27.6.2025

Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa

Teksti Teppo Vesalainen
Kuva Teppo Vesalainen
Scania-alustainen sekajuna keräsi Sastamalan vappuparaatissa ympärilleen paljon kiinnostuneita.

Sastamalan vappuparaatissa huomioni kiinnittyi melko harvinaiseen seka-autoon, joita myös sekajuniksi kuulee nimitettävän. Tämä jos mikä ansaitsee paikan Päivän kuvassa.

Osallistuin vapunpäivänä Sastamalassa pidettyyn Museo- ja harrasteajoneuvojen vappuparaatiin.  Kyseessä on koko perheelle tarkoitettu tapahtuma, jonka järjestäjänä on Sastamalan kaupungin kulttuuripalvelu ja Sastamalan yrittäjät.

Paraatin ajoneuvot kokoontuivat aluksi keskusta-alueen toiselle laidalle. Paraatin startattua ajettiin pääkatua pitkin kaupungin läpi, minkä jälkeen palattiin takaisin ydinkeskustaan. Paraatiin osallistuneet ajoneuvot pysäköitiin torille ja sen välittömään läheisyyteen muutamaksi tunniksi, missä yleisöllä oli sitten mahdollisuus tutustua niihin tarkemmin.

Oman Mersuni sain paraatipaikalle ihan torialueelle, koska tänä vuonna oli kuulemma tehty linjaus, että Mercedes-Benzit ajetaan torille ja muut ajoneuvot jäävät muulta liikenteeltä suljetuille lähikaduille. Vuotta aiemmin varsinainen torialue oli varattu jonkun muun merkkisten autojen pysäköintiä varten ja todennäköisesti ensi vuonna samoin.

Sastamalan vappuparaati sai paitsi ajoneuvoharrastajat – myös kaupungin asukkaat – liikkeelle niin paraatireitin varrelle kuin torialueellekin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lahti 31- ja kuormakori samalla Scanian alustalla

Saatuani auton parkkiin lähdin luonnollisesti tutustumaan muihin paraatiin osallistuneisiin toinen toistaan upeampiin ajoneuvoihin, joita oli paljon. Tänä vuonna mieleenpainuvin yksilö oli ”Päivän kuvassa” esiintyvä seka-auto, jossa oli linja-auton etuosa ja kuorma-auton takaosa. Tällaisia seka-autoja käytettiin aikanaan tyypillisesti sellaisilla linjoilla, joilla matkustajia kulki vähän ja rahtia paljon.

Olisin mielelläni jututtanut auton omistajaa ja kysellyt autosta enemmänkin, mutta tähän ei valitettavasti tarjoutunut tapahtuman aikana sopivaa tilaisuutta.

Seka-autoja, joita myös sekajuniksi kutsuttiin, oli Suomessa käytössä enemmänkin 1900-luvun alkupuoliskolla – tämä kyseinen yksilö on toki huomattavasti uudempi. Kyseessä näyttäisi linja-autokorin osalta olevan Lahden autokorin 1970-luvun loppupuolelta 1980-luvun puolivälin tienoille saakka valmistama ”Lahti 31” -korimalli.  Alustana on Scania, 11-litraisella dieselmoottorilla. Erikoisuus on rekisteröity M3-luokan linja-autoksi, jossa on 16 istumapaikkaa. Auton kuormakorin kylkeen on tyylitelty nerokkaasti ”Kotolinja”-teksti Kiitolinjan kirjoitusasua mukaillen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat