9.1.2024 Autoilu Pikalatureille tulee korttimaksu – EU:n asetus velvoittaa huhtikuusta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija: ”Lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.” Sähköautoilijoiden kaipaama käyttäjäystävällisyys julkisilla pikalatureille näyttää toteutuvan, sillä EU:n tuoreen asetuksen velvoittamana uusilla julkisilla pikalatauspisteillä tulee voida maksaa sähkön latauksesta korttipäätteellä.Velvoite tulee voimaan 13.4. lukien. Tarkemmin eriteltynä AFIR-asetus tarkoittaa, että vähintään 50 kilowatin tehoisilla latauskentillä on oltava ainakin yksi maksukortin lukija tai lähimaksutoiminto.Moottori kirjoitti kattavasti edellisen kerran aiheesta elokuun lopulla 2023 otsikolla Tulisiko sähköauton lataus voida maksaa pankki- tai luottokortilla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Hyvällä tolalla jo nyt”Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä arvioi, että Suomen tilanne on korttimaksamisen osalta jo nyt aika hyvällä tolalla.– Uusissa latauskentissä on alkanut löytymään korttimaksumahdollisuus. Ja vaikkei sitä vielä löytyisikään, niin asetuksen vaatimus ei tullut lataustoimijoille yllätyksenä, Heikkilä toteaa.Hänen mukaansa lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.– Toimijat uskoakseni tekevät tämän niin sanotusti yhdellä rysäyksellä, jotta vältetään maksutapojen vaihtelevuus eri asemilla.Haussa yhtenäinen maksutapaMiksi EU:ssa on ylisummaan tehty tämä asetus?– Niin pitkään kuin olen latausinfran standardoinnissa ollut mukana, on etsitty yhtä yhtenäistä tapaa, jolla latauksen voisi maksaa kaikkialla EU:ssa, Heikkilä taustoittaa.Hän tuo esiin, että aikanaan näytti siltä, että niin kutsuttu Plug & Charge voisi yleistyä, jonka myötä auto voisi hoitaa koko latausprosessin ja tällöin maksukorttipäätteet olisivat turhia.– Mutta vaikka Plug & Charge on joissakin autoissa ja joillakin latausoperaattoreilla käytössä, siitä ei ole tullut yleisesti käytettyä tapaa lataamiseen.Joensuusta Lissaboniin luottavaisestiHeikkilä harmittelee, ettei käytössä yksinkertaisesti ole muita laajasti hyväksyttyjä vaihtoehtoja kuin korttimaksu.– Se on toki kallis ja siinä on omat riskinsä ja puutteensa, mutta muuta järkevää joka EU-maahan määrättävää yhtenäistä maksutapaa ei ole, jolla voisi jatkossa ajaa luottavaisin mielin vaikka Joensuusta Lissaboniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlemmeko EU:n mallioppilas?Heikkilän mukaan Suomi ei ole latauksen maksamisen näkökulmasta eurooppalaisessa vertailussa ehkä ihan mallioppilas, muta meillä on monia vahvuuksia.– Suomen etu on, että meillä pärjää varsin maltillisella määrällä asiakkuuksia. Isommissa EU-maissa niitä voi olla useita kymmeniä.Latauksen lopetuskin tehtävä helpoksi!Moottorin aiemmin haastattelema VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen oli ilahtunut EU:n linjauksesta, muta näki kehitettävääkin:– Vaikka korttimaksujen tuleminen pakollisiksi yli 50 kW DC-latureille onkin nähty hyvänä maksujen helppoutta ajatellen, on niidenkin käytettävyydessä vielä kehitettävää. Nyt löytyy jo toteutuksia, joissa käytetään korttimaksupäätettä latauksen aloittamiseen, mutta latauksen lopettaminen vaikuttaa edelleen hieman haasteelliselta.Paakkinen toisaalta ymmärtää latauksen lopettamisen haasteet.– Ilkivallan vuoksi halutaan estää se, ettei latausta voi lopettaa ilman tunnistautumista, mutta jos tunnistautuminen on tehty kortilla, täytyy sen olla helppoa myös latauksen lopettamisen yhteydessä, jos autossa ei ole itsessään helppoa toimintoa latauksen lopettamiseksi, Paakkinen linjasi.Entä jos EU-asetusta ei noudateta?Alan pohtia mitä siitä seuraisi, jos latauskenttien operaattorit/ylläpitäjät eivät noudattaisi EU:n tuoretta asetusta.– Tähän varmaankin kehitetään jonkinlainen viranomaisen valvontamenettely uhkasakkoineen. Olisin yllättynyt, jos korttimaksuvaatimuksen rikkominen muodostuisi laajamittaiseksi ongelmaksi, Tuukka Heikkilä arvioi.Kuinka tärkeänä pidät tätä EU-asetusta käyttäjäystävällisyyden lisääntymisen ja toisaalta myös lataushinnoittelun läpinäkyvyyden kohentumisen kannalta?– Olisin halunnut alun perin toteuttaa asian edullisemmalla ja turvallisemmalla tavalla. Mutta kun sellaista tapaa ei tullut laajamittaisesti saataville, niin korttimaksulla mennään, Heikkilä vastaa.Asetuksen odottelulla on ollut etunsakin.– Odottelussa on ollut se etu, että korttimaksutekniikka sekä -sääntely on ehtinyt kehittymään ja ratkaisujen kustannukset laskemaan. Hyvään ajankohtaan tämä lopulta tuli ja tottakai myös hintojen vertailusta tulee nyt suoraviivaisempaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:1:{i:0;s:6:"143318";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Liikenneturvallisuus Huumekuskien määrä on kasvussa 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla