2.2.2024 Ajoneuvot Piskuinen VinFast VF 3 on tiedät-kyllä-minkä sähköinen haastaja 200 kilometrin seikkailusäteellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vietnamin autoteollisuuden keihäänkärki on tuomassa globaaleille markkinoille pikkumaasturin, joka on pikkuinen melkeinpä joka suhteessa. Tämän sähköauton koolla on varjopuolensa, mutta myös kiistattomat hyvät puolensa. Vietnamin tunnetuin yksityisomisteinen yhtiö Vingroup perusti automerkin vuonna 2017, ja on saanut - tai ainakin ottamassa - tilaa kansainvälisiltä automarkkinoilta melko määrätietoisella tahdilla. Vietnamilaisia autoja myydään Kaakkois-Aasian lisäksi jo ainakin Yhdysvalloissa sekä EU-alueella Ranskassa, Saksassa ja Hollannissa. Lisäksi Yhdysvaltoihin on rakenteilla peräti VinFast -tehdas.VinFast aloitti autonvalmistajana polttomoottorikäyttöisten lainamallien kanssa. Se versioi BMW 5-sarjan, -X5:n sekä Opel Karlin. Nyt VinFast on siirtynyt varsinaisen leipälajinsa pariin, omien täyssähköautojensa sekä myös sähköisten kaksipyöräisten valmistajana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVF 3 laajentaa reippaasti alaspäinTaannoisilla Consumer Electronics -messuilla Las Vegasissa esitelty VinFast VF 3 laajentaa vietnamilaisvalmistajan automallistoa alaspäin. Jo kansainvälisille markkinoille valmistettavien VF 8:n ja VF 9:n sekä pian sinne etenevien VF 6:n ja VF 7:n tavoin kyseessä on maasturimalli.Auton olemuksen perusteella ei voi mitenkään välttyä assosioimasta sitä suosikkipikkumaasturi Suzuki Jimnyyn.VinFast VF 3 on muuten todella pieni auto. Itse asiassa Suzuki Jimny näyttäisi sen vierellä isolta autolta. VF 3:n kokonaispituus on ainoastaan 3,2 metriä, -leveys 1,68 metriä ja -korkeus 1,62 metriä. Auto on kaksiovinen ja nelipaikkainen. Tavaratilan kanssa ollaan melko lailla joko tai -tilanteessa, nimittäin joko takaistuimet käytössä tai sitten ihan kelpo 550 litran tavaratila takaistuimet kaadettuna.VinFast aikoo tuoda VF 3:n markkinoille kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä, joten odotamme vielä monien teknisien yksityiskohtien paljastamista. Se on joka tapauksessa selvää, että auto on aina kaksivetoinen, ja että jollain syklillä VinFast aikoo tähdätä VF 3:lla huikeaan 200 kilometrin toimintamatkaan. VF 3 on siis valmiina seikkailuihin, kunhan ne tapahtuvat kohtuullisen lähellä latauspistokkeita.VF 3:n myynnin ja jopa tuotannon on jo vahvistettu käynnistyvän Yhdysvalloissa, ja jos sikäläisillä markkinoilla on kysyntää postimerkin kokoiselle sähkömaasturille, on vaikea kuvitella, miksei sitä voisi myydä myös Euroopassa. Houkuttelevasti hinnoiteltuna ja tuolla ulkonäöllä VF 3:sta voisi olla esimerkiksi Dacia Spring Electricin haastajaksi Euroopan edullisimpien sähköautojen markkinoilla. VF 3:n pyörät ovat erittäin lähellä nurkkia, ja mitat todennäköisesti hyvin helposti hahmotettavissa, joten auto on varmasti kuin kotonaan kaupungissa. VF 3:ssa olisi varmasti ainesta myös pieneksi sähköpakettiautoksi.Lähde ja kuvat: VinFast Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”