12.12.2023 Ajoneuvot Peugeotin leijona siirtyy nyt nextille levelille – e-3008 paljastettiin Suomessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on Stellantis-konsernin ensimmäinen uudelle pohjarakenteelle valmistettava auto. Sen myynti on alkanut nyt Suomessa. Tätä on odotettu, varmasti monet suomalaiset automaailmaa seuraavat ajattelevat. Vielä pitää toki hetken odottaa, että Peugeotin uutukainen saapuu lopullisesti Suomeen huhtikuun kieppeillä, mutta tehtaan esisarjan kappale Peugeot e-3008 -autosta kävi näyttäytymässä Suomessa joulun alla ja se paljastettiin toimittajille.Täyssähköinen Peugeot e-3008 on kokonaan uusi peluri Suomessa ja maailmallakin. Sen edustama luokka, c-segmentti, on Suomessa se kaikkein kuumin luokka ja siksi Peugeot on nimenomaan odotettu uutuus. Se on eittämättä myös yksi ensi vuoden kiinnostavimmista autoista. Muun muassa Volkswagen ID.4 ja ID.5, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nissan Ariya, Toyota bz4x, Subaru Solterra ja Ford Mustang Mach-E kiinalaisia unohtamatta ovat temmeltäneet Pösön pelikentällä jo jonkin aikaa.Peugeot e-208 on ollut Euroopan myydyin automalli ja sen sähköversio omassa segmentissään on pärjännyt hyvin ja luonnollisesti Peugeot haluaa samaa gloriaa myös isommassa kokoluokassa, c-segmentin suv-luokassa.Peugeotin sähköautojen mallisto on myös hyvin laaja, e-208:n ja juuri esitellyn e-3008:n lisäksi Peugeotilta löytyy myös e-2008- ja e-308-mallit sekä pakettiautojen puolelta e-Rifter sekä e-Traveller, e-Partner että e-Expert. Peugeotin mallistossa 408-, 508- ja 5008-mallit eivät ole saaneet vielä täyssähköversioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen uudelle perusrakenteelleJa jonkun täytyy olla aina myös ensimmäinen. Peugeot 3008-mallisto on valmistettu Stellantiksen STLA-pohjarakenteelle, ja 3008-mallistolla on kunnia saada tämä perusrakenne ensimmäisenä käyttöön niin Peugeotin kuin koko konsernin malleista.STLA-rakennetta on tarjolla kaikkiaan neljä eri versiota ja Peugeot on rakennettu M-version eli keskikokoisen alustan päälle. Koska Peugeot 3008 siirtyy uuteen perusrakenteeseen, vanhaan 3008-malliin yhteistä ei ole enää paljon.Peugeot vie Stellantiksen autot ja Peugeotin malliston siis kokonaan nextille levelille. Täyssähköinen e-3008 aloittaa Peugeotin uuden sähköisen aikakauden, jossa koko mallisto on täysin sähköinen vuoteen 2025 mennessä ja vuonna 2030 Peugeot myy vain täyssähköisiä autoja Euroopassa.Peugeotilla uskotaan myös tuotteeseen, ja markkinoinnissa käytetään muun muassa pointteja mitä kilpailijoilta ei löydy – varsinkin kun puhutaan 3008-malliston täyssähköversioista.Peugeot e-3008 tarjoaa 160 kilowatin latausnopeuden, jonka ansiosta auton akun saa täytettyä 20 prosentista 80 prosenttiin ihanneolosuhteissa 30 minuutissa. Alkuvaiheessa e-3008 tarjoaa myös 525 kilometrin WLTP-syklin mukaisen toimintamatkan sekä 1 250 kilon vetomassan. Auton varustelu on maahantuojan mukaan myös varsin kilpailukykyinen.Samalla kun esisarjan auto esiteltiin Suomessa keskiviikkona, Peugeotin maahantuoja julkisti 3008-malliston hinnat.Hybridiin uskotaanEdullisin malliversio on hybridimalli, sähköautoista saa vielä maksaa hieman enemmän. Peugeot 3008 Launch Edition Allure Hybrid -kevythybridi maksaa alkaen 38 950 euroa. Hybridi-Pösö on varustettu 1,2-litraisella bensiinimoottorilla, jossa on 100 kilowatin tehoinen voimalinja.Hybridillä on vielä merkittävä paikka autojen myynnissä.