1.7.2023 Matkailu Päivän kuva: hylätty Concorde tervehtii matkustajia Heathrow’n laidalla – siinäpä yliäänimatkustajakoneen päätehtävä nykyään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta maailman viimeisen yliäänimatkustajakoneen viimeisestä lennosta. Sen verran spesiaalista konetyypistä on kuitenkin kyse, että suuri prosentti yksilöistä on säilytetty, vaikka sitten muistomerkiksi. G-BOAB:in näkevät joka päivä kymmenet tuhannet matkustajat eräällä maailman vilkkaimmista lentoasemista. 24. marraskuuta 2003 tapahtui jotain, joka siirsi lentomatkustamisen kelloa taaksepäin. Tuota aiemmin oli ollut yli kahden vuosikymmenen ajan mahdollista matkustaa kaksi kertaa ääntä nopeammalla matkustajakoneella, päästä Atlantin yli Lontoosta New Yorkiin ajassa jossa muilla koneilla pääsee Lontoosta Helsinkiin ja todistaa 18 kilometrin korkeudessa kuinka aurinko nousee lännestä.Ikävä kyllä lopun alku brittiläis-ranskalaiselle Concordelle koettiin 25. heinäkuuta 2000, kun Air Francen lento 4590 syöksyi traagisesti maahan vähän nousun jälkeen Pariisissa. Onnettomuuden jälkeen Concordet olivat yli vuoden lentokiellossa ennen kuin palasivat kahdeksi vuodeksi kaupalliseen liikenteeseen. G-BOAB ei koskaan palannut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJätettiin pois laumastaBritish Airwaysilla ja Air Francella oli kummallakin käytössään enimmillään kuusi Concordea. Air Francen onnettomuuden jälkeen ilmailuviranomaiset kelpuuttivat koneet takaisin kaupalliseen liikenteeseen eräänlaisen korjauspaketin asennuksen jälkeen. British Airways asensi paketin viiteen koneeseen.Kun uutinen Concorden lentokiellosta kesällä 2000 tuli, BA:n Concordeista luovutusjärjestyksessä toinen yksilö, vuonna 1976 kaupalliseen käyttöön otettu G-BOAB, oli New Yorkissa. Kone ei kuljettanut matkustajia, kun se siirtolennettiin Lontoon Heathrow'n 18. elokuuta 2000 odottamaan jatkoa. Vuotta myöhemmin kone jätettiin ainoana British Airwaysin yksilönä ilman korjauspakettia, mikä sinetöi sen, ettei G-BOAB enää koskaan lentäisi.Koneen kello pysähtyi 22 296 lentotunnin kohdalle. Sillä on takanaan 7 810 laskeutumista ja 6 688 yliäänilentoa.Tervehtii nousevia ja laskeviaKone jäi siis Heathrow'n kentälle, jossa se on pian 23 vuotta seissyt. G-BOAB seisoo lähellä British Airwaysin laajoja huoltofasiliteetteja kentän länsipäädyssä, ja sitä onkin käytetty aikoinaan joidenkin uusien matkustamojärjestelmien maatestaukseen. Konetta on joskus myös esitelty yleisölle.G-BOAB:in tämänhetkinen tilanne on hieman kurjempi. Siitä on poistettu istuimet ja se on täytetty lattiasta kattoon tavaralla, jotta se pysyisi paikallaan vaikka voimakas tuuli tarttuisi sen deltasiipiin.G-BOAB:in voi bongata maasta käsin helpoimmin Heathrow'n terminaaleista T2 ja T4, kuten myös kävelemällä Piccadilly Linen Hatton Crossin metroasemalta Viscount Way'ta eteenpäin niin kauan kunnes asematason tarkastuspiste tulee vastaan.Kännykkäkameraetäisyydellä Concorde on lentokoneen vasemmanpuoleisista ikkunoista juuri ennen kiitotielle kääntymistä, mikäli oma lento sattuu lähtemään kiitotieltä 27L. Kesäaikaan iltapäivisin näin useimmiten on. 27L:lle laskeutuvasta koneesta G-BOAB:in voi nähdä sen oikealla puolella juuri ennen kiitotiekosketusta. Tällainen tilanne tulee vastaan useimmiten aamulentojen kohdalla.Yliäänimatkustajakoneen paluu on mahdollista mutta vielä kaukanaKuten jo jutun alussa tuli todettua, Concorden eläköityminen tarkoitti ilmailun kehityksen menemistä taaksepäin. Siitä lähtien monet ovatkin haaveilleet yliäänimatkustajakoneen paluusta.Käynnissä onkin projekteja, jotka tähtäävät ääntä nopeampaan lentomatkustamiseen, kunnianhimoisimmat vielä 2020-luvun puolella. Todennäköisesti tunnetuin yliäänimatkustajakonehanke on käynnissä amerikkalaisella Boom Supersonicilla. American Airlines tilasi yhtiöltä hiljattain 20 konetta.Boomin yliäänimatkustajakone pystyisi suunnitelmien mukaan 1,7-kertaiseen äänennopeuteen eli ei aivan Concorden (Mach 2,04) tasolle. Silti esimerkiksi matka Lontoosta New Yorkiin veisi siltä ainoastaan 3,5 tuntia. Matkustajia kyytiin mahtuisi enintään 80, joten lennoille on odotettavissa tuntuvia hintoja.Myöskään Concorden paluu ilmojen teille ei ole täysin poissuljettua. Kaikkiaan 20:sta koskaan valmistetusta Concordesta peräti 18 on edelleen olemassa ja suunnilleen yhtenä kappaleena, joten yhden lentävän museokoneen kokoaminen niistä onnistuisi varmasti riittävällä rahasummalla. Moinen hanke on kuitenkin toistaiseksi enemmän puheiden kuin tekojen tasolla.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Heritageconcorde.com, TimeOutMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 25.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jopa kuulu Ala-Tikkurilan Shell katoaa – muuttuakseen St1:ksi! 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 18.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Italian poliisi ehtii tehtäville henkiä säästävän rivakasti 15.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pysäköintiä roomalaisittain 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous