30.4.2023 Matkailu Päivän kuva: mitä kuuluu, Gibraltarin apinat? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos on yksi eläin, joka kuvastaa Gibraltaria aina toisesta maailmansodasta nykyisiin henkilökortteihin, se on berberiapina. Magotti eli berberiapina on monille se, mitä Gibraltarista tulee kallion lisäksi mieleen. Makakien sukuun kuuluvat apinat on usein nostettu Gibraltarin todellisiksi valtiaiksi. Kyseessä ovat, vaatimattomasti, Saharan pohjoispuolisen Afrikan ainoat kädelliset, ainoat makakit Aasian ulkopuolella sekä Euroopan ainoat villit apinat.Pohjois-Afrikassa apinoiden kanta on laskussa ja IUCN on määritellyt apinat erittäin uhanalaisiksi. Gibraltarin populaatio on tästä onneksi poikkeus, sillä noin 300 apinan lauma on laskennan mukaan lähinnä kasvanut. Harkinnassa on jopa, että apinoita tuotaisiin Gibraltarista takaisin alkuperäisille esiintymisalueilleen.Gibraltarin apinapopulaatio on saanut alkunsa ihmisten tekemän tuonnin myötä, vaikka lajia on ollut Euroopassa saakka jääkausien välisenä aikana. Ilmeisimmin berberiapinat on tuotu Gibraltarille muslimien valtakauden aikana, sillä Alonso Hernández del Portillo kirjoitti Gibraltarin historiikissaan 1605–1610, että apinat saattavat olla kallion todellisia valtiaita ajoista ammoisista saakka.Ylhäällä Gibraltarin kallion rinteillä luonnonsuojelualueella tukikohtaansa pitävät apinat käyvät välillä aina Espanjan puolella La Linea de la Concepciónin taajamassa. Ei myöskään liene gibraltarilaista, jolla ei olisi tarinaa kotoa löytyneestä apinasta. Apinat tarkkailevat sataman liikennettä ylhäältä vuoreltaan ja tunnistavat jättikokoiset risteilyalukset, odottaen turistiryntäystä noin tunti laivojen ankkuroitumisen jälkeen.Brittien uskomus on, että Gibraltar säilyy osana imperiumia niin kauan, kuin siellä on apinoita. Toisen maailmansodan aikana apinoiden määrä kävi vain seitsemässä, jolloin Winston Churchill määräsi apinoita tuotavaksi Marokosta ja Algeriasta.Vuoteen 1991 saakka apinoista huolehtiminen oli Gibraltarin rykmentin tehtävä ja "Keeper of the Apes" oli virallinen vastuutehtävä rykmentin riveissä. Tehtäviin kuului päiväkirjan pitäminen apinapopulaatiosta ja budjettiin varatun ruokinnan järjestäminen. Apinoiden syntymistä saatettiin uutisoida myös Gibraltar Chroniclessa paikallisten huvitukseksi. Nykyisin apinoista huolehtii Gibraltarin ornitologinen ja luonnonhistoriallinen yhdistys.Apinoita kohdatessa kannattaa kuitenkin varautua menettämään taskuissaan oleva omaisuus, sillä lompakot, kännykät ja aurinkolasit kelpaavat niille mainiosti. Osa apinoista tosin on ymmärtänyt myös somehenkisen poseeraamisen taidon, mutta ruokkimista ei suositella takavuosien diabetesongelmien ja jopa 4 000 punnan sakon takia.Ja kyllä, älypuhelimen kasvojentunnistus reagoi myös makakeihin. Tutustuimme apinoihin myös 2018.Teksti ja kuva: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: ikiliikkujakin tarvitsee joskus vähän tiepalvelua 30.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vapulta se alkaa – kuuma mutta niin lyhyt grillikesä! 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 25.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jopa kuulu Ala-Tikkurilan Shell katoaa – muuttuakseen St1:ksi! 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 18.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Italian poliisi ehtii tehtäville henkiä säästävän rivakasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa