmällä varustettu Euro5-normin Audi Q3 Quattro 2.0 TDI (EA 189) sekä yksi bensiinikäyttöinen auto eli Ford Mondeo 1.0 Ecoboost.Testituloksissa otettiin huomioon vuonna 2018 voimaan tuleva sääntö. Sen mukaan todellisen ajon RDE-mittauksessa dieselautojen NOx-päästöt saavat ylittää nykyisen Euro6-rajan enintään 2,1-kertaisesti.Testatut autot paremmuusjärjestyksessä typenoksidipäästön (NOx) mukaan (Euro6-raja 0,08 g/km)MalliPuhdistusmentelmäTeho (kW)KerroinNox-päästö (g/km)1. Volkswagen Golf 2.0 TDI VariantNOx-katalysaattori1101,90,1482. Mercedes-Benz C 250d T 2.1SCR-urearuiskutus1502,70,2153. Mazda CX-3 SkyActiv-D 1.5SkyActiv, EGR773,60,2844. BMW X5 sDrive25d 2.0SCR+NOx-kat.1705,80,4625. Opel Mokka 1.6 CDTiNOx-katalysaattori1006,00,4776. Volvo XC90 D5 2.0NOx-katalysaattori1656,20,4987. Fiat 500X 1.6 MultijetNOx-katalysaattori8810,60,8458. Audi Q3 quattro 2.0 TDI (Euro 5, EA 189 -diesel huijausohjelmistolla)NOx-katalysaattori1034,8 (vrt. Euro 5, 0,18 g/km)0,864Verrokki: Ford Mondeo 1.0 Ecoboost (bensiini)-921,60,096 (raja 0,06, bensiiniauto)Yllättävä puhdistustulosTulokset yllättivät, sillä niiden perusteella päästöille ei ole yhtä ylivoimaista puhdistusmenetelmää. Maantieajossa ja raskaassa ajossa paras SCR-urearuiskutus (Mercedes-Benz) ei ollut parhaimmillaan kaupunkiajossa moottorin ollessa kylmä.Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI osoittautui joukon puhtaimmaksi.BMW X5:n teoriassa kehittynein puhdistusmenetelmä (SCR-urearuiskutuksen ja NOx –katalysaattorin yhdistelmä) osoittautui käytännössä pettymykseksi.Testireitillä sekä NOx-katalysaattori (Volkswagen) että moottorin sisäiset toimenpiteet (alhainen puristussuhde ja pakokaasujen takaisinkierrätys, Mazda) osoittautuivat toimiviksi. Tilanne voi muuttua raskaammalla kuormalla ja pyrkivämmällä ajotavalla.Bensiiniautossa (Ford) oli pienimmät NOx-päästöt, mutta kaupunkiajossa lukuisine liikkeelle lähtöineen piskuinen litrainen bensiinimoottori oli kovilla ja päästöt nousivat. Kaupunkiajossa kolme parasta dieseliä alitti bensiini-Mondeon NOx-päästöt.Lähde: Auto, Motor und Sport 25/2015Teksti Timo Turkula, Kuvat Moottori ja VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa