21.2.2018 Ajoneuvot Pistaa paremmaksi: uusi Ferrari 488 Pista on 720 hevosvoimainen erikoisohjus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari 488 Pista on merkin uusi ase ratapäiväpainotteisten harrasteautojen sarjaan. Italialainen urheiluautolegenda Ferrari noudattaa tuttua kaavaa: ensin autosta paljastetaan rikkaan kansan perusmalli, ja muutaman vuoden odotuksen jälkeen panoksia korotetaan vain rikkaista rikkaimmille myytävällä erikoispainoksella. Tällä kertaa se kantaa nimeä Ferrari 488 Pista.Uutuus on jatkumoa 360 Challenge Stradalelle, F430 Scuderialle ja 458 Specialelle. Suomalaisen korvaan Pista-nimi ei ehkä kuulosta yhtä eksoottisen iskevältä kuin edeltäjät, mutta italiaksi se merkitsee rataa.Ferrari kertoo uutuuden kehitystyön keskityttyä erityisesti painonsäästöön ja aerodynamiikkaan, johon on otettu oppeja 488 GTE ja 488 Challenge -kilpureista. Tuloksena on 20 prosenttia enemmän downforcea ja 90 kilogramman painonsäästö 488 GTB:hen verrattuna – kuivapaino asettuu 1280 kiloon. Keveydestä huolimatta maranellolaiset eivät ole malttaneet pitää käsiään poissa moottoritilasta: 3,9-litrainen tuplaturboahdettu V8 on valmistajan kautta aikain voimakkain kahdeksansylinterinen. Huipputehoksi kerrotaan 720 hevosvoimaa. Litrateho on turbokoneellekin kunnioitettava 185 hv/l. Huippuväännöksi luvataan 770 newtonmetriä, josta pääsee nautiskelemaan vasta seitsemännellä vaihteella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0–200 km/h vain 7,6 sekuntia!Lukemat riittävät 340 km/h huippunopeuteen ja 2,85 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan – uskomaton arvo takavetoiselle autolle. Hurja lukema on myöskin 7,6 sekunnin kiihtyvyys nollasta kahteensataan.Suorituskykyä voi kokemattomampikin kuski hallita laajan elektroniikka-arsenaalin ansiosta: autosta löytyy muun muassa kuudenteen sukupolveen kehitetty Side-Slip Angle Control –sladinhallinta, joka yhdistää aktiivisen takatasauspyörästön, magnetoreologiset iskunvaimentimet ja uuden Ferrari Dynamic Enhancer -järjestelmän. Termistö alkaa kuulostaa jo japanilaisilta autoradiolta, mutta tehtaan mukaan kyse on ohjelmistosta, joka säätää jarrupainetta satulakohtaisesti – oletettavasti kyse on kuitenkin hieman muusta, kuin lukkiutumattomista jarruista!Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa