29.1.2023 Ajoneuvot Peugeotilta viisi uutta sähköautomallia kahdessa vuodessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot piti E-Lion-sähköistysprojektinsa ympärillä teemapäivän, jossa yhtiö kertoi lähivuosien suunnitelmistaan. Kevythybridit ovat vuorossa jo tänä vuonna, mutta sen jälkeen mallisto täyssähköistyy vauhdilla. Sähköistyminen ei sivuuta leijonamerkkiäkään, sillä myös Peugeot on mukana autoalan murroksessa. Yhtiön pitämä E-Lion Day -teemapäivä sisälsi lyhyen ja pidemmän aikavälin tavoitteita ranskalaismerkin sähköistymisen suhteen.Tämän vuoden aikana edessä on sähköistetty versio jokaisesta Peugeotin henkilöautomallista. Osana tätä suunnitelmaa 208-, 2008-, 308-, 3008-, 5008- ja 408-malleihin tulee 48 voltin kevythybridijärjestelmä 100 tai 136 hevosvoiman PureTechien yhteyteen. Kevythybridisoinnin yhteydessä voimalinjaan tulee 21 kilowatin sähkömoottori, joka sijaitsee uuden kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä. Peugeotin mukaan järjestelmä pienentää polttoaineen kulutusta noin 15%:lla ja mahdollistaa liikkumisen pelkällä sähköllä. C-segmentin katumaasturimallille kerrotaan jopa kyky liikkua sähköajolla yli puolet ajasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2025 täyssähköversioihinPeugeotin seuraava tavoite on, että koko henkilöautomallistosta on tarjolla täyssähköinen versio 2025 aikana. Se tarkoittaa, että kahden vuoden aikana merkiltä tulee viisi uutta täyssähköautoa: E-308 ja sen farmariversio E-308 SW ovat olleet jo tiedossa jonkin aikaa. Ne perustuvat uuteen 115 kW sähkömoottoriin ja niiden WLTP-toimintamatka on yli 400 km. Myös E-408 on mainittu on aiemmin.Vuoden 2023 loppupuolella tulee uusi E-3008 ja sen sisarmalli E-5008. Yli 700 kilometrin toimintamatka ja kolme eri sähkövoimalinjaversiota ovat uutuuden ennakkotiedot. Auto perustuu STLA Medium -perusrakenteeseen.Stellantiksen sähköautojen perusrakenteet mahdollistavat varta vasten täyssähköisiksi suunniteltujen autojen toteuttamisen. Käytännössä se mahdollistaa joustavamman suunnitteluprosessin ja uudet käyttötavat. Peugeotille sähkömurros merkitsee myös uutta muotoilukieltä, josta nähtiin esimakua Inception-konseptin muodossa. Inception esitteli myös Hypersquare-neliöratin ja seuraavan sukupolven i-Cockpit-ohjaamon ideoita.Ilmastoneutraali 2038Pidemmän tähtäimen tavoitteena Peugeot on Euroopassa täyssähköinen 2030 aikana ja koko toiminta on ilmastoneutraalia 2038 mennessä. Valmistusprosessin osalta ilmastotoimet tarkoittavat, että valo ja lasi korvaavat mustan ja kromin, alumiinivanteiden kierrättämiseen sekä muihin kierrätettyihin materiaaleihin. Myös massaa pyritään säästämään ilmastosyistä.Peugeot pyrkii myös ajattelemaan tuotteidensa elinkaarta holistisemmin ja suosimaan pidempää elinkaarta.– Hiilineutraalius ei ole vain yksi sana, se on ajatusmalli ja lähtökohta, joita meidän kaikkien tulee vaalia niin organisaatioina kuin yksilöinä. Samoin E-Lion-projekti ei ole vain strategia tai Powerpoint-esitys. Tämä on projekti, johon me kaikki olemme sitoutuneita, koska se on elintärkeää niin meille itsellemme kuin tuleville sukupolville, linjasi Peugeotin toimitusjohtaja Linda Jackson.Peugeot aikoo järjestää E-Lion-teemapäiviä jatkossakin kertoakseen sähköistymisprojektinsa uusimmista vaiheista.Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”