1.7.2023

Päivän kuva: hylätty Concorde tervehtii matkustajia Heathrow’n laidalla – siinäpä yliäänimatkustajakoneen päätehtävä nykyään

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta maailman viimeisen yliäänimatkustajakoneen viimeisestä lennosta. Sen verran spesiaalista konetyypistä on kuitenkin kyse, että suuri prosentti yksilöistä on säilytetty, vaikka sitten muistomerkiksi. G-BOAB:in näkevät joka päivä kymmenet tuhannet matkustajat eräällä maailman vilkkaimmista lentoasemista.

24. marraskuuta 2003 tapahtui jotain, joka siirsi lentomatkustamisen kelloa taaksepäin. Tuota aiemmin oli ollut yli kahden vuosikymmenen ajan mahdollista matkustaa kaksi kertaa ääntä nopeammalla matkustajakoneella, päästä Atlantin yli Lontoosta New Yorkiin ajassa jossa muilla koneilla pääsee Lontoosta Helsinkiin ja todistaa 18 kilometrin korkeudessa kuinka aurinko nousee lännestä.

Ikävä kyllä lopun alku brittiläis-ranskalaiselle Concordelle koettiin 25. heinäkuuta 2000, kun Air Francen lento 4590 syöksyi traagisesti maahan vähän nousun jälkeen Pariisissa. Onnettomuuden jälkeen Concordet olivat yli vuoden lentokiellossa ennen kuin palasivat kahdeksi vuodeksi kaupalliseen liikenteeseen. G-BOAB ei koskaan palannut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jätettiin pois laumasta

British Airwaysilla ja Air Francella oli kummallakin käytössään enimmillään kuusi Concordea. Air Francen onnettomuuden jälkeen ilmailuviranomaiset kelpuuttivat koneet takaisin kaupalliseen liikenteeseen eräänlaisen korjauspaketin asennuksen jälkeen. British Airways asensi paketin viiteen koneeseen.

Kun uutinen Concorden lentokiellosta kesällä 2000 tuli, BA:n Concordeista luovutusjärjestyksessä toinen yksilö, vuonna 1976 kaupalliseen käyttöön otettu G-BOAB, oli New Yorkissa. Kone ei kuljettanut matkustajia, kun se siirtolennettiin Lontoon Heathrow'n 18. elokuuta 2000 odottamaan jatkoa. Vuotta myöhemmin kone jätettiin ainoana British Airwaysin yksilönä ilman korjauspakettia, mikä sinetöi sen, ettei G-BOAB enää koskaan lentäisi.

Koneen kello pysähtyi 22 296 lentotunnin kohdalle. Sillä on takanaan 7 810 laskeutumista ja 6 688 yliäänilentoa.

Tervehtii nousevia ja laskevia

Kone jäi siis Heathrow'n kentälle, jossa se on pian 23 vuotta seissyt. G-BOAB seisoo lähellä British Airwaysin laajoja huoltofasiliteetteja kentän länsipäädyssä, ja sitä onkin käytetty aikoinaan joidenkin uusien matkustamojärjestelmien maatestaukseen. Konetta on joskus myös esitelty yleisölle.

G-BOAB:in tämänhetkinen tilanne on hieman kurjempi. Siitä on poistettu istuimet ja se on täytetty lattiasta kattoon tavaralla, jotta se pysyisi paikallaan vaikka voimakas tuuli tarttuisi sen deltasiipiin.

G-BOAB:in voi bongata maasta käsin helpoimmin Heathrow'n terminaaleista T2 ja T4, kuten myös kävelemällä Piccadilly Linen Hatton Crossin metroasemalta Viscount Way'ta eteenpäin niin kauan kunnes asematason tarkastuspiste tulee vastaan.

Kännykkäkameraetäisyydellä Concorde on lentokoneen vasemmanpuoleisista ikkunoista juuri ennen kiitotielle kääntymistä, mikäli oma lento sattuu lähtemään kiitotieltä 27L. Kesäaikaan iltapäivisin näin useimmiten on. 27L:lle laskeutuvasta koneesta G-BOAB:in voi nähdä sen oikealla puolella juuri ennen kiitotiekosketusta. Tällainen tilanne tulee vastaan useimmiten aamulentojen kohdalla.

Yliäänimatkustajakoneen paluu on mahdollista mutta vielä kaukana

Kuten jo jutun alussa tuli todettua, Concorden eläköityminen tarkoitti ilmailun kehityksen menemistä taaksepäin. Siitä lähtien monet ovatkin haaveilleet yliäänimatkustajakoneen paluusta.

Käynnissä onkin projekteja, jotka tähtäävät ääntä nopeampaan lentomatkustamiseen, kunnianhimoisimmat vielä 2020-luvun puolella. Todennäköisesti tunnetuin yliäänimatkustajakonehanke on käynnissä amerikkalaisella Boom Supersonicilla. American Airlines tilasi yhtiöltä hiljattain 20 konetta.

Boomin yliäänimatkustajakone pystyisi suunnitelmien mukaan 1,7-kertaiseen äänennopeuteen eli ei aivan Concorden (Mach 2,04) tasolle. Silti esimerkiksi matka Lontoosta New Yorkiin veisi siltä ainoastaan 3,5 tuntia. Matkustajia kyytiin mahtuisi enintään 80, joten lennoille on odotettavissa tuntuvia hintoja.

Myöskään Concorden paluu ilmojen teille ei ole täysin poissuljettua. Kaikkiaan 20:sta koskaan valmistetusta Concordesta peräti 18 on edelleen olemassa ja suunnilleen yhtenä kappaleena, joten yhden lentävän museokoneen kokoaminen niistä onnistuisi varmasti riittävällä rahasummalla. Moinen hanke on kuitenkin toistaiseksi enemmän puheiden kuin tekojen tasolla.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Heritageconcorde.com, TimeOut

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat