15.11.2018 Liikenne Päästöleikkaus Itämerellä – tässä on maailman vähäpäästöisin irtolastilaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästökeskustelu keskittyy usein maantieliikenteeseen, mutta positiivista kehitystä tapahtuu myös vesillä. Itämerellä liikkuu nyt maailman vähäpäästöisimpänä pidetty irtolastilaiva. Monialayhtiö Aspon tytäryhtiö ESL Shippingin uusi irtolastilaiva Viikki on aloittanut liikennöinnin Itämerellä. Nesteytetyllä maakaasulla kulkeva 160-metrinen alus tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin edeltävän sukupolven alukset LNG:n ja useiden teknisten innovaatioiden ansiosta, kertoo laivan omistaja.Viikki rakennettiin Kiinassa, jonka jälkeen se matkasi Japaniin hakemaan raaka-ainelastia. Sieltä laiva saapui Itämerelle Koillisväylää pitkin, mikä lyhensi matkaa Japanista Suomeen peräti kolmella viikolla totutusta. Lisäksi Koillisväylän käyttö vähensi matkan päästöjä 40 prosentilla verrattuna Panaman kanavan kautta kulkevaan reittiin, laskee ELS Shipping.Nesteytetty maakaasu on puhtain fossiilinen polttoaine: nykyisin Itämerellä käytettävään 0,1 % rikkiä sisältävään polttoaineeseen verrattuna CO2-päästöt vähenevät yli 25 %, typen oksidit 25 % ja rikin oksidit ja partikkelit lähes kokonaan. Yhdessä muiden innovatiivisten ratkaisujen kanssa laivojen CO2-päästöt laskevat yhteensä yli 50 %.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Irtolastialukset Viikki ja Haaga Varustamo: Aspon ESL Shipping Rakennusvuosi: 2018 Suunnittelu: Deltamarin ja ESL Shipping Telakka: Sinotrans & CSC Jinling Shipyard, Kiina Kantavuus: 25 600 dwt Jääluokka: 1A Pääkone: Lng/monipolttoaine, 6 000 kW + 1 250 kW Power take-in, akseliteho yht. 7250 kW Nosturit: MacGregorin autonomiset lastinkäsittelynosturit Investointi: Yhteensä 60 miljoonaa euroa, rahoitusta EU:lta Liputusmaat: Suomi (Viikki) ja Portugal (Haaga) Viiden vuoden projekti– Olemme hyvin tietoisia keskustelusta, jota käydään myös merenkulkualan ympäristökysymyksistä. Viikin ja sen sisaralus Haagan suunnittelu käynnistettiin jo viisi vuotta sitten, ja näissä laivoissa konkretisoituu kaikki, mikä on tällä hetkellä mahdollista tehdä ympäristötehokkaasti, kertoo ESL Shipping Oy:n toimitusjohtaja Mikki Koskinen.Viikki on täynnä uutta teknologiaa, joista yksi keskeisimmistä on nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttö laivan pääkoneessa, kolmessa apukoneessa ja lämmityskattilassa. Laiva noudattaa uusien laivojen energiatehokkuutta mittaavaa suunnitteluindeksiä ja täyttää jo nyt vuoden 2025 ympäristövaatimukset.Laivat on suunniteltu intensiiviseen liikenteeseen, jossa satamakäyntejä on viikossa useita ja lasti lastataan tai puretaan usein aluksen omilla nostureilla. Erityinen piirre aluksessa onkin yhteistyössä MacGregorin kanssa kehitetyt automaattiset nosturit, jotka osaavat omatoimisesti purkaa lastin kuljettimelle tai laiturille.Ympäristötehokkuus kehityksen kärjessäMerikuljetusten osuus Suomen viennistä on 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia. Maantieteellisen sijainnin takia merikuljetukset ovat Suomen tärkein ja edullisin logistiikan muoto.– Varustamot ovat oleellinen osa meriklusteria. Aspo on viimeisen kahdeksan vuoden aikana investoinut ESL Shippingiin noin 200 miljoonaa euroa, sillä uskomme, että automaatioon ja ympäristötehokkuuteen perustuvat ratkaisut ovat ainoa tie kehittää koko toimialaa, sanoo Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen.Lähde ja kuva: AspoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?