4.1.2022 Ajoneuvot Peugeotin, Citroënin ja Opelin tonniluokan vetypakettiautot etenivät sarjatuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e-Expert Hydrogen on ranskalaismerkin ensimmäinen vetyauto ja yksi ensimmäisiä sellaisia luokassaan. Samaan aikaan Citroën ja Opel ovat luovuttaneet ensimmäiset vetypakunsa asiakkaille. Myös Expertin, Jumpyn ja Vivaron uusin sisarmalli Fiat Scudo on nyt tullut ulos kuorestaan. Peugeot sisarineen on vastikään liittynyt toistaiseksi harvalukuiseen, mutta alati kasvavaan vetypakettiautovalmistajien kerhoon. Suosittua tonniluokkaa edustava e-Expert Hydrogen on täysin sarjatuotantovalmis, ja ihka ensimmäinen asiakas on saanut omansa vähän ennen joulua. Vasta vähän aikaa sitten luimme vetypaku-uutisia niin ikään Ranskasta, Expertiä ja kumppaneita pykälää suuremmasta Renault Masterista. Näin voimme huomata tarjonnan laajenevan väli kerrallaan. Ranskassa myös vedynjakeluverkosto on hieman toisenlaisissa kantimissa, kuin täällä nollan tankkausaseman Suomessa.Peugeot e-Expert Hydrogenin ensimmäinen käyttäjä on sekin ranskalainen, nimittäin Watea, joka on Michelin-konsernin uusin tytäryhtiö. Watea keskittyy vähäpäästöisten liikkumistapojen kehitykseen eli ensimmäinen kappale meni vähän niin kuin kotijoukoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeriaatteessa kuin mikä tahansa pakettiautoPoikkeavasta käyttövoimasta ja voimalinjasta huolimatta Stellantiksen vetypakettiautokonstruktio on lähes kaikilta perusominaisuuksiltaan ihan samanlainen kuin mikä tahansa totuttu tonniluokan paku. Polttokenno, vetysäiliöt sekä sähköinen voimansiirto akkuineen eivät syö tavaratilaa tai kantavuutta. Ainoastaan perävaunumassa (1 000 kg) sekä huippunopeus ovat selvästi polttomoottoriversioita alhaisemmat, näistä jälkimmäisellä – 130 km/h – ei tosin ole kovin suurta merkitystä pakettiauton kohdalla, paitsi tietysti siinä tapauksessa, että jostain löytyy oikein ympäristötietoisia pankkirosvoja.Pakuperheen vetyversio on itse asiassa käytännöllisesti katsoen ladattava hybridi. Sen 700 bariin paineistetun vedyn säiliöt täyttyvät kolmessa minuutissa, mikä riittää noin 400 kilometrin matkaan, mutta kapasiteettiin voi laskea mukaan myös töpselistä ladattavan 10,5 kilowattitunnin akun tuoman lisäedun. Koko helahoito kulkee virallisella nimellä ”mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric.”Havainnekuvassa nähdään 45 kilowatin polttokennon sijainti auton keulalla, akusto hytin alla sekä kapasiteetiltaan 4,4 kilon vetysäiliöt lattian alla. Akkujen latauspistoke on ajovaloumpion ja pyöränkaaren välissä, vetyä puolestaan tankataan takapyörän yläpuolella sijaitsevasta luukusta.Opel Vivaro-e Hydrogen on sama asia rüsselsheimilaisittainKokonansa edellä mainituilla spekseillä, mutta eri markkinointinimellä kulkee jo aiemmin lanseerattu Opel Vivaro-e Hydrogen. Autot myös valmistuvat pian samassa tehtaassa, sillä Ranskassa tehtävän alkusarjan jälkeen Peugeotin tuotantopaikka tulee olemaan Opelin kotikaupunki Rüsselsheim. Vivaro-e Hydrogen eteni aiemmin joulukuussa sarjatuotantoon, ja ensimmäinen asiakas oli kodinkonevalmistaja Miele.Citroën luovutti ensimmäisensä LucianpäivänäMuutaman päivän kuluttua Opelista ja hieman ennen Peugeotia myös Citroën luovutti oman näkemyksensä Stellantiksen vetypakettiautosta ensimmäiselle asiakkaalleen, vihreän teknologian jätti Suez Groupille. Auton mallinimi muodostuu tismalleen samalla logiikalla Citroën ë-Jumpy Hydrogeniksi. Peugeotin tavoin myös Citroën tulee siirtämään vety-Jumpyn valmistuksen Opelin erikoisajoneuvotehtaalle Saksaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStellantiksella jälleen pykälää yhtenäisempi pakulinjaFCA:n ja PSA:n yhdistyttyä Stellantikseksi vuosi sitten, on uusi megakonserni pyrkinyt yhtenäistämään hyötyajoneuvotarjontaansa mahdollisimman omavaraiseksi. Opel/Vauxhall Movano hyppäsi aiemmin ”kesken kauden” yhtenäiselle alustalle, ja pian Fiat vaihtaa pykälää alemmassa luokassa Renault-Nissan -yhteistyöstä uuteen kotileiriinsä, ollen yllä esiintyvien mallien sisar.Tässä vaiheessa Fiat kaivaa muodin mukaisesti vanhoja mallinimiä arkistokaapeista, ja kuten Moottori jo taannoin uutisoi, pakettiautoversio saa nimen Scudo, ja tila-auto kauemmin sivussa olleen nimen Ulysse.Mitään mullistavaa kerrottavaa ei Scudosta näin hintatietojenkin puuttuessa ole, sillä sisartensa tavoin se on mahdutettu hyvin tiukkaan muottiin. Tässä vaiheessa Fiat on kuitenkin julkistanut kunnon kuvat Scudosta. Periaatteessa kaikki tekniset tiedot ja ominaisuudet ovat samoja kuin Citroën Jumpyssa, Opel/Vauxhall Vivarossa, Peugeot Expertissä ja Toyota Proacessa. Sähköversio E-Scudo täydentää valikoimaa sisarten tavoin, ja polttomoottorit ovat 1,5- ja 2-litraisia dieseleitä päättyen 177 -hevosvoimaiseen 8-pykäläisen automaatin kera.Henkilöautomainen tila-auto Ulysse liittyy seuraan piakkoin, ja nelivetoversiokin seurannee tuonnempana.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Stellantis Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija