24.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mikä on ”Hellannuppi-Becker”? Teksti Teppo Vesalainen Kuva Teppo Vesalainen Becker Europa Cassette -soitin vuodelta 1983 ja Mikko Alatalon Maalaispojan rallit vuodelta 1980. Molemmat soivat erinomaisen hyvin edelleen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Becker Europa Cassette -soittimia löytyi 1980-luvun alkuvuosina ensiasennusradioina monesta W123-korimallin Mercedes-Benz henkilöautosta. Tällä kertaa Päivän kuvana on Becker Europa Cassette -autosoitin vuodelta 1983. Kyseinen soitinmalli sai lempinimekseen ”hellannuppi-Becker” kaiketi sähköhellan levyjen väännettäviä käyttökytkimiä erehdyttävästi muistuttavien äänenvoimakkuus- ja kanavasäätimien ansiosta. Kyseisen mallin soittimia asennettiin paljon W123 koristen Mercedes-Benzien kojelautaan tehtaalla, ensiasennusradioina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertainen käyttääSoittimeen kytketään virta vasemmanpuoleista suurta äänenvoimakkuusväännintä myötäpäivään kääntämällä – oikeanpuoleisesta kääntönupista säädetään radioasema kohdalleen. Jos säätimellä valitun aseman haluaa asettaa pikavalittavaksi jollekin U-muistipaikalle, vedetään aseman ollessa kohdallaan haluttua U-painiketta ensin itseen päin ja sen jälkeen painetaan se ihan pohjaan saakka. Näin asema tallentuu muistiin ja löytyy jatkossa helposti samaista U-nappulaa painamalla.Kasettia tässä soitinmallissa pystyy kelaamaan molempiin suuntiin, mutta varsinainen toisto onnistuu vain yhteen suuntaan – ja hyvä niin, sillä mitä vähemmän tekniikkaa, sitä vähemmän vikaantumismahdollisuuksia. Kasetti on siis otettava pois soittimesta ja käännettävä, jos haluaa vaihtaa A- ja B-puolen välillä. Nuoremmille polville lienee aiheellista kertoa, että markkinoilla oli myös soittimia, joissa kasetti sai olla koko ajan sisällä ja soitin osasi soittaa sitä molempiin suuntiin. Tässä Beckerin mallissa on lisäksi toiminto, joka sylkäisee kasetin hallitusti ulos aina, kun soitin sammutetaan – tehdään se sitten vääntämällä äänenvoimakkuusnappulasta tai sammuttamalla virrat autosta virta-avainta kääntämällä.Vasemman- ja oikeanpuoleisten kaiuttimien välistä balanssisäätöä kyseisestä soitinmallista ei löydy – tosin sellaista ei löytynyt kyseisellä aikakaudella monista muistakaan Beckerin autoradioista. Tehdas ei tuolloin katsonut tarpeelliseksi säätää kanavatasapainoa. Etu- ja takakaiuttimien välinen fader-säätö hoidettiin useissa tuon ajan Mercedes-Benz -autoissa keskikonsolissa olevalla erillisellä säätimellä.W123-korimallin Mersussa on keskikonsolissa oma rullattava fader-säädin, jolla säädettiin etu- ja takakaiuttimien välistä suhdetta.Kurier-liikenneradiojärjestelmäRadiossa on myös aikakaudellaan käytössä ollut liikenneradiojärjestelmä, joka oli nykyisen RDS-järjestelmän TA/TP-toiminnon esi-isä. Becker käytti kyseisestä toiminnosta markkinointinimeä Kurier, Blaupunkt ARI, Grundig VF ja Philips INFO.Jos käyttäjä esimerkiksi kuunteli ajaessaan kasettia, pakkosyötti järjestelmä liikennetiedotteet siitä huolimatta läpi.TilauskeikkaOmaan harrasteautooni hankin ”Päivän kuvassa” olevan Beckerin vasta siinä kohtaa, kun auto siirtyi harrastekäyttöön noin vuosi sitten. Tämä kyseinen autoyksilö oli alun perin tullut tehtaalta ilman radiota ja varustettu vasta myynnin yhteydessä Philips-autoradiolla. Tähän liittyykin hauska tarina auton menneisyydestä, sen alkutaipaleelta, Saksasta.Eräänä yönä oli tietyn kadun varrella murtauduttu useaan autoon ja kaikista viety soittimet. Tämä nykyisin minun – silloin sukulaisperheeni omistuksessa ollut – Mersu oli ollut pysäköitynä samaiselle kadulle, mutta siihen ei ollut murtauduttu. Naapuruston välisissä keskusteluissa oli tuolloin selvinnyt, että niitä autoja, joihin oli murtauduttu ja soittimet viety, yhdisti se, että kaikissa oli Blaupunkt-soittimet. Varkaat siis selvästi tiesivät, mitä olivat hakemassa. Tarina ei kerro, olisiko Päivän kuvan Becker-kelvannut pitkäkyntisille, jos se olisi autossa jo silloin ollut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhassa vara parempiAutosoitinten kehityksestä olen pannut merkille huvittavan piirteen. 80-luvulla äänenvoimakkuutta säädettiin pääasiassa pyöritettävistä nupeista, joista vähitellen monen merkin kohdalla siirryttiin modernimmiksi koettuihin painonappeihin. Automerkkikohtaisten radioiden yleistyttyä monen merkin kohdalla palattiin takaisin pyöritettävään äänenvoimakkuusnuppiin – varmasti siksi, että se on todella helppo, nopea ja täsmällinen käyttää. Oma veikkaukseni on, että nykyisessä kosketusnäyttöbuumissa tulee käymään samalla tavalla: ensin toiminnot siirrettiin perinteisten nappuloiden takaa kosketusnäyttöihin – tulevaisuudessa ainakin osa valmistajista tullee palauttelemaan niitä taas takaisin helppokäyttöisiin nappuloihin. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: noin 2 000 Porsche 911:tä liikkuu Suomen teillä kesäisin, nyt myös 992.2 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Autoliiton 60 v. juhlalevykkeen mukainen maskimerkki 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: autotoimittajat ammattitaitoa ylläpitämässä – Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajopäivä 14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huoltotarra – entisajan huoltomuistutin 13.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kelluu aika hyvin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa