2.2.2024

Piskuinen VinFast VF 3 on tiedät-kyllä-minkä sähköinen haastaja 200 kilometrin seikkailusäteellä

Vietnamin autoteollisuuden keihäänkärki on tuomassa globaaleille markkinoille pikkumaasturin, joka on pikkuinen melkeinpä joka suhteessa. Tämän sähköauton koolla on varjopuolensa, mutta myös kiistattomat hyvät puolensa.

Vietnamin tunnetuin yksityisomisteinen yhtiö Vingroup perusti automerkin vuonna 2017, ja on saanut - tai ainakin ottamassa - tilaa kansainvälisiltä automarkkinoilta melko määrätietoisella tahdilla. Vietnamilaisia autoja myydään Kaakkois-Aasian lisäksi jo ainakin Yhdysvalloissa sekä EU-alueella Ranskassa, Saksassa ja Hollannissa. Lisäksi Yhdysvaltoihin on rakenteilla peräti VinFast -tehdas.

VinFast aloitti autonvalmistajana polttomoottorikäyttöisten lainamallien kanssa. Se versioi BMW 5-sarjan, -X5:n sekä Opel Karlin. Nyt VinFast on siirtynyt varsinaisen leipälajinsa pariin, omien täyssähköautojensa sekä myös sähköisten kaksipyöräisten valmistajana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

VF 3 laajentaa reippaasti alaspäin

Taannoisilla Consumer Electronics -messuilla Las Vegasissa esitelty VinFast VF 3 laajentaa vietnamilaisvalmistajan automallistoa alaspäin. Jo kansainvälisille markkinoille valmistettavien VF 8:n ja VF 9:n sekä pian sinne etenevien VF 6:n ja VF 7:n tavoin kyseessä on maasturimalli.

Auton olemuksen perusteella ei voi mitenkään välttyä assosioimasta sitä suosikkipikkumaasturi Suzuki Jimnyyn.

VinFast VF 3 on muuten todella pieni auto. Itse asiassa Suzuki Jimny näyttäisi sen vierellä isolta autolta. VF 3:n kokonaispituus on ainoastaan 3,2 metriä, -leveys 1,68 metriä ja -korkeus 1,62 metriä. Auto on kaksiovinen ja nelipaikkainen. Tavaratilan kanssa ollaan melko lailla joko tai -tilanteessa, nimittäin joko takaistuimet käytössä tai sitten ihan kelpo 550 litran tavaratila takaistuimet kaadettuna.

VinFast aikoo tuoda VF 3:n markkinoille kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä, joten odotamme vielä monien teknisien yksityiskohtien paljastamista. Se on joka tapauksessa selvää, että auto on aina kaksivetoinen, ja että jollain syklillä VinFast aikoo tähdätä VF 3:lla huikeaan 200 kilometrin toimintamatkaan. VF 3 on siis valmiina seikkailuihin, kunhan ne tapahtuvat kohtuullisen lähellä latauspistokkeita.

VF 3:n myynnin ja jopa tuotannon on jo vahvistettu käynnistyvän Yhdysvalloissa, ja jos sikäläisillä markkinoilla on kysyntää postimerkin kokoiselle sähkömaasturille, on vaikea kuvitella, miksei sitä voisi myydä myös Euroopassa. Houkuttelevasti hinnoiteltuna ja tuolla ulkonäöllä VF 3:sta voisi olla esimerkiksi Dacia Spring Electricin haastajaksi Euroopan edullisimpien sähköautojen markkinoilla. VF 3:n pyörät ovat erittäin lähellä nurkkia, ja mitat todennäköisesti hyvin helposti hahmotettavissa, joten auto on varmasti kuin kotonaan kaupungissa. VF 3:ssa olisi varmasti ainesta myös pieneksi sähköpakettiautoksi.

Lähde ja kuvat: VinFast Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat