9.1.2024 Autoilu Pikalatureille tulee korttimaksu – EU:n asetus velvoittaa huhtikuusta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija: ”Lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.” Sähköautoilijoiden kaipaama käyttäjäystävällisyys julkisilla pikalatureille näyttää toteutuvan, sillä EU:n tuoreen asetuksen velvoittamana uusilla julkisilla pikalatauspisteillä tulee voida maksaa sähkön latauksesta korttipäätteellä.Velvoite tulee voimaan 13.4. lukien. Tarkemmin eriteltynä AFIR-asetus tarkoittaa, että vähintään 50 kilowatin tehoisilla latauskentillä on oltava ainakin yksi maksukortin lukija tai lähimaksutoiminto.Moottori kirjoitti kattavasti edellisen kerran aiheesta elokuun lopulla 2023 otsikolla Tulisiko sähköauton lataus voida maksaa pankki- tai luottokortilla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Hyvällä tolalla jo nyt”Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä arvioi, että Suomen tilanne on korttimaksamisen osalta jo nyt aika hyvällä tolalla.– Uusissa latauskentissä on alkanut löytymään korttimaksumahdollisuus. Ja vaikkei sitä vielä löytyisikään, niin asetuksen vaatimus ei tullut lataustoimijoille yllätyksenä, Heikkilä toteaa.Hänen mukaansa lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.– Toimijat uskoakseni tekevät tämän niin sanotusti yhdellä rysäyksellä, jotta vältetään maksutapojen vaihtelevuus eri asemilla.Haussa yhtenäinen maksutapaMiksi EU:ssa on ylisummaan tehty tämä asetus?– Niin pitkään kuin olen latausinfran standardoinnissa ollut mukana, on etsitty yhtä yhtenäistä tapaa, jolla latauksen voisi maksaa kaikkialla EU:ssa, Heikkilä taustoittaa.Hän tuo esiin, että aikanaan näytti siltä, että niin kutsuttu Plug & Charge voisi yleistyä, jonka myötä auto voisi hoitaa koko latausprosessin ja tällöin maksukorttipäätteet olisivat turhia.– Mutta vaikka Plug & Charge on joissakin autoissa ja joillakin latausoperaattoreilla käytössä, siitä ei ole tullut yleisesti käytettyä tapaa lataamiseen.Joensuusta Lissaboniin luottavaisestiHeikkilä harmittelee, ettei käytössä yksinkertaisesti ole muita laajasti hyväksyttyjä vaihtoehtoja kuin korttimaksu.– Se on toki kallis ja siinä on omat riskinsä ja puutteensa, mutta muuta järkevää joka EU-maahan määrättävää yhtenäistä maksutapaa ei ole, jolla voisi jatkossa ajaa luottavaisin mielin vaikka Joensuusta Lissaboniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlemmeko EU:n mallioppilas?Heikkilän mukaan Suomi ei ole latauksen maksamisen näkökulmasta eurooppalaisessa vertailussa ehkä ihan mallioppilas, muta meillä on monia vahvuuksia.– Suomen etu on, että meillä pärjää varsin maltillisella määrällä asiakkuuksia. Isommissa EU-maissa niitä voi olla useita kymmeniä.Latauksen lopetuskin tehtävä helpoksi!Moottorin aiemmin haastattelema VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen oli ilahtunut EU:n linjauksesta, muta näki kehitettävääkin:– Vaikka korttimaksujen tuleminen pakollisiksi yli 50 kW DC-latureille onkin nähty hyvänä maksujen helppoutta ajatellen, on niidenkin käytettävyydessä vielä kehitettävää. Nyt löytyy jo toteutuksia, joissa käytetään korttimaksupäätettä latauksen aloittamiseen, mutta latauksen lopettaminen vaikuttaa edelleen hieman haasteelliselta.Paakkinen toisaalta ymmärtää latauksen lopettamisen haasteet.– Ilkivallan vuoksi halutaan estää se, ettei latausta voi lopettaa ilman tunnistautumista, mutta jos tunnistautuminen on tehty kortilla, täytyy sen olla helppoa myös latauksen lopettamisen yhteydessä, jos autossa ei ole itsessään helppoa toimintoa latauksen lopettamiseksi, Paakkinen linjasi.Entä jos EU-asetusta ei noudateta?Alan pohtia mitä siitä seuraisi, jos latauskenttien operaattorit/ylläpitäjät eivät noudattaisi EU:n tuoretta asetusta.– Tähän varmaankin kehitetään jonkinlainen viranomaisen valvontamenettely uhkasakkoineen. Olisin yllättynyt, jos korttimaksuvaatimuksen rikkominen muodostuisi laajamittaiseksi ongelmaksi, Tuukka Heikkilä arvioi.Kuinka tärkeänä pidät tätä EU-asetusta käyttäjäystävällisyyden lisääntymisen ja toisaalta myös lataushinnoittelun läpinäkyvyyden kohentumisen kannalta?– Olisin halunnut alun perin toteuttaa asian edullisemmalla ja turvallisemmalla tavalla. Mutta kun sellaista tapaa ei tullut laajamittaisesti saataville, niin korttimaksulla mennään, Heikkilä vastaa.Asetuksen odottelulla on ollut etunsakin.– Odottelussa on ollut se etu, että korttimaksutekniikka sekä -sääntely on ehtinyt kehittymään ja ratkaisujen kustannukset laskemaan. Hyvään ajankohtaan tämä lopulta tuli ja tottakai myös hintojen vertailusta tulee nyt suoraviivaisempaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:1:{i:0;s:6:"143318";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen