25.12.2021 Ajoneuvot Pienoismallien vaatimus – sorminäppäryyttä ja malttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Kärsivällisyys, sorminäppäryys ja mielikuvitus, siinä ne, tärkeimmät vaatimukset”, pohtii Eero Kumanto, tarkkojen pienoismallien taitaja. Autojen pienoismallien mittasuhteiltaan ja yksityiskohdiltaan tarkka tekeminen vaatii taitoa ja malttia.– Kärsivällisyys, sorminäppäryys ja mielikuvitus, siinä ne, tärkeimmät vaatimukset, pohtii Eero Kumanto.Hän viehättyy rakentamisesta sen kaikissa vaiheissa: automallin etsimisestä, pikkuruisten osien suunnittelusta ja valmistamisesta, materiaalivalinnoista sekä työstömenetelmien keksimisestä.Jotkut Moottorin lukijat saattavat pienoismallimiehen muistaakin, haastateltiinhan häntä painettuun Moottoriin 6/2015.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäntillisessä järjestyksessäKumanto nostaa työpöydälleen säntillisesti järjestetystä seinähyllyköstä puisen lokerikon, joka lokerot ovat täynnään pieniä osasia. Kauempaa ne näyttävät muodottomilta, mutta lähempää katsottuna ne paljastuvat latureiksi, kaasareiksi, ilmanpuhdistimiksi, moottoreiksi ja pakoputkistoiksi. Valtaosa pikkuosista on muovia, mutta joukossa on myös metallista työstettyjä osia.Pikkuruisten osien takana voi olla monta tuntia pohdiskelua, suunnittelua ja työstämistä. Kumanto on itse suunnitellut esimerkiksi pikkuruisia ilmanpuhdistimia, jotka on syövytetty niklattuun 4x5 sentin kokoiseen messinkilevyyn. Kumanto on teettänyt messinkilevyt Tsekeissä, ja myy niitä edelleen pienellä katteella muille harrastajille.Polttoainetankin korkiksi käyvät vaikka rannekellojen nupit. Ja antennin saa kitarankielestä.Hyllyillä on tiiviisti ja päällekkäin pakattuna kymmeniä ja taas kymmeniä pahvilaatikoita. Kylkikuvat paljastavat rakennussarjat tavallisiksi käyttöautoiksi, suomalaisestakin katukuvasta tutuiksi kulkupeleiksi. Monet laatikoiden autoista ovat neljän–viiden mallisukupolven takaa.Mistä kaikki sai alkunsa?Mittakaavaan 1:24 tehtyjä pieniä autoja kummastellessa on pakko kysyä mistä kaikki sai alkunsa, ja riittääkö intoa myös omaan harrasteautoon.– Oli minulla vuosikausia sitten jonkin aikaa vuoden 1962 Ford Thunderbird, mutta se ei kuitenkaan sytyttänyt. Olen nyt jokusen vuoden omistanut harrasteauton, rantakirpun.Pienoismalleihin Kumanto tutustui ensi kerran viiden-kuuden vanhana kun hän sai kilpuriauton rakennussarjan. Kokoamisesta ei tahtonut tulla mitään, kunnes isosisko tuli apuun. Nuorena mies liimaili rakennussarjoja, etenkin sotalentokoneita, ahkerastikin, mutta teinivuosina harrastus jäi tyystin.Myöhemmin rakentelu sai uudelleen merkittävän jalansijan. Harrastus lomittui joustavasti teollisen muotoilijan ja graafisen suunnittelijan töitä tekevän miehen ajankäyttöön – tai vähemmän joustavasti.Kansanautot kiehtovat– Ihan tavalliset kaiken kansan käyttöautot ovat kiehtovia, Kumanto linjaa.Jotkut pienoismalliharrastajat ovat erikoistuneet esimerkiksi ralliautoihin, formuloihin, hot rodeihin, 1950-luvun amerikkalaisiin, muskeliautoihin, pakettiautoihin, moottoripyöriin tai sotakalustoon olipa kyse tankeista, lentokoneista tai laivoista.Pahvilaatikot ja takaseinän valmiiden autojen lasivitriinin paljastavat Kumannon mieltymisen saksalaisiin.– Niitä on tullut tehtyä eniten, volkkareita, enkä oikein osaa sanoa miksi, niistä on vain niin moneksi.Työhuoneessa on toistakymmentä erilaista kuplaa. Kunniapaikalla ovat ruttuiseksi ajettu jokkis-auto, kimalteleva custom-versio ja yksityiskohdiltaan rikas matkailu-kupla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörät eivät käännyKumanto tekee staattisia pienoismalleja, joka tarkoittaa sitä, etteivät pyörät pyöri tai käänny, eivätkä ovet tai ikkunat avaudu tai istuinten selkänojat kaadu. Se ei vähennä miehen pienoismalleihin käyttämiä työtunteja, sillä hän keksii autoihin mitä mielikuvituksellisimpia yksityiskohtia kuten tavaroita kattotelineelle tai tarroja ikkunoihin.Ja kun erään kuplan konepelti nostetaan syrjään, paljastuu sen alta varapyörä ja sen keskiön sisältä pikkuruinen työkalusetti.Mainio on myös vuosimallin 1991 Golf, joka on jo maalattu postin väreihin. Golf on ollut kovassa käytössä, sillä kyljissä on mustia hankautumia ja klommoja. Tuulilasi pinta on hankautunut himmeäksi pyyhkijän liikeratojen kohdilta.Ajantaju hämärtyy– Ajantaju kieltämättä joskus hämärtyy, jotain yksityiskohtaa suunnitellessa tai työstäessä tuntien kulun huomaa vasta hartioiden kivistämisestä tai silmien kuivumisesta.Yksi auto vaatii vähintään 30–40 työtuntia, haastavat projektit kymmenkertaisesti.Kumanto innostui esimerkiksi vuoden 1975 pappa-Tunturista niin paljon, että työ vei aikaa noin 150 tuntia.Kuvaava esimerkki taiten tehdystä viimeistelystä on ruttuiseksi ajetun jokkis-kupla. Sen pellit on hiottu paperinohuiksi, ja niitä on moniaiden lämmitysten jälkeen taiteltu ja rypistelty klommoja unohtamatta.– Ennen viimeistelyä kävin katsomassa jokkis-kisoja ja perehtymässä autoihin, miltä ne oikeasti näyttävät.Viheliäiset pikkuosatPikkuruiset muovi- ja metalliosat ovat viheliäisiä.– Kun pinsetin kärjistä kuulu nips, tarkoittaa se lattialla konttaamista.Ei ole sattumaa, että miehen työhuoneessa ei ole pitkänukkaista mattoa.Kumanto siirtyy tämän tästä keskeneräisestä työstä toiseen. Syykin on selvä.– Välillä johonkin autoon vain lopahtaa mielenkiinto, välillä jokin hankalasti ratkaistava ongelma vaatii alitajuista kypsyttelyä.Kumanto vetää käsiinsä ohuet valkoiset puuvillahanskat, kun hän varovasti nostaa vitriinistä näytille valmiita pienoismalleja. Kyse on aivan samasta asiasta kuin hauraiden papyryskääröjen käsittelyssä.– Maalattu pinta kiillotetaan ja lopuksi vahataan. Sormista tarttuisi rasvaa pienoismallin pintaan, joka näkyy heti.Tehokkaimmaksi pikaliimaksi on osoittautunut rakennekynsiliima.– Tarttuu ja kuivuu heti, eikä huurru pinnalta kuivuessaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaan kokoelmaan lähinnäTeolliseksi muotoilijaksi vuonna 2004 valmistunutta miestä työllistää nykyään pääsääntöisesti graafinen suunnittelu, pienoismalleja Kumanto ei enää juuri ehdi tehdä tilauksesta.– Olen niitä tehnyt toki jonkin verran, mutta ne ovat niin suuritöisiä projekteja, että kustannukset tulevat monelle liian suuriksi. Tästä syystä käytännössä melkein aina vastaan asiakkaalle, ettei tilaustyöt ole mahdollisia.Pienoismalleja mies toki rakentaa edelleen, mutta lähinnä omaan kokoelmaan. Valmistuvien pienoismallien määrä per vuosi vaihtelee paljon, mutta hyvä keskiarvo on viitisen kappaletta. Sivuprofiileja seinälleKumannon luoma Signature Series -sarja tarkoittaa kehysten sisään rakennettua auton sivuprofiilia.– Näiden työmäärä pysyy järkevämpänä ja tällaisen hinnaksi muodostuu noin 300 euroa. Näistäkään en tee tilaustöitä kuin poikkeuksesta, vaan ajatus on luoda taidetta omista lähtökohdista.Kuvia pienoismalleista ja muista Kumannon töistä voi käydä katsomassa täältä ja täältä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen, Signature Series -kuvat Eero Kumanto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta