8.12.2022 Ajoneuvot Perinteet kunniaan – Lexus testaa keppivaihteistoa sähköautoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajamisen pitää olla hauskaa jatkossakin, vaikka koko brändi olisi siirtymässä sähköautoihin. Tätä mieltä ollaan ainakin Lexuksella, jonka tarkoituksena on myydä vuodesta 2035 eteenpäin pelkkiä sähköautoja. Autoiluun liittyy paljon mielikuvia, ja vapaus sekä ajamisen hauskuus ovat näistä siellä kärkipäässä. Näin yhä, vaikka harvalla on aikaa lähteä enää kurvailemaan sivuteille. Ja itse asiassa nuo sivutiet käyvät olemaan tänä päivänä niin huonossa kunnossa, että se syö väkisinkin ajamisen iloa. Pääväylillä on puolestaan usein niin paljon liikennettä, että niilläkin ajamisesta on hauskuus kaukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkkää sähköäKun Lexus ilmoitti keskittyvänsä tulevaisuudessa pelkästään sähköisiin voimalinjoihin, japanilaiset esittelivät meille virtaviivaisen sporttikonseptin, josta povataan manttelinperijää legendaariselle LFA:lle.Sähköautojen suorituskyky ei ole urheilullisuuden este, mutta entä pakoäänet? Moottorin värinät? Mekaaniset äänet? Tai ajamisen tunne ylipäätään? Polttomoottorin ominaisuudet ovat kuitenkin hyvin erilaiset kuin sähkömoottorin – niin hyvässä kuin pahassakin.Lexuksen sähköistämisestä vastaavan insinöörin Takashi Watanaben mukaan kaikki on ohjelmoitavissa tänä päivänä juuri sellaiseksi kuin halutaan. Sähköauto saadaan kuulostamaan V10-moottoriselta. Vaihteistoon voidaan ohjelmoida ”vaihtokohtia” lisäämään kuljettajan ja auton välistä ”kommunikaaatiota”. Ja jos niin halutaan, sähköauton keskikonsoliin voidaan sijoittaa jopa käsivaihteisto.Tämä kaikki kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa kiehtovalta. Ikuista pessimistiä vaivaa vain ajatus siitä, miten aidolta nuo kokemukset tuntuvat. Tätä voidaan tietysti hioa testamalla, ja juuri tätä Lexus tekee tällä hetkellä. Kokemuksia haetaan UX 300e:hen rakennetun manuaalivaihteiston avulla. Autossa on normaalin manuaaliauton tapaan kolme poljinta, käsivaihteisto ja kierroslukumittari. Kytkinpoljin ja vaihdekeppi eivät ole mekaanisesti yhteydessä voimalinjaan, niiden avulla luodaan vain kuljettajalle haptinen ajotuntuma hyvän simulaattorin tavoin.Simulaatioiden kuningasLexus on sitoutunut tutkimaan mahdollisuutta manuaalivaihteiston ja sähköauton liittoon useamman vuoden, ja Watanaben mukaan se ei ole mitenkään poissuljettu, että ratkaisu päätyisi lopulta myös valikoidusti sopiviin tuotteisiin.Watanaben mukaan kaikki projektissa mukana olevat insinöörit ovat aiheesta ja sen haasteista enemmän kuin innoissaan. Sama koskee myös koko Toyota-konsernin pääjohtajaa Akio Toyodaa, joka ajaa Watanaben mukaan vain käsivaihteisilla autoilla.Jos ja kun Electrified Sport tulevaisuudessä päätyy tuotantoon, ajokokemus tulee olemaan korostetun sähköinen/digitaalinen, mutta samalla toivottavasti myös oikealla tavalla ohjelmoituna erittäin sävähdyttävä.Neliveto, mahdollisesti nelipyöräohjaus, voiman jako tarpeen mukaan kaikille pyörille, simuloitu manuaalivaihteisto, sähköinen ja ajotilanteen mukaan mukautuva ohjaus, simuloidut moottoriäänet Bowers & Wilkinsin äänentoistojärjestelmästä… odotamme mielenkiinnolla.Ja jos niin halutaan, yhteen autoon voidaan rakentaa haluttaaessa jopaa useampia ajo-ohjelmia. Ajokokemuksessa voidaan mallentaa vapaasti hengittävää ja korkealle kiertävää polttomoottoria tai väkivahvaa turboa. Asiakas päättää.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa