16.5.2021 Liikenne Pienehköt sähkölentokoneet matkustajakäyttöön lyhyille reiteille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvaan asutussa Suomessa pienehköillä 10–19-paikkaisilla sähkölentokoneilla on potentiaalia korvata osa Suomen sisäisistä lennoista tulevaisuudessa Vajaat kolme vuotta sitten heinäkuussa 2018 Suomen ensimmäinen sähkölentokone Pipistrel Alpha Electro nousi lähes äänettömästi esittelylennolle Helsingin Malmin lentoaseman kiitotieltä. Kyseessä oli kaksipaikkainen pienlentokone, moottoriteho 50 kW, matkalentonopeus 85 solmua (157 km/h), toiminta-aika reservein yksi tunti.Lentoliikenteen sähköistämissuunnitelmissa tästä edistyksellisestä pienkoneesta on edetty varsin nopeasti kaupallisen lentoliikenteen matkustajakoneisiin, joita on tulossa markkinoille useita malleja ennen vuotta 2030.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa voisi olla potentiaaliaHarvaan asutussa Suomessa pienehköillä 10–19-paikkaisilla sähkölentokoneilla on potentiaalia korvata osa Suomen sisäisistä lennoista tulevaisuudessa. Sähkölentokoneet voivat olla hyvä ratkaisu Suomen ohuille matkustusvirroille.Pienemmillä, energiatehokkailla ja vähäpäästöisillä ja vähämeluisilla lentokoneilla voidaan saada tiheämmät lentoyhteydet esimerkiksi idän ja lännen välisille reiteille. Nykyään Suomen poikittaissuuntainen lentoliikenne on puutteellinen. Lentoliikenteestä suuri osa kulkee pääkaupunkiseudun kautta.Finnairilla aiesopimus 20 koneestaFinnair on allekirjoittanut Letter of Interest -aiesopimuksen Heart Aerospacen kehitteillä olevista Heart ES-19-sähkölentokoneista. Finnair näkee potentiaalia kahdellekymmenelle 19-paikkaiselle sähkölentokoneelle, joita käytettäisiin lyhyillä reiteillä.Näiden 19-paikkaisten sähkölentokoneiden hankinta toisi Finnairin taas mukaan kilpailemaan ohuemmista, alle 400 kilometrin kotimaan lentoreiteistä 2020-luvun loppupuolella. Sähkölentokoneet tekisivät mahdolliseksi kokonaan uudenlaisten matkaketjujen rakentamisen kohti Helsinki-Vantaan laajaa jatkolentotarjontaa. Sähkölentokoneiden ansiosta voitaisiin avata uusia kotimaan lentoreittejä sekä myös lähialueille Pohjoismaihin ja Baltiaan.Heart Aerospace on arvioinut, että kaupalliset lennot uudella konetyypillä ovat mahdollisia vuonna 2026. Heart Aerospace on ruotsalainen ilmailualan startup-yritys, joka toimii Ruotsin Göteborgissa. Heart Aerospace on tehnyt aiesopimuksen 12 lentoyhtiön kanssa yhteensä yli 300 lentokoneen toimittamisesta.Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokone19 matkustajapaikkaa Neljä sähkömoottoria Toimintamatka yhdellä latauksella 400 kilometriä Kiitotievaatimus vähintään 750 metriä Matkanopeus 180 solmua (333 km/h) Suurin lentonopeus 215 solmua (398 km/h)Tecnam P-Volt tähtää vuoteen 2026Italialainen lentokonevalmistaja Tecnam ja brittiläinen moottorinvalmistaja Rolls-Royce yhdistävät voimansa Skandinavian suurimman alueellisen lentoyhtiön, norjalaisen Widerøen kanssa. Tavoitteena on kehittää 11-paikkainen Tecnam P-Volt -sähkölentokone ja ottaa se kaupalliseen käyttöön vuonna 2026. Koneessa on 9 matkustajapaikkaa ja kaksi paikkaa lentäjille.Alun pitäen Widerøe oli kiinnostunut 19-paikkaisista Heart Aerospace ES-19-koneista. Widerøe päätyi kuitenkin valitsemaan sähkölentokoneekseen hieman pienemmän Tecnam P-Volt -koneen, jossa on yhdeksän matkustajapaikkaa.Airlinerworld-lehden mukaan norjalainen Widerøe lentää nykyään 44:lle Norjan lentoasemalle, joista suuri osa on pienillä paikkakunnilla. Vuoristoisen maaston ja lukuisten vuonojen vuoksi maantieliikenne on hidasta ja moni paikkakunta on rautateiden ulottumattomissa, mikä korostaa paikallisen lentoliikenteen merkitystä.Ennen koronapandemiaa Widerøe lensi päivittäin noin 400 lentoa 44 lentokentän verkostossa. Lennoista 74 prosenttia oli pituudeltaan alle 275 kilometriä ja lyhimmät lentoajat olivat seitsemän ja 15 minuutin välillä. Sähkölentokone sopii tällaiseen lentoreittiliikenteeseen mainiosti. Valmistajan mukaan konetyyppi soveltuu pienten lentoasemien lyhyiden kiitoteiden tiukkoihin lähtö- ja laskeutumisvaatimuksiin. 40 prosenttia Widerøen kotimaan reiteistä on niin sanottuja tuettuja PSO reittejä (Public Service Obligation). Ilman julkista tukea osa lentoreiteistä ei kannattaisi, mutta säännölliset lentoyhteydet on katsottu tarpeellisiksi muiden kulkutapojen hitauden ja hankaluuden vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähköinen konemalliTecnam P-Volt on täyssähköinen lentokone. Sen moottorit, avioniikka (ilmailuelektroniikka), lämmitys, ilmastointi sekä jäätymisen esto/jäänpoisto tapahtuvat kaikki sähkötoimisesti. Pikalataus tekee mahdolliseksi lyhyen kääntöajan lentoasemilla. Lentokoneen vastaanottamista ja valmistelua uutta lentoa varten kutsutaan lentokoneen käännöksi.Tecnam P-Volt -sähkölentokone on kehitetty Tecnam P2012 Traveller -lentokoneesta, joka teki ensilentonsa vuonna 2016. Tecnam P-Voltin on määrä olla ensimmäinen kaupallinen 9-paikkainen sähkölentokone, joka sopii matkustajalentoihin, rahdin kuljetukseen ja medevac-tehtäviin (lääkinnällinen evakuointi). Teknisiä tietoja, kuten matkanopeutta tai toimintamatkaa yhdellä latauksella, ei ole vielä paljastettu.Jo aikaisemmin Tecnam ja Rolls-Royce ovat olleet yhteistyössä kehittämässä nelipaikkaista Tecnam P2010 -yleisilmailukonetta, joka on hybridi. Koneessa on sekä sähkömoottori että Rotax-mäntämoottori. Esimerkkejä sähkölentokonekokeiluista matkustajakäyttöön Pipistrel ”Miniliner” on 19-paikkainen vety- ja akkukäyttöinen matkustajalentokone. Kaksipaikkaisista sähkölentokoneistaan tunnettu slovenialainen Pipistrel on esitellyt uuden matkustajakoneen lyhyille reiteille niin sanottuun syöttöliikenteeseen. Kone on optimoitu 300–400 kilometrin lentoreiteille, mutta nestemäistä vetyä sisältävän ison vetysäiliön ansiosta yli 1 000 kilometrin kantama on mahdollinen. Pääasiallinen voimanlähde on vety ja polttokennot, jotka tuottavat sähköä sähkömoottoreille. Lyhyillä kiitoteillä lähtöön saadaan lisäenergiaa akuista. Kyseessä on siis vety- ja akkukäyttöinen hybridi. Valmistajan suunnitelmissa on suorittaa ensilento vuonna 