2.2.2024 Ajoneuvot Piskuinen VinFast VF 3 on tiedät-kyllä-minkä sähköinen haastaja 200 kilometrin seikkailusäteellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vietnamin autoteollisuuden keihäänkärki on tuomassa globaaleille markkinoille pikkumaasturin, joka on pikkuinen melkeinpä joka suhteessa. Tämän sähköauton koolla on varjopuolensa, mutta myös kiistattomat hyvät puolensa. Vietnamin tunnetuin yksityisomisteinen yhtiö Vingroup perusti automerkin vuonna 2017, ja on saanut - tai ainakin ottamassa - tilaa kansainvälisiltä automarkkinoilta melko määrätietoisella tahdilla. Vietnamilaisia autoja myydään Kaakkois-Aasian lisäksi jo ainakin Yhdysvalloissa sekä EU-alueella Ranskassa, Saksassa ja Hollannissa. Lisäksi Yhdysvaltoihin on rakenteilla peräti VinFast -tehdas.VinFast aloitti autonvalmistajana polttomoottorikäyttöisten lainamallien kanssa. Se versioi BMW 5-sarjan, -X5:n sekä Opel Karlin. Nyt VinFast on siirtynyt varsinaisen leipälajinsa pariin, omien täyssähköautojensa sekä myös sähköisten kaksipyöräisten valmistajana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVF 3 laajentaa reippaasti alaspäinTaannoisilla Consumer Electronics -messuilla Las Vegasissa esitelty VinFast VF 3 laajentaa vietnamilaisvalmistajan automallistoa alaspäin. Jo kansainvälisille markkinoille valmistettavien VF 8:n ja VF 9:n sekä pian sinne etenevien VF 6:n ja VF 7:n tavoin kyseessä on maasturimalli.Auton olemuksen perusteella ei voi mitenkään välttyä assosioimasta sitä suosikkipikkumaasturi Suzuki Jimnyyn.VinFast VF 3 on muuten todella pieni auto. Itse asiassa Suzuki Jimny näyttäisi sen vierellä isolta autolta. VF 3:n kokonaispituus on ainoastaan 3,2 metriä, -leveys 1,68 metriä ja -korkeus 1,62 metriä. Auto on kaksiovinen ja nelipaikkainen. Tavaratilan kanssa ollaan melko lailla joko tai -tilanteessa, nimittäin joko takaistuimet käytössä tai sitten ihan kelpo 550 litran tavaratila takaistuimet kaadettuna.VinFast aikoo tuoda VF 3:n markkinoille kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä, joten odotamme vielä monien teknisien yksityiskohtien paljastamista. Se on joka tapauksessa selvää, että auto on aina kaksivetoinen, ja että jollain syklillä VinFast aikoo tähdätä VF 3:lla huikeaan 200 kilometrin toimintamatkaan. VF 3 on siis valmiina seikkailuihin, kunhan ne tapahtuvat kohtuullisen lähellä latauspistokkeita.VF 3:n myynnin ja jopa tuotannon on jo vahvistettu käynnistyvän Yhdysvalloissa, ja jos sikäläisillä markkinoilla on kysyntää postimerkin kokoiselle sähkömaasturille, on vaikea kuvitella, miksei sitä voisi myydä myös Euroopassa. Houkuttelevasti hinnoiteltuna ja tuolla ulkonäöllä VF 3:sta voisi olla esimerkiksi Dacia Spring Electricin haastajaksi Euroopan edullisimpien sähköautojen markkinoilla. VF 3:n pyörät ovat erittäin lähellä nurkkia, ja mitat todennäköisesti hyvin helposti hahmotettavissa, joten auto on varmasti kuin kotonaan kaupungissa. VF 3:ssa olisi varmasti ainesta myös pieneksi sähköpakettiautoksi.Lähde ja kuvat: VinFast Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa