8.12.2022

Perinteet kunniaan – Lexus testaa keppivaihteistoa sähköautoon

Ajamisen pitää olla hauskaa jatkossakin, vaikka koko brändi olisi siirtymässä sähköautoihin. Tätä mieltä ollaan ainakin Lexuksella, jonka tarkoituksena on myydä vuodesta 2035 eteenpäin pelkkiä sähköautoja.

Autoiluun liittyy paljon mielikuvia, ja vapaus sekä ajamisen hauskuus ovat näistä siellä kärkipäässä. Näin yhä, vaikka harvalla on aikaa lähteä enää kurvailemaan sivuteille. Ja itse asiassa nuo sivutiet käyvät olemaan tänä päivänä niin huonossa kunnossa, että se syö väkisinkin ajamisen iloa. Pääväylillä on puolestaan usein niin paljon liikennettä, että niilläkin ajamisesta on hauskuus kaukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelkkää sähköä

Kun Lexus ilmoitti keskittyvänsä tulevaisuudessa pelkästään sähköisiin voimalinjoihin, japanilaiset esittelivät meille virtaviivaisen sporttikonseptin, josta povataan manttelinperijää legendaariselle LFA:lle.

Sähköautojen suorituskyky ei ole urheilullisuuden este, mutta entä pakoäänet? Moottorin värinät? Mekaaniset äänet? Tai ajamisen tunne ylipäätään? Polttomoottorin ominaisuudet ovat kuitenkin hyvin erilaiset kuin sähkömoottorin – niin hyvässä kuin pahassakin.

Lexuksen sähköistämisestä vastaavan insinöörin Takashi Watanaben mukaan kaikki on ohjelmoitavissa tänä päivänä juuri sellaiseksi kuin halutaan. Sähköauto saadaan kuulostamaan V10-moottoriselta. Vaihteistoon voidaan ohjelmoida ”vaihtokohtia” lisäämään kuljettajan ja auton välistä ”kommunikaaatiota”. Ja jos niin halutaan, sähköauton keskikonsoliin voidaan sijoittaa jopa käsivaihteisto.

Tämä kaikki kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa kiehtovalta. Ikuista pessimistiä vaivaa vain ajatus siitä, miten aidolta nuo kokemukset tuntuvat. Tätä voidaan tietysti hioa testamalla, ja juuri tätä Lexus tekee tällä hetkellä. Kokemuksia haetaan UX 300e:hen rakennetun manuaalivaihteiston avulla. Autossa on normaalin manuaaliauton tapaan kolme poljinta, käsivaihteisto ja kierroslukumittari. Kytkinpoljin ja vaihdekeppi eivät ole mekaanisesti yhteydessä voimalinjaan, niiden avulla luodaan vain kuljettajalle haptinen ajotuntuma hyvän simulaattorin tavoin.

Simulaatioiden kuningas

Lexus on sitoutunut tutkimaan mahdollisuutta manuaalivaihteiston ja sähköauton liittoon useamman vuoden, ja Watanaben mukaan se ei ole mitenkään poissuljettu, että ratkaisu päätyisi lopulta myös valikoidusti sopiviin tuotteisiin.

Watanaben mukaan kaikki projektissa mukana olevat insinöörit ovat aiheesta ja sen haasteista enemmän kuin innoissaan. Sama koskee myös koko Toyota-konsernin pääjohtajaa Akio Toyodaa, joka ajaa Watanaben mukaan vain käsivaihteisilla autoilla.

Jos ja kun Electrified Sport tulevaisuudessä päätyy tuotantoon, ajokokemus tulee olemaan korostetun sähköinen/digitaalinen, mutta samalla toivottavasti myös oikealla tavalla ohjelmoituna erittäin sävähdyttävä.

Neliveto, mahdollisesti nelipyöräohjaus, voiman jako tarpeen mukaan kaikille pyörille, simuloitu manuaalivaihteisto, sähköinen ja ajotilanteen mukaan mukautuva ohjaus, simuloidut moottoriäänet Bowers & Wilkinsin äänentoistojärjestelmästä… odotamme mielenkiinnolla.

Ja jos niin halutaan, yhteen autoon voidaan rakentaa haluttaaessa jopaa useampia ajo-ohjelmia. Ajokokemuksessa voidaan mallentaa vapaasti hengittävää ja korkealle kiertävää polttomoottoria tai väkivahvaa turboa. Asiakas päättää.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Lexus

Luetuimmat