21.2.2018

Pistaa paremmaksi: uusi Ferrari 488 Pista on 720 hevosvoimainen erikoisohjus

Ferrari 488 Pista

Ferrari 488 Pista on merkin uusi ase ratapäiväpainotteisten harrasteautojen sarjaan.

Italialainen urheiluautolegenda Ferrari noudattaa tuttua kaavaa: ensin autosta paljastetaan rikkaan kansan perusmalli, ja muutaman vuoden odotuksen jälkeen panoksia korotetaan vain rikkaista rikkaimmille myytävällä erikoispainoksella. Tällä kertaa se kantaa nimeä Ferrari 488 Pista.

Uutuus on jatkumoa 360 Challenge Stradalelle, F430 Scuderialle ja 458 Specialelle. Suomalaisen korvaan Pista-nimi ei ehkä kuulosta yhtä eksoottisen iskevältä kuin edeltäjät, mutta italiaksi se merkitsee rataa.

Ferrari 488 Pista

Ferrari kertoo uutuuden kehitystyön keskityttyä erityisesti painonsäästöön ja aerodynamiikkaan, johon on otettu oppeja 488 GTE ja 488 Challenge -kilpureista. Tuloksena on 20 prosenttia enemmän downforcea ja 90 kilogramman painonsäästö 488 GTB:hen verrattuna – kuivapaino asettuu 1280 kiloon. Keveydestä huolimatta maranellolaiset eivät ole malttaneet pitää käsiään poissa moottoritilasta: 3,9-litrainen tuplaturboahdettu V8 on valmistajan kautta aikain voimakkain kahdeksansylinterinen. Huipputehoksi kerrotaan 720 hevosvoimaa. Litrateho on turbokoneellekin kunnioitettava 185 hv/l. Huippuväännöksi luvataan 770 newtonmetriä, josta pääsee nautiskelemaan vasta seitsemännellä vaihteella.

Ferrari 488 Pista

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

0–200 km/h vain 7,6 sekuntia!

Lukemat riittävät 340 km/h huippunopeuteen ja 2,85 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan – uskomaton arvo takavetoiselle autolle. Hurja lukema on myöskin 7,6 sekunnin kiihtyvyys nollasta kahteensataan.

Suorituskykyä voi kokemattomampikin kuski hallita laajan elektroniikka-arsenaalin ansiosta: autosta löytyy muun muassa kuudenteen sukupolveen kehitetty Side-Slip Angle Control –sladinhallinta, joka yhdistää aktiivisen takatasauspyörästön, magnetoreologiset iskunvaimentimet ja uuden Ferrari Dynamic Enhancer -järjestelmän. Termistö alkaa kuulostaa jo japanilaisilta autoradiolta, mutta tehtaan mukaan kyse on ohjelmistosta, joka säätää jarrupainetta satulakohtaisesti – oletettavasti kyse on kuitenkin hieman muusta, kuin lukkiutumattomista jarruista!

Ferrari 488 Pista

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ferrari

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat