15.11.2018 Liikenne Päästöleikkaus Itämerellä – tässä on maailman vähäpäästöisin irtolastilaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästökeskustelu keskittyy usein maantieliikenteeseen, mutta positiivista kehitystä tapahtuu myös vesillä. Itämerellä liikkuu nyt maailman vähäpäästöisimpänä pidetty irtolastilaiva. Monialayhtiö Aspon tytäryhtiö ESL Shippingin uusi irtolastilaiva Viikki on aloittanut liikennöinnin Itämerellä. Nesteytetyllä maakaasulla kulkeva 160-metrinen alus tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin edeltävän sukupolven alukset LNG:n ja useiden teknisten innovaatioiden ansiosta, kertoo laivan omistaja. Viikki rakennettiin Kiinassa, jonka jälkeen se matkasi Japaniin hakemaan raaka-ainelastia. Sieltä laiva saapui Itämerelle Koillisväylää pitkin, mikä lyhensi matkaa Japanista Suomeen peräti kolmella viikolla totutusta. Lisäksi Koillisväylän käyttö vähensi matkan päästöjä 40 prosentilla verrattuna Panaman kanavan kautta kulkevaan reittiin, laskee ELS Shipping. Nesteytetty maakaasu on puhtain fossiilinen polttoaine: nykyisin Itämerellä käytettävään 0,1 % rikkiä sisältävään polttoaineeseen verrattuna CO2-päästöt vähenevät yli 25 %, typen oksidit 25 % ja rikin oksidit ja partikkelit lähes kokonaan. Yhdessä muiden innovatiivisten ratkaisujen kanssa laivojen CO2-päästöt laskevat yhteensä yli 50 %. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Irtolastialukset Viikki ja Haaga Varustamo: Aspon ESL Shipping Rakennusvuosi: 2018 Suunnittelu: Deltamarin ja ESL Shipping Telakka: Sinotrans & CSC Jinling Shipyard, Kiina Kantavuus: 25 600 dwt Jääluokka: 1A Pääkone: Lng/monipolttoaine, 6 000 kW + 1 250 kW Power take-in, akseliteho yht. 7250 kW Nosturit: MacGregorin autonomiset lastinkäsittelynosturit Investointi: Yhteensä 60 miljoonaa euroa, rahoitusta EU:lta Liputusmaat: Suomi (Viikki) ja Portugal (Haaga) Viiden vuoden projekti – Olemme hyvin tietoisia keskustelusta, jota käydään myös merenkulkualan ympäristökysymyksistä. Viikin ja sen sisaralus Haagan suunnittelu käynnistettiin jo viisi vuotta sitten, ja näissä laivoissa konkretisoituu kaikki, mikä on tällä hetkellä mahdollista tehdä ympäristötehokkaasti, kertoo ESL Shipping Oy:n toimitusjohtaja Mikki Koskinen. Viikki on täynnä uutta teknologiaa, joista yksi keskeisimmistä on nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttö laivan pääkoneessa, kolmessa apukoneessa ja lämmityskattilassa. Laiva noudattaa uusien laivojen energiatehokkuutta mittaavaa suunnitteluindeksiä ja täyttää jo nyt vuoden 2025 ympäristövaatimukset. Laivat on suunniteltu intensiiviseen liikenteeseen, jossa satamakäyntejä on viikossa useita ja lasti lastataan tai puretaan usein aluksen omilla nostureilla. Erityinen piirre aluksessa onkin yhteistyössä MacGregorin kanssa kehitetyt automaattiset nosturit, jotka osaavat omatoimisesti purkaa lastin kuljettimelle tai laiturille. Ympäristötehokkuus kehityksen kärjessä Merikuljetusten osuus Suomen viennistä on 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia. Maantieteellisen sijainnin takia merikuljetukset ovat Suomen tärkein ja edullisin logistiikan muoto. – Varustamot ovat oleellinen osa meriklusteria. Aspo on viimeisen kahdeksan vuoden aikana investoinut ESL Shippingiin noin 200 miljoonaa euroa, sillä uskomme, että automaatioon ja ympäristötehokkuuteen perustuvat ratkaisut ovat ainoa tie kehittää koko toimialaa, sanoo Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen. Lähde ja kuva: Aspo Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?