29.3.2017 Ajoneuvot Patteriauto sladissa meren jäällä – Tesla Model S vastaan Kemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto ja meren jää ovat harvinaista herkkua jopa Suomen talviajopiireissä, mutta Kemissä nämä kaksi esiintyvät samalla kertaa. Tesla Model S on pysähtyneenä meren jäälle lumipallon heiton päässä Kemin LumiLinnasta. Käynnissä on ajonvakautuksen sulakkeiden irroittaminen keulapellin alta, jotta sähköauton valtaisa teho saadaan käyttöön ilman varovaista suojelusenkeliä. – Älä vain kuvaa tätä, kiirehtii Teslan edustaja ohjeistamaan. Valmistajan kannalta tilanne on vaikea, sillä virallinen kanta on turvallisuuden puolella, mutta ajoharjoittelussa auton kykyjä on vaikea saada esiin turvaverkon takaa. Onneksi olemme rata-alueella.Muutaman poistetun sulakkeen jälkeen raskas 2,2 tonnin sähköauto tanssii aivan toiseen tyyliin kuin aiemmin. Fysiikan lait ovat voimassa edelleen, mutta näyttävät luisut onnistuvat rallitaustaisilta ajokouluttajilta valtaisilla vastaheitoilla. – Se on todellinen peto ilman sulakkeita, kommentoi eräs kouluttajista.Kyydissä meno on yhtä vauhdikasta, vaikka autoa täytyykin selvästi tarttua niskasta mutkiin heiteltäessä. Puolelta toiselle heilahdellessa kaksi Tesla Model S:n suunnittelukohtaa korostuu yli muiden: lättänä takapenkki ei tarjoa minkäänlaista sivuttaistukea ja kaunis takaoven kahva ei ole tehty matkustajan kauhukahvaksi. Lienemme kuitenkin auton suunnitellun käyttöalueen ulkopuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFinland Challenges YouKemin LumiLinnan vieressä meren jäällä tapahtuva ajokoulutus on eksoottista herkkua jopa suomalaiselle, mutta turisteihin se vetoaa erityisesti. Talviajamisen taidot ja meren jäällä oleminen aiheuttavat hämmästyneitä reaktioita kerta toisensa jälkeen. Model S:n iso karttanäyttö on suosittu kuvauskohde, sillä se todistaa oleskelun meren päällä."Finland Challenges You" -brändin taakse rakentuva ajokoulutus on suunniteltu erityisesti ulkomaisia turisteja ajatellen. Suomalaisten legendaarisen ajotaidon osatekijänä pidetään juuri talviajoa. Osana tiivistä ohjelmapäivää kouluttajat demonstroivat rallitaitoja myös Prodriven muokkaamalla Subaru WRX STi:llä ja loppupäivästä saatetaan onnistunutta kurssitusta palkita vielä Lamborghini Gallardolla. Ulkomaalaisille vieraille kyseessä saattaa olla ensimmäinen kerta, kun autoa pyöritetään radalla, saati jääradalla.Koulutusta pyörittävän D1 Ultimate-GT:n vetäjän, suomalaisbrittiläisen Daniel Edenin, mukaan kyseessä on maailman ainut meren jäällä sijaitseva ajoharjoittelupaikka. Kausi loppuu huhtikuun alussa, osittain meidän ja osittain Euroopan säätilanteen takia. – Kukaan ei halua enää Keski-Euroopan lämmöstä palata takaisin talveen, Eden perustelee kauden lopttamisajankohtaa.Asiakkaissa näkyvät erilaiset ryhmät. Aasialaisturistit etsivät elämyksiä ja suhtautuvat liukkaalla ajamiseen hiukan pelokkaasti. Keskieurooppalaiset puolestaan ovat aktiivisempia, maiden rallikuskien halutessa tutustua juuri jäällä ajamiseen. Yrityksiä taasen kiinnostavat virkistyspäivät ja ajokokemukset juuri Teslalla.Onnettomuuksilta on vältytty pitkälti hyvän pohjakoulutuksen ja Edenin ideoiman koulutusmenetelmän avulla. Ajaminen tapahtuu 20 minuutin sessioissa, jolloin kuljettajilla pysyy pää viileänä ja keskittymiskyky yllä. Kierrosaikoja ei aleta parantamaan repimällä. Oman osansa tekee myös poikkeuksellisen korkea omavastuu.Ajokoululle Tesla-yhteistyö on tärkeä osa toimintaa. Pääasiassa hiljaisilla ja puhtailla sähköautoilla ajaminen teki ympäristöluvan saamisesta helpompaa. Samalla kyseessä on erinomainen testi käyntikortti Teslalle, tapahtuman ollessa useimmille ensimmäinen kosketus sähköautoiluun.Kalustona ovat Tesla Model S:t muutamana eri tehoversiona. Edenin mukaan myös uudempi Model X olisi ollut tarjolla, mutta koulutuksen kannalta haluttiin yhdenmukaiset autot.Sähköistä vetovoimaaNoin 700-hevosvoimainen Tesla Model S on jääradalla leppoisa ajettava ajonvakautus kytkettynä. Varovainen sähköaivo pyrkii pääasiassa hillitsemään auton massasta aiheutuvaa aliohjaamista, mihin keskittyy toki ajo-opetuskin. Mutkiin jarrutus ja niistä kiihdytys kannattaa suosiosta toteuttaa suoralla renkaalla käännöksen jälkeen. Mitä vähemmän ESP:n tarvitsee puuttua, sitä pehmeämmin pääsee eteenpäin.Kun suora lopulta häämöttää, reagoi auto menokäskyyn ripeästi. Sähköinen neliveto reagoi heti, kun luistonesto antaa liekaa, mutta Teslan ilmiömäinen kiihtyvyys ei pääse liukkaalla pinnalla täysin oikeuksiinsa. Auto kulkee kuitenkin vikuroimatta suoraan ja vauhtia kertyy nopeasti, kiitos lisänastoilla tuunattujen Hakkapeliittojen.Ajopäivä on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että myös ajamisen huvin osalta sähkö on osa tulevaisuutta. Se tosin vaatii sitä, että ajonvakautuksen ja painon väliltä löytyy sopiva välimuoto. Meren jäälle palataan kuitenkin ajoharjoittelun merkeissä jälleen ensi talvena, sähkövoimin.Tarkempia tietoja Kemin merijääradan toiminnasta löytää Finland Challenges You:n kotisivuilta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?