14.11.2023

Päivän kuva: miten sähköauto jaksaa vetää 2 500 kg:n kuormaa?

Kuva Eetu Kokkonen
Sähköauto peräkärry

Osana Kian sähkömalliston tuoreen lippulaivan koeajoa pääsimme vetämään autolla lastattua traileria.

Moottori tutustui Suomessa ensikoeajon verran uuteen Kia EV9-täyssähköautoon. Kahden päivän koeajon aikana autoon ehdittiin perehtyä ajotuntumien lisäksi muun muassa peräkärryn vetämisen parissa.

EV9:n omamassaksi ilmoitetaan varustelusta riippuen noin 2 550 kilogrammaa. Peräänsä nelivetoinen ja 282 kilowatin (284 hevosvoiman) tehoinen sähköauto sai autotrailerin, jonka kyytiin oli lastattu Kia Xceed -lataushybridi. Kärryn ja auton yhteenlasketuksi painoksi ilmoitettiin 2 500 kg.

Tässä vaiheessa normaalisti voisi tulla ongelmia vastaan. Yhdistelmän omamassan kohotessa yli 5 000 kiloon, sen kuljettamiseen tarvitaan vähintään ”pikku-e”, eli BE-luokan ajokortti. Nyt tästä ei kuitenkaan tarvinnut huolehtia, sillä trailerin vetäminen suoritettiin testiradalla suljetulla osuudella.

Kuten jo aiemmin sähköautolla asuntovaunua vetäessämme totesimme, tarpeeksi tehokas sähköauto vetää kuormaa perässään äärimmäisen huomaamattomasti. Edes yhdistelmä mäkilähtö, peilijäinen tien pinta ja kitkarenkaat eivät tuottaneet minkäänlaisia ongelmia. Vauhdin kohotessakin kärryn huomaa perässä ainoastaan sen tuottamasta heilumisesta.

Sen sijaan toimintamatkaan kuorman vetäminen vaikuttaa tietysti hurjasti. Tällä kertaa kärryä ei vedetty pitkiä matkoja, joten tarkempaan kulutuslisään ei voida perehtyä. Osviittaa sähköauton ja painavan kärryn vetämisen kulutuksesta voi lukea esimerkiksi edellä linkatusta asuntovaunujutusta.
Myöhemmin palaamme itse auton pariin tarkemmin varsinaisen koeajoartikkelin muodossa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat