29.3.2017 Ajoneuvot Patteriauto sladissa meren jäällä – Tesla Model S vastaan Kemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto ja meren jää ovat harvinaista herkkua jopa Suomen talviajopiireissä, mutta Kemissä nämä kaksi esiintyvät samalla kertaa. Tesla Model S on pysähtyneenä meren jäälle lumipallon heiton päässä Kemin LumiLinnasta. Käynnissä on ajonvakautuksen sulakkeiden irroittaminen keulapellin alta, jotta sähköauton valtaisa teho saadaan käyttöön ilman varovaista suojelusenkeliä. – Älä vain kuvaa tätä, kiirehtii Teslan edustaja ohjeistamaan. Valmistajan kannalta tilanne on vaikea, sillä virallinen kanta on turvallisuuden puolella, mutta ajoharjoittelussa auton kykyjä on vaikea saada esiin turvaverkon takaa. Onneksi olemme rata-alueella.Muutaman poistetun sulakkeen jälkeen raskas 2,2 tonnin sähköauto tanssii aivan toiseen tyyliin kuin aiemmin. Fysiikan lait ovat voimassa edelleen, mutta näyttävät luisut onnistuvat rallitaustaisilta ajokouluttajilta valtaisilla vastaheitoilla. – Se on todellinen peto ilman sulakkeita, kommentoi eräs kouluttajista.Kyydissä meno on yhtä vauhdikasta, vaikka autoa täytyykin selvästi tarttua niskasta mutkiin heiteltäessä. Puolelta toiselle heilahdellessa kaksi Tesla Model S:n suunnittelukohtaa korostuu yli muiden: lättänä takapenkki ei tarjoa minkäänlaista sivuttaistukea ja kaunis takaoven kahva ei ole tehty matkustajan kauhukahvaksi. Lienemme kuitenkin auton suunnitellun käyttöalueen ulkopuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFinland Challenges YouKemin LumiLinnan vieressä meren jäällä tapahtuva ajokoulutus on eksoottista herkkua jopa suomalaiselle, mutta turisteihin se vetoaa erityisesti. Talviajamisen taidot ja meren jäällä oleminen aiheuttavat hämmästyneitä reaktioita kerta toisensa jälkeen. Model S:n iso karttanäyttö on suosittu kuvauskohde, sillä se todistaa oleskelun meren päällä."Finland Challenges You" -brändin taakse rakentuva ajokoulutus on suunniteltu erityisesti ulkomaisia turisteja ajatellen. Suomalaisten legendaarisen ajotaidon osatekijänä pidetään juuri talviajoa. Osana tiivistä ohjelmapäivää kouluttajat demonstroivat rallitaitoja myös Prodriven muokkaamalla Subaru WRX STi:llä ja loppupäivästä saatetaan onnistunutta kurssitusta palkita vielä Lamborghini Gallardolla. Ulkomaalaisille vieraille kyseessä saattaa olla ensimmäinen kerta, kun autoa pyöritetään radalla, saati jääradalla.Koulutusta pyörittävän D1 Ultimate-GT:n vetäjän, suomalaisbrittiläisen Daniel Edenin, mukaan kyseessä on maailman ainut meren jäällä sijaitseva ajoharjoittelupaikka. Kausi loppuu huhtikuun alussa, osittain meidän ja osittain Euroopan säätilanteen takia. – Kukaan ei halua enää Keski-Euroopan lämmöstä palata takaisin talveen, Eden perustelee kauden lopttamisajankohtaa.Asiakkaissa näkyvät erilaiset ryhmät. Aasialaisturistit etsivät elämyksiä ja suhtautuvat liukkaalla ajamiseen hiukan pelokkaasti. Keskieurooppalaiset puolestaan ovat aktiivisempia, maiden rallikuskien halutessa tutustua juuri jäällä ajamiseen. Yrityksiä taasen kiinnostavat virkistyspäivät ja ajokokemukset juuri Teslalla.Onnettomuuksilta on vältytty pitkälti hyvän pohjakoulutuksen ja Edenin ideoiman koulutusmenetelmän avulla. Ajaminen tapahtuu 20 minuutin sessioissa, jolloin kuljettajilla pysyy pää viileänä ja keskittymiskyky yllä. Kierrosaikoja ei aleta parantamaan repimällä. Oman osansa tekee myös poikkeuksellisen korkea omavastuu.Ajokoululle Tesla-yhteistyö on tärkeä osa toimintaa. Pääasiassa hiljaisilla ja puhtailla sähköautoilla ajaminen teki ympäristöluvan saamisesta helpompaa. Samalla kyseessä on erinomainen testi käyntikortti Teslalle, tapahtuman ollessa useimmille ensimmäinen kosketus sähköautoiluun.Kalustona ovat Tesla Model S:t muutamana eri tehoversiona. Edenin mukaan myös uudempi Model X olisi ollut tarjolla, mutta koulutuksen kannalta haluttiin yhdenmukaiset autot.Sähköistä vetovoimaaNoin 700-hevosvoimainen Tesla Model S on jääradalla leppoisa ajettava ajonvakautus kytkettynä. Varovainen sähköaivo pyrkii pääasiassa hillitsemään auton massasta aiheutuvaa aliohjaamista, mihin keskittyy toki ajo-opetuskin. Mutkiin jarrutus ja niistä kiihdytys kannattaa suosiosta toteuttaa suoralla renkaalla käännöksen jälkeen. Mitä vähemmän ESP:n tarvitsee puuttua, sitä pehmeämmin pääsee eteenpäin.Kun suora lopulta häämöttää, reagoi auto menokäskyyn ripeästi. Sähköinen neliveto reagoi heti, kun luistonesto antaa liekaa, mutta Teslan ilmiömäinen kiihtyvyys ei pääse liukkaalla pinnalla täysin oikeuksiinsa. Auto kulkee kuitenkin vikuroimatta suoraan ja vauhtia kertyy nopeasti, kiitos lisänastoilla tuunattujen Hakkapeliittojen.Ajopäivä on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että myös ajamisen huvin osalta sähkö on osa tulevaisuutta. Se tosin vaatii sitä, että ajonvakautuksen ja painon väliltä löytyy sopiva välimuoto. Meren jäälle palataan kuitenkin ajoharjoittelun merkeissä jälleen ensi talvena, sähkövoimin.Tarkempia tietoja Kemin merijääradan toiminnasta löytää Finland Challenges You:n kotisivuilta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa