25.3.2022 Ajoneuvot Perinteiset ajatusmallit auton omistamiseen ja rahoittamiseen pysyvät yhä murroksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ostaminen niin sanotusti käteiskaupalla omaksi jää yhä harvinaisemmaksi. Minkä takia järjestelyn suosio kasvaa jatkuvasti? Suomalaisten autoilijoiden keskuudessa on viime vuosina yleistynyt trendi, jossa auton omistamista ei koeta enää yhtä merkittävänä tekijänä. Vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä tavallisin malli oli se, että autoilija omistaa itse autonsa, ja erilaisia ajoneuvon rahoituksia käytetään vain pakon edessä.Maailma kuitenkin muuttuu ja vastaavanlaiset käytännöt ovat muuttuneet aina vain harvinaisemmiksi. Yksityishenkilöille suunnattu yksityisleasing on nostanut jo pidemmän aikaa suosiotaan, mikä laittaa auton omistamisessa perinteiseksi mielletyn mallin uusiksi. Koska uudessa mallissa autoa ei osteta omaksi, eikä sitä makseta kerralla itselle, auton omistaminen muuttuu monella tapaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityisleasingissa monia hyötyjäLeasing muuttaa auton omistamista monellakin tavalla. Ehkä ensimmäinen autoa ostavalle näkyvä muutos piilee siinä, ettei auton vaihtamiseen tarvita enää tuhansien tai jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoista käteiskassaa. Autoon pääsee kiinni kiinteällä muutamien satasien kuukausimaksulla, eli isoa rahallista kertainvestointia ei tarvitse tehdä.Tämän lisäksi leasingin kautta on mahdollista päästä pienillä summilla käsiksi joko täysin uuteen, tai vähintäänkin melko uuteen autoon. Leasingin kautta ei yleensä ole edes mahdollisuutta hankkia yli kymmenen vuoden ikäistä autoa, vaan yleensä tätä reittiä pitkin päästään käsiksi korkeintaan muutaman vuoden ikäiseen ajoneuvoon.Leasing on tarkoittaa käytännössä pitkäaikaista vuokrausta, eli asiakas vuokraa auton liikkeeltä sovituksi määräajaksi, jonka jälkeen auto palautetaan liikkeeseen. Sen etuihin kuuluu myös se, ettei autoilijan tarvitse huolehtia lainkaan auton arvonalenemasta, sillä se jää auton omistajan harmiksi.Lisäksi joissakin leasingsopimuksissa kuukausihinta voi pitää sisällään huollot, korjaukset, vakuutukset, renkaat ja katsastukset, joten myöskään ikäviä tai yllättäviä menoeriä ei koidu autoilijalle. Autoilun aiheuttamia kuluja on tällöin helppo ennakoida, mikä vähentää autoiluun liittyvää stressiä.Arvonaleneman lisäksi autoilijan päätökseen saattaa vaikuttaa sekin, ettei leasing-autoa tarvitse myydä tai vaihtaa itse. Sopimuksen päättyessä auto palautetaan liikkeeseen ja velvoitteet autoa kohtaan päättyvät siihen paikkaan. Autoa vaihtaessa ei tarvitse siis miettiä hyvitysarvoja tai mihin vanha auto ylipäätään päätyy.Verrattuna muihin pohjoismaihin, Suomi tulee leasingin yleistymisessä hieman muita maita perässä. Vuonna 2020 Ruotsissa peräti 20 prosenttia uusista henkilöautoista hankittiin yksityisleasingin avulla, kun Suomessa vastaava lukema oli vain 3 prosenttia. Ero on merkittävä, sillä Ruotsissa uusia autoja myydään noin kolme kertaa Suomea enemmän.Leasingin yleistymisen arvellaan nopeuttavan myös autokannan uudistumista, sillä leasing-palveluissa autoja vaihdellaan tiheämpään tahtiin. Harva leasingin käyttäjä lunastaa autoa itselleen sopimuskauden päätteeksi, vaan sopimuksen loppuessa korvaava auto löytyy uuden sopimuksen kautta.Autoliikkeiden välillä suuria erojaAutoliikkeillä näyttäisi olevan hyvinkin erilaisia käytäntöjä rahoituspalveluihin liittyen. Jotkut autoliikkeet ovat tehneet omia rahoituspalveluita, tai ainakin liittäneet autoliikkeen oman brändin rahoituspalvelun nimeen. Toiset liikkeet taas ovat ulkoistaneet rahoituspalvelut erilaisten finanssialan toimijoiden nimien alle.Rahoituspalveluita myös mainostetaan autoliikkeissä hyvinkin näkyvästi. Lähes jokaisen vaihtoauton hintalapussa on valmis esimerkkilaskelma rahoitusjärjestelyille, ja erilaisia rahoituskampanjoita on käynnissä lähes jatkuvasti. Myöskin itse myyntitilanteessa myyjät tuovat vahvasti ilmi autorahoituksen mahdollisuudet.Ei siis ihme, että autoliikkeiden välillä on paikoittain suuriakin eroja sen suhteen kuinka iso osa tehdyistä autokaupoista toteutetaan rahoituksen avulla. Luonnollisesti mitä aktiivisempi autoliike on rahoitusjärjestelyjen tarjoamisessa, sitä todennäköisemmin asiakkaat päätyvät ostamaan auton rahoituksen kautta. Sähköautojen yleistyminen piristää leasing-markkinaa Sähköautojen yleistyminen on ollut parin viimeisen vuoden aikana hurjaa. Jos auton omistaminen ja rahoittaminen ovat olleet murroksessa, niin myös käyttövoiman suhteen eletään uutta aikakautta. Sähköautoja valitaan nyt enemmän kuin koskaan. Sähköautot ovat yleistyneet autovalmistajien valikoimissa huimasti viime vuosina, mikä tarkoittaa samaan aikaan sitä, että käytettyjen sähköautojen markkinoilla vaihtoehdot ovat vähäiset. Sähköllä kulkevaa autoa valitseva autoilija on joutunut katsastamaan vaihtoehtoja vähintään melko uusien, tai parhaimmillaan täysin uusien autojen joukosta. Toisaalta uusi tai uudehko auto saattaa maksaa itsensä hyvinkin nopeasti takaisin, sillä siirtyminen polttomoottorista sähköiseen aikakauteen tuo mukanaan säästöjä. Huoltokustannuksissa sähköauto ottaa lähtökohtaisesti niskalenkin perinteisestä polttomoottorista. Sähkömoottori on perusrakenteeltaan polttomoottoria yksinkertaisempi, mikä tarkoittaa konepellin alla vähemmän vaihdettavaa kulutusosaa. Sähköautoon siirtyvä autoilija voikin unohtaa jatkossa öljyjen, sytytystulppien ja polttoainesuodattimien kanssa pelaamisen. Mitä vähemmän moottorissa on vaihdettavaa osaa, sitä halvemmaksi autoilu muodostuu. Pienentyvien kulujen lisäksi huoltovälit kasvavat pidemmiksi, mikä korjaamokäyntejä ja sitä kautta aikaa. Tietenkään sähköautot eivät ole täysin huoltovapaita, vaan ihan yhtä lailla niihinkin joutuu vaihtamaan laakereita, niveliä ja tukivarsia – aivan kuin polttomoottoriautoissa. Kuitenkin lähtökohtaisesti auton vaatimat huoltokustannukset pienenevät. Tämä on hyvä uutinen etenkin niille autoilijoille, joiden leasing-sopimukset eivät kata auton huoltoja tai korjauksia. Teksti: Rikhard Wacker Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”