– 45 prosenttia uusista autoista on kuitenkin vielä polttiksia. Meille tämä reilun 38 000 euron hinta tulee olemaan varmasti sellainen, että pääsemme sellaisiin myyntilukuihin, mitä emme ole uskaltaneet edes ajatella, Peugeotin Suomen brändijohtaja Kai Katavisto sanoo. Kataviston mukaan nykyinen, myyntiin tuleva hybridimalli on nykyistä, takavasemmalle painuvaa sukupolvea jopa 3000 euroa edullisempi. Kun autojen varusteluja verrataan keskenään, hintaeroa pitäisi olla 7 000 euroa tulevan mallin eduksi.– Uskon, että laajennamme tällä reviiriämme ja pääsemme useamman ihmisen ostoskoriin kuin pitkään aikaan, Katavisto sanoo.Maahantuoja siis uskoo, että vaikka uusien autojen myynnistä yhä useampi on täyssähköauto, myös hybridillä on hyvät mahdollisuudet keikkua myyntitilastoissa.Peugeot e-3008 -mallissa on uudistunut Peugeotin i-Cockpit, jonka keskiössä on yhtenäinen 21-tuumainen näyttöpaneeli. Näyttöpaneeli on jaettu kahteen osioon, mittaristo-osioon kuljettajan edessä ja infotainment-osioon keskemmällä. Muita hybridin vakiovarusteita ovat muun muassa puhelimen langaton lataus, peruutuskamera, kuljettajan AGR-istuin, avaimeton lukitus sekä 19-tuumaiset vanteet. Täyssähkö alle 50 000 euronEdullisin täyssähköversio, Peugeot e-3008 Allure Lauch Edition maksaa 49 390 euroa. Siinä vakiovarustelu on suunnilleen sama kuin hybridiveriossakin. Autot ovat sisätiloiltaan identtiset, myös täyssähköversiossa on Peugeotin uudistunut i-Cockpit.Paremmin varusteltu täyssähköversio e-3008 GT Launch Edition maksaa 54 690 euroa. Vannekoko GT-mallissa nousee 20-tuumaiseksi, naapurin suhteen ei tarvitse enää potea vannekateutta.Täyssähkö-Pösössä auton sisäinen AC-laturi on Suomessa vakiona 11-kilowattinen. GT-varusteinen e-3008 sisältää isomman pyöräkoon lisäksi sähkösäätöiset ja myös tuuletetut AGR-istuimet kuljettajalle sekä etumatkustajalle, mukautuvan vakionopeudensäätimen, lämmitettävä ohjauspyörän, sähkötoimisen takaluukun sekä led-pikseliajovalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pukkaa reilun vuoden päästäEikä siinä vielä kaikki. Peugeot on lähdössä myös mukaan samaan, kuin mitä monet muutkin sähköautovalmistajat ovat tehneet, eli e-3008 esitellään myöhemmin vielä niin sanottuna Long Range -versiona.Long Range -mallissa on 98 kilowattitunnin akku, ja WLTP:n mukaista toimintasädettä autolle luvataan 700 kilometriä. Auton moottoriteho on nostettu 170 kilowattiin eli 230 hevosvoimaan. Lisäksi myöhemmin olisi tulossa pienellä akulla varustettu nelivetoversio, jonka teho on peräti 235 kilowattia (320 hv). Näiden esittely mennee ensi vuoden lopulle, joten autot olisivat asiakkaiden saatavilla vuoden 2025 aikana.Tällä tavalla Peugeot on entistä houkuttelevampi joukossa, jossa kilpailu on äärimmäisen kireää, päästäkseen leijonaksi leijonan paikalle.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta