25.12.2021 Ajoneuvot Pienoismallien vaatimus – sorminäppäryyttä ja malttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Kärsivällisyys, sorminäppäryys ja mielikuvitus, siinä ne, tärkeimmät vaatimukset”, pohtii Eero Kumanto, tarkkojen pienoismallien taitaja. Autojen pienoismallien mittasuhteiltaan ja yksityiskohdiltaan tarkka tekeminen vaatii taitoa ja malttia.– Kärsivällisyys, sorminäppäryys ja mielikuvitus, siinä ne, tärkeimmät vaatimukset, pohtii Eero Kumanto.Hän viehättyy rakentamisesta sen kaikissa vaiheissa: automallin etsimisestä, pikkuruisten osien suunnittelusta ja valmistamisesta, materiaalivalinnoista sekä työstömenetelmien keksimisestä.Jotkut Moottorin lukijat saattavat pienoismallimiehen muistaakin, haastateltiinhan häntä painettuun Moottoriin 6/2015.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäntillisessä järjestyksessäKumanto nostaa työpöydälleen säntillisesti järjestetystä seinähyllyköstä puisen lokerikon, joka lokerot ovat täynnään pieniä osasia. Kauempaa ne näyttävät muodottomilta, mutta lähempää katsottuna ne paljastuvat latureiksi, kaasareiksi, ilmanpuhdistimiksi, moottoreiksi ja pakoputkistoiksi. Valtaosa pikkuosista on muovia, mutta joukossa on myös metallista työstettyjä osia.Pikkuruisten osien takana voi olla monta tuntia pohdiskelua, suunnittelua ja työstämistä. Kumanto on itse suunnitellut esimerkiksi pikkuruisia ilmanpuhdistimia, jotka on syövytetty niklattuun 4x5 sentin kokoiseen messinkilevyyn. Kumanto on teettänyt messinkilevyt Tsekeissä, ja myy niitä edelleen pienellä katteella muille harrastajille.Polttoainetankin korkiksi käyvät vaikka rannekellojen nupit. Ja antennin saa kitarankielestä.Hyllyillä on tiiviisti ja päällekkäin pakattuna kymmeniä ja taas kymmeniä pahvilaatikoita. Kylkikuvat paljastavat rakennussarjat tavallisiksi käyttöautoiksi, suomalaisestakin katukuvasta tutuiksi kulkupeleiksi. Monet laatikoiden autoista ovat neljän–viiden mallisukupolven takaa.Mistä kaikki sai alkunsa?Mittakaavaan 1:24 tehtyjä pieniä autoja kummastellessa on pakko kysyä mistä kaikki sai alkunsa, ja riittääkö intoa myös omaan harrasteautoon.– Oli minulla vuosikausia sitten jonkin aikaa vuoden 1962 Ford Thunderbird, mutta se ei kuitenkaan sytyttänyt. Olen nyt jokusen vuoden omistanut harrasteauton, rantakirpun.Pienoismalleihin Kumanto tutustui ensi kerran viiden-kuuden vanhana kun hän sai kilpuriauton rakennussarjan. Kokoamisesta ei tahtonut tulla mitään, kunnes isosisko tuli apuun. Nuorena mies liimaili rakennussarjoja, etenkin sotalentokoneita, ahkerastikin, mutta teinivuosina harrastus jäi tyystin.Myöhemmin rakentelu sai uudelleen merkittävän jalansijan. Harrastus lomittui joustavasti teollisen muotoilijan ja graafisen suunnittelijan töitä tekevän miehen ajankäyttöön – tai vähemmän joustavasti.Kansanautot kiehtovat– Ihan tavalliset kaiken kansan käyttöautot ovat kiehtovia, Kumanto linjaa.Jotkut pienoismalliharrastajat ovat erikoistuneet esimerkiksi ralliautoihin, formuloihin, hot rodeihin, 1950-luvun amerikkalaisiin, muskeliautoihin, pakettiautoihin, moottoripyöriin tai sotakalustoon olipa kyse tankeista, lentokoneista tai laivoista.Pahvilaatikot ja takaseinän valmiiden autojen lasivitriinin paljastavat Kumannon mieltymisen saksalaisiin.– Niitä on tullut tehtyä eniten, volkkareita, enkä oikein osaa sanoa miksi, niistä on vain niin moneksi.Työhuoneessa on toistakymmentä erilaista kuplaa. Kunniapaikalla ovat ruttuiseksi ajettu jokkis-auto, kimalteleva custom-versio ja yksityiskohdiltaan rikas matkailu-kupla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörät eivät käännyKumanto tekee staattisia pienoismalleja, joka tarkoittaa sitä, etteivät pyörät pyöri tai käänny, eivätkä ovet tai ikkunat avaudu tai istuinten selkänojat kaadu. Se ei vähennä miehen pienoismalleihin käyttämiä työtunteja, sillä hän keksii autoihin mitä mielikuvituksellisimpia yksityiskohtia kuten tavaroita kattotelineelle tai tarroja ikkunoihin.Ja kun erään kuplan konepelti nostetaan syrjään, paljastuu sen alta varapyörä ja sen keskiön sisältä pikkuruinen työkalusetti.Mainio on myös vuosimallin 1991 Golf, joka on jo maalattu postin väreihin. Golf on ollut kovassa käytössä, sillä kyljissä on mustia hankautumia ja klommoja. Tuulilasi pinta on hankautunut himmeäksi pyyhkijän liikeratojen kohdilta.Ajantaju hämärtyy– Ajantaju kieltämättä joskus hämärtyy, jotain yksityiskohtaa suunnitellessa tai työstäessä tuntien kulun huomaa vasta hartioiden kivistämisestä tai silmien kuivumisesta.Yksi auto vaatii vähintään 30–40 työtuntia, haastavat projektit kymmenkertaisesti.Kumanto innostui esimerkiksi vuoden 1975 pappa-Tunturista niin paljon, että työ vei aikaa noin 150 tuntia.Kuvaava esimerkki taiten tehdystä viimeistelystä on ruttuiseksi ajetun jokkis-kupla. Sen pellit on hiottu paperinohuiksi, ja niitä on moniaiden lämmitysten jälkeen taiteltu ja rypistelty klommoja unohtamatta.– Ennen viimeistelyä kävin katsomassa jokkis-kisoja ja perehtymässä autoihin, miltä ne oikeasti näyttävät.Viheliäiset pikkuosatPikkuruiset muovi- ja metalliosat ovat viheliäisiä.– Kun pinsetin kärjistä kuulu nips, tarkoittaa se lattialla konttaamista.Ei ole sattumaa, että miehen työhuoneessa ei ole pitkänukkaista mattoa.Kumanto siirtyy tämän tästä keskeneräisestä työstä toiseen. Syykin on selvä.– Välillä johonkin autoon vain lopahtaa mielenkiinto, välillä jokin hankalasti ratkaistava ongelma vaatii alitajuista kypsyttelyä.Kumanto vetää käsiinsä ohuet valkoiset puuvillahanskat, kun hän varovasti nostaa vitriinistä näytille valmiita pienoismalleja. Kyse on aivan samasta asiasta kuin hauraiden papyryskääröjen käsittelyssä.– Maalattu pinta kiillotetaan ja lopuksi vahataan. Sormista tarttuisi rasvaa pienoismallin pintaan, joka näkyy heti.Tehokkaimmaksi pikaliimaksi on osoittautunut rakennekynsiliima.– Tarttuu ja kuivuu heti, eikä huurru pinnalta kuivuessaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaan kokoelmaan lähinnäTeolliseksi muotoilijaksi vuonna 2004 valmistunutta miestä työllistää nykyään pääsääntöisesti graafinen suunnittelu, pienoismalleja Kumanto ei enää juuri ehdi tehdä tilauksesta.– Olen niitä tehnyt toki jonkin verran, mutta ne ovat niin suuritöisiä projekteja, että kustannukset tulevat monelle liian suuriksi. Tästä syystä käytännössä melkein aina vastaan asiakkaalle, ettei tilaustyöt ole mahdollisia.Pienoismalleja mies toki rakentaa edelleen, mutta lähinnä omaan kokoelmaan. Valmistuvien pienoismallien määrä per vuosi vaihtelee paljon, mutta hyvä keskiarvo on viitisen kappaletta. Sivuprofiileja seinälleKumannon luoma Signature Series -sarja tarkoittaa kehysten sisään rakennettua auton sivuprofiilia.– Näiden työmäärä pysyy järkevämpänä ja tällaisen hinnaksi muodostuu noin 300 euroa. Näistäkään en tee tilaustöitä kuin poikkeuksesta, vaan ajatus on luoda taidetta omista lähtökohdista.Kuvia pienoismalleista ja muista Kumannon töistä voi käydä katsomassa täältä ja täältä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen, Signature Series -kuvat Eero Kumanto Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?