1.7.2023 Matkailu Päivän kuva: hylätty Concorde tervehtii matkustajia Heathrow’n laidalla – siinäpä yliäänimatkustajakoneen päätehtävä nykyään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta maailman viimeisen yliäänimatkustajakoneen viimeisestä lennosta. Sen verran spesiaalista konetyypistä on kuitenkin kyse, että suuri prosentti yksilöistä on säilytetty, vaikka sitten muistomerkiksi. G-BOAB:in näkevät joka päivä kymmenet tuhannet matkustajat eräällä maailman vilkkaimmista lentoasemista. 24. marraskuuta 2003 tapahtui jotain, joka siirsi lentomatkustamisen kelloa taaksepäin. Tuota aiemmin oli ollut yli kahden vuosikymmenen ajan mahdollista matkustaa kaksi kertaa ääntä nopeammalla matkustajakoneella, päästä Atlantin yli Lontoosta New Yorkiin ajassa jossa muilla koneilla pääsee Lontoosta Helsinkiin ja todistaa 18 kilometrin korkeudessa kuinka aurinko nousee lännestä.Ikävä kyllä lopun alku brittiläis-ranskalaiselle Concordelle koettiin 25. heinäkuuta 2000, kun Air Francen lento 4590 syöksyi traagisesti maahan vähän nousun jälkeen Pariisissa. Onnettomuuden jälkeen Concordet olivat yli vuoden lentokiellossa ennen kuin palasivat kahdeksi vuodeksi kaupalliseen liikenteeseen. G-BOAB ei koskaan palannut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJätettiin pois laumastaBritish Airwaysilla ja Air Francella oli kummallakin käytössään enimmillään kuusi Concordea. Air Francen onnettomuuden jälkeen ilmailuviranomaiset kelpuuttivat koneet takaisin kaupalliseen liikenteeseen eräänlaisen korjauspaketin asennuksen jälkeen. British Airways asensi paketin viiteen koneeseen.Kun uutinen Concorden lentokiellosta kesällä 2000 tuli, BA:n Concordeista luovutusjärjestyksessä toinen yksilö, vuonna 1976 kaupalliseen käyttöön otettu G-BOAB, oli New Yorkissa. Kone ei kuljettanut matkustajia, kun se siirtolennettiin Lontoon Heathrow'n 18. elokuuta 2000 odottamaan jatkoa. Vuotta myöhemmin kone jätettiin ainoana British Airwaysin yksilönä ilman korjauspakettia, mikä sinetöi sen, ettei G-BOAB enää koskaan lentäisi.Koneen kello pysähtyi 22 296 lentotunnin kohdalle. Sillä on takanaan 7 810 laskeutumista ja 6 688 yliäänilentoa.Tervehtii nousevia ja laskeviaKone jäi siis Heathrow'n kentälle, jossa se on pian 23 vuotta seissyt. G-BOAB seisoo lähellä British Airwaysin laajoja huoltofasiliteetteja kentän länsipäädyssä, ja sitä onkin käytetty aikoinaan joidenkin uusien matkustamojärjestelmien maatestaukseen. Konetta on joskus myös esitelty yleisölle.G-BOAB:in tämänhetkinen tilanne on hieman kurjempi. Siitä on poistettu istuimet ja se on täytetty lattiasta kattoon tavaralla, jotta se pysyisi paikallaan vaikka voimakas tuuli tarttuisi sen deltasiipiin.G-BOAB:in voi bongata maasta käsin helpoimmin Heathrow'n terminaaleista T2 ja T4, kuten myös kävelemällä Piccadilly Linen Hatton Crossin metroasemalta Viscount Way'ta eteenpäin niin kauan kunnes asematason tarkastuspiste tulee vastaan.Kännykkäkameraetäisyydellä Concorde on lentokoneen vasemmanpuoleisista ikkunoista juuri ennen kiitotielle kääntymistä, mikäli oma lento sattuu lähtemään kiitotieltä 27L. Kesäaikaan iltapäivisin näin useimmiten on. 27L:lle laskeutuvasta koneesta G-BOAB:in voi nähdä sen oikealla puolella juuri ennen kiitotiekosketusta. Tällainen tilanne tulee vastaan useimmiten aamulentojen kohdalla.Yliäänimatkustajakoneen paluu on mahdollista mutta vielä kaukanaKuten jo jutun alussa tuli todettua, Concorden eläköityminen tarkoitti ilmailun kehityksen menemistä taaksepäin. Siitä lähtien monet ovatkin haaveilleet yliäänimatkustajakoneen paluusta.Käynnissä onkin projekteja, jotka tähtäävät ääntä nopeampaan lentomatkustamiseen, kunnianhimoisimmat vielä 2020-luvun puolella. Todennäköisesti tunnetuin yliäänimatkustajakonehanke on käynnissä amerikkalaisella Boom Supersonicilla. American Airlines tilasi yhtiöltä hiljattain 20 konetta.Boomin yliäänimatkustajakone pystyisi suunnitelmien mukaan 1,7-kertaiseen äänennopeuteen eli ei aivan Concorden (Mach 2,04) tasolle. Silti esimerkiksi matka Lontoosta New Yorkiin veisi siltä ainoastaan 3,5 tuntia. Matkustajia kyytiin mahtuisi enintään 80, joten lennoille on odotettavissa tuntuvia hintoja.Myöskään Concorden paluu ilmojen teille ei ole täysin poissuljettua. Kaikkiaan 20:sta koskaan valmistetusta Concordesta peräti 18 on edelleen olemassa ja suunnilleen yhtenä kappaleena, joten yhden lentävän museokoneen kokoaminen niistä onnistuisi varmasti riittävällä rahasummalla. Moinen hanke on kuitenkin toistaiseksi enemmän puheiden kuin tekojen tasolla.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Heritageconcorde.com, TimeOutMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kuinka monta Hoota löytyy uudesta Hyundai Santa Fe’stä? 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 5.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva(t): Mercedes 770K Cabriolet – panssariovet vuosimallia 1938 1.9.2024 Matkailu Bodenjärven traktorimuseo: koko museo kuin yksi suuri latolöytö 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 30.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Pyyhitään historiaa – tämän takia kalliopiirroksista raaputetaan maaleja pois 29.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Andy McCoyn patsas seisoo entistä ehompana Pelkosenniemen torilla 28.8.2024 Matkailu Piispankivi – Suomen kenties tunnetuimman partisaani-iskun tapahtumapaikalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta