16.2.2022

Pakettiautojen turvavarusteet syynissä – yksi ylitse muiden

Euro NCAP pakettiautot pakettiauto Fiat Ducato hyötyajoneuvo

Euro NCAP arvioi Euroopan markkinoilla olevien pakettiautomallien turvavarusteet. Paras ja jumbo erottuivat pääjoukosta selvästi.

Euro NCAP -turvallisuusohjelma on arvioinut tällä kertaa Euroopan markkinoilla myytävät pakettiautomallit. Koska pakettiautoille ei suoriteta törmäystestejä, on Euro NCAP suorittanut arvostelun saatavilla olevien turvavarusteiden ja niiden toiminnan perusteella.

Testijoukoksi valikoitui 19 markkinoilta löytyvää pakettiautoa. Joukosta yksi on ylitse muiden. Faceliftin hiljattain saanut Fiat Ducato saa saatavilla olevan laajan turvavarustekirjon ansiosta 88% pisteistä ja testin ainoana korkeimman platinaluokituksen. Ducaton uusittu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii hyvin muiden ajoneuvojen kanssa, mutta kiitosta saa järjestelmän reagointi myös jalankulkijoihin ja pyöräiljöihin. Kun samassa yhteydessä päivitettiin myös Ducaton nopeusavustimet ja kaista-avustimet, on Fiatin työjuhta ansainnut loikkansa pronssiluokasta testin voittajaksi.

– Näemme lupaavia merkkejä siitä, että hyötyajoneuvot saavat yhä kehittyneempiä turvajärjestelmiä, kuroen kiinni hyötyajoneuvojen ja henkilöautojen välistä eroa, kommentoi Euro NCAP:in pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Euro NCAP pakettiautot pakettiauto Toyota Proace hyötyajoneuvo
Toyota Proace ylsi pronssiluokkaan turvavarustetestissä.

Testin suurin pistepainoarvo annettiin automaattiselle hätäjarrutusjärjestelmälle, jonka ajoneuvotunnistus muodosti 30% kokonaispisteistä, jalankulkijatunnistus 10% ja pyöräilijätunnistus 10%. Kaistajärjestelmät olivat 20% pistepotista, nopeusrajoitin/-säädin 15% ja vireystilan valvonta yhdessä turvavyömuistuttimien kanssa 15%.

Ducaton vanavedessä kultaluokassa tulevat Ford Transit (68%), Volkswagen Transporter (65%), Ford Transit Custom (63%) ja Mercedes-Benz Vito (61%).

Hopealuokkaan ylsivät Mercedes-Benz Sprinter (52%), Nissan Primastar (45%), Renault Trafic (45%), Peugeot Expert (44%), Volkswagen Crafter (44%), Opel Vivaro (42%) ja Iveco Daily (41%). Osa autoista menestyi hienosti, vaikka monien kohdalla turvavarusteissa oli saatavuusrajoitteita.

Euro NCAP pakettiautot pakettiauto Nissan Interstar hyötyajoneuvo
Nissan Interstar jäi turvavälinetestin hännille.

Pronssiluokan autoja olivat Citroën Jumpyn Dispatch-versio (37%), Toyota Proace (37%), Opel Movano (33%), Peugeot Boxer (33%), Citroën Jumpyn Relay-versio (32%) ja Renault Master (29%).

Testin jumbosijalle jäi Nissan Interstar, eli aiemmalta taiteilijanimeltään Nissan NV400. Vaikka Interstar sai yhdessä sisarmalli Renault Masterin kanssa uusia turvavarusteita, kertyi pisteitä vain 18% koko postista AEB-järjestelmän puuttumisen takia.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat