1.7.2023 Matkailu Päivän kuva: hylätty Concorde tervehtii matkustajia Heathrow’n laidalla – siinäpä yliäänimatkustajakoneen päätehtävä nykyään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta maailman viimeisen yliäänimatkustajakoneen viimeisestä lennosta. Sen verran spesiaalista konetyypistä on kuitenkin kyse, että suuri prosentti yksilöistä on säilytetty, vaikka sitten muistomerkiksi. G-BOAB:in näkevät joka päivä kymmenet tuhannet matkustajat eräällä maailman vilkkaimmista lentoasemista. 24. marraskuuta 2003 tapahtui jotain, joka siirsi lentomatkustamisen kelloa taaksepäin. Tuota aiemmin oli ollut yli kahden vuosikymmenen ajan mahdollista matkustaa kaksi kertaa ääntä nopeammalla matkustajakoneella, päästä Atlantin yli Lontoosta New Yorkiin ajassa jossa muilla koneilla pääsee Lontoosta Helsinkiin ja todistaa 18 kilometrin korkeudessa kuinka aurinko nousee lännestä.Ikävä kyllä lopun alku brittiläis-ranskalaiselle Concordelle koettiin 25. heinäkuuta 2000, kun Air Francen lento 4590 syöksyi traagisesti maahan vähän nousun jälkeen Pariisissa. Onnettomuuden jälkeen Concordet olivat yli vuoden lentokiellossa ennen kuin palasivat kahdeksi vuodeksi kaupalliseen liikenteeseen. G-BOAB ei koskaan palannut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJätettiin pois laumastaBritish Airwaysilla ja Air Francella oli kummallakin käytössään enimmillään kuusi Concordea. Air Francen onnettomuuden jälkeen ilmailuviranomaiset kelpuuttivat koneet takaisin kaupalliseen liikenteeseen eräänlaisen korjauspaketin asennuksen jälkeen. British Airways asensi paketin viiteen koneeseen.Kun uutinen Concorden lentokiellosta kesällä 2000 tuli, BA:n Concordeista luovutusjärjestyksessä toinen yksilö, vuonna 1976 kaupalliseen käyttöön otettu G-BOAB, oli New Yorkissa. Kone ei kuljettanut matkustajia, kun se siirtolennettiin Lontoon Heathrow'n 18. elokuuta 2000 odottamaan jatkoa. Vuotta myöhemmin kone jätettiin ainoana British Airwaysin yksilönä ilman korjauspakettia, mikä sinetöi sen, ettei G-BOAB enää koskaan lentäisi.Koneen kello pysähtyi 22 296 lentotunnin kohdalle. Sillä on takanaan 7 810 laskeutumista ja 6 688 yliäänilentoa.Tervehtii nousevia ja laskeviaKone jäi siis Heathrow'n kentälle, jossa se on pian 23 vuotta seissyt. G-BOAB seisoo lähellä British Airwaysin laajoja huoltofasiliteetteja kentän länsipäädyssä, ja sitä onkin käytetty aikoinaan joidenkin uusien matkustamojärjestelmien maatestaukseen. Konetta on joskus myös esitelty yleisölle.G-BOAB:in tämänhetkinen tilanne on hieman kurjempi. Siitä on poistettu istuimet ja se on täytetty lattiasta kattoon tavaralla, jotta se pysyisi paikallaan vaikka voimakas tuuli tarttuisi sen deltasiipiin.G-BOAB:in voi bongata maasta käsin helpoimmin Heathrow'n terminaaleista T2 ja T4, kuten myös kävelemällä Piccadilly Linen Hatton Crossin metroasemalta Viscount Way'ta eteenpäin niin kauan kunnes asematason tarkastuspiste tulee vastaan.Kännykkäkameraetäisyydellä Concorde on lentokoneen vasemmanpuoleisista ikkunoista juuri ennen kiitotielle kääntymistä, mikäli oma lento sattuu lähtemään kiitotieltä 27L. Kesäaikaan iltapäivisin näin useimmiten on. 27L:lle laskeutuvasta koneesta G-BOAB:in voi nähdä sen oikealla puolella juuri ennen kiitotiekosketusta. Tällainen tilanne tulee vastaan useimmiten aamulentojen kohdalla.Yliäänimatkustajakoneen paluu on mahdollista mutta vielä kaukanaKuten jo jutun alussa tuli todettua, Concorden eläköityminen tarkoitti ilmailun kehityksen menemistä taaksepäin. Siitä lähtien monet ovatkin haaveilleet yliäänimatkustajakoneen paluusta.Käynnissä onkin projekteja, jotka tähtäävät ääntä nopeampaan lentomatkustamiseen, kunnianhimoisimmat vielä 2020-luvun puolella. Todennäköisesti tunnetuin yliäänimatkustajakonehanke on käynnissä amerikkalaisella Boom Supersonicilla. American Airlines tilasi yhtiöltä hiljattain 20 konetta.Boomin yliäänimatkustajakone pystyisi suunnitelmien mukaan 1,7-kertaiseen äänennopeuteen eli ei aivan Concorden (Mach 2,04) tasolle. Silti esimerkiksi matka Lontoosta New Yorkiin veisi siltä ainoastaan 3,5 tuntia. Matkustajia kyytiin mahtuisi enintään 80, joten lennoille on odotettavissa tuntuvia hintoja.Myöskään Concorden paluu ilmojen teille ei ole täysin poissuljettua. Kaikkiaan 20:sta koskaan valmistetusta Concordesta peräti 18 on edelleen olemassa ja suunnilleen yhtenä kappaleena, joten yhden lentävän museokoneen kokoaminen niistä onnistuisi varmasti riittävällä rahasummalla. Moinen hanke on kuitenkin toistaiseksi enemmän puheiden kuin tekojen tasolla.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Heritageconcorde.com, TimeOutMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli ”Nallevanteet” varastavat kaikkien huomion 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!