2028. Kaupalliseen liikenteeseen Pipistrel Miniliner tulisi suunnitelmien mukaan vuonna 2030 tai 2031. Lilium Jet eVTOL Lilium Jet eVTOL -pystysuoraan nouseva ja laskeutuva 5-paikkainen sähkölentokone. Kyseessä on saksalaisen Lilium-yhtiön kehittämä hiljainen täyssähköinen lentokone, joka on eVTOL -tyyppiä. e tarkoittaa sähkökäyttöä, ilmailukielessä VTOL tarkoittaa Vertical take-off and landing, suomeksi pystysuoraan nouseva ja laskeutuva ilma-alus. Kone kykenee kuljettamaan lentäjän ja neljä matkustajaa 250–300 kilometrin matkan, vuonna 2028 tavoitteena on 500 km toimintamatka yhdellä latauksella. Matkanopeus on 300 km/h. Koneessa on 36 sähkömoottoria, joiden pyörittämät potkurit ovat melua eristävän kuoren sisäpuolella melun vähentämiseksi. Moottorit kääntyvät pystyyn nousussa ja laskeutumisessa ja vaakatasoon matkalennolla. Lilium Jet lensi ensi kerran vuonna 2019. Tavoitteena on saada Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn hyväksyntä vuonna 2025 ja aloittaa kaupalliset lennot samana vuonna. Ilmailupiireissä on huhuja, että koelennot olisivat sujuneet nihkeästi eikä suorituskykytavoitteisiin päästäisi. Aika näyttää, onnistuuko kunnianhimoinen projekti. Uuden teknologian käyttöönotossa voi ilmetä ennen kokemattomia, täysin uusia ongelmia. Operaatiot on määrä käynnistää Saksassa Ruhrin alueella muun muassa Düsseldorfin ja Kölnin lentoasemilla. Yhdysvaltoihin on alkuvaihteessa tarkoitus rakentaa 10 lentopaikkaa Floridaan. Pystysuoran nousu- ja laskeutumiskyvyn ansiosta Lilium Jetin vaatiman lentopaikan tilantarve ja kustannukset ovat edulliset tavallisen lentoaseman infrastruktuuriin verrattuna. Uusimmat uutiset kertovat Liliumin suunnittelevan myös 7-paikkaista eVTOL-lentokonetta ja huhuja on myös 16-paikkaisesta versiosta. Cessna 208B Grand eCaravan MagniX Yhdysvalloissa toimiva yritys MagniX on modifioinut Cessna Grand Caravan -koneesta sähkötoimisen version, jonka ensilento tapahtui toukokuun 28. päivänä 2020. eCaravan -koneen MagniX500 -sähkömoottori kehittää 560 kW, 750 voltin litium-ioniakku painaa yhden tonnin. eCaravanin toimintamatka reservein on 160 kilometriä 4–5 matkustajan kuormalla. Akkutekniikan kehittyessä tavoitteena on saada 160 km:n toimintamatka täydellä yhdeksän matkustajan kuormalla. Aika vaatimaton kantama! Kokeiluvaiheessa kaikki ei aina suju kuin Strömsössä. Eräällä koelennolla eCaravan koki sähköhäiriön yhden invertterin vikaantuessa kesken lennon. Koneessa on neljä invertteriä, joten tehoa jäi käytettäväksi 75 prosenttia ja kone onnistui laskeutumaan turvallisesti. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Lähteet: Airlinerworld 5/2021 ja 4/2019, www.key-aero.com, Flight International 1/2021 ja 4/2021 www.flightglobal.com, Lentoposti, Finnair, Heart Aerospace, Tecnam, Rolls-Royce, Pipistrel, Lilium, MagniX, MAF (Mission Aviation Fellowship), ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssi Helsinki 10.3.2021, järjestäjinä MAF Suomi ja Helsingin sähkölentokoneyhdistys Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?