10.4.2021 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 testissä: 300km/h 5000 kilometriä putkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche ajoi tuoreimmalla GT3-mallilla nopeudella 300km/h 5000 kilometriä putkeen. Suomessa 315 000 euroa maksava auto tuntuu suorittavan. Porschella on toisinaan tapana hieman ylisuorittaa autojensa kanssa. Esimerkiksi luvatut kiihtyvyysarvot pitää alittaa arkisissa olosuhteissa apukuljettajakin kyydissä – ja tämä kerta toisensa jälkeen. Silti jopa sen mittareilla on melkoinen saavutus pitää vauhtia 300km/h 5000 kilometriä putkeen.Kyseinen automalli on helmikuussa julkaistu tuoreimman 992-sukupolven Porsche 911 GT3. Suorituskyvyiltään ilmeisen vaikuttava auto maksaa Suomessa noin 315 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300km/h 5000 kilometrin ajanMoottorina siinä on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä kuusisylinterinen vastaiskumoottori, joka myös bokserimoottorina tunnetaan. Sen huipputeho 510 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 8 400 kierrosta minuutissa ja sähköinen kierrosrajoitin astuu peliin vasta 9 000 kohdalla.Tuota moottoria ajettiin testipenkissä todella pitkään jatkuvan suorituskyvyn ja muun muassa öljyvoitelun varmistamiseksi.– Lopulta uuden GT3:n moottoria ajettiin yli 22 000 tuntia testipenkissä. Testaamisen aikana toistimme tyypillisten moottoriratojen profiileja ja moottoria ajettiin suuria osia ajasta kaasu pohjassa, kertoo Porschen katulaillisisten GT-mallien moottoreista Motorsportin puolella vastaava projektipäällikkö Thomas Mader.Erityisesti pitkien kaarteiden aikana aiheutuvat korkeat sivuttaiskiihtyvyydet pyrkivät kuljettamaan öljyn yhteen laitaan, joka olisi monelle perinteiselle öljyvoidellulle moottorille turmiollista. Porsche on ratkaissut ongelman erillisellä öljysäiliöllä varustetulla kuivasumppuvoitelulla. Tämän osalta tekniikkaa jaetaan GT3 Cup -kilpa-autojen kanssa.Näillä eväin on uskallettu yrittää aiemmin mainittua suoritusta. Porschen tuorein GT3 todellakin ajoi nopeudella 300km/h 5000 kilometriä putkeen.Kyseessä oli prototyyppiauto, jota ajoi vuoroissa kokonainen testiryhmä Volkswagenin Nardon testiradalla. Auto kiihdytettiin tuohon 300 kilometrin tuntinopeuteen ja pidettiin siinä kunnes polttoaine alkoi loppumaan. GT3 pysäytettiin vain tankkauksen ajaksi ja kiihdytettiin jälleen tavoitenopeuteen.Tätä jatkettiin 5000 kilometriä yhteen putkeen. Porschen mukaan Motorsport-osaston katulaillinen tuote selviytyi suorituksesta murheitta.Lopulta tämän lähes päättömältä tuntuvan testaamisen tavoitteena on vain yksi asia. Porsche haluaa varmistaa, ja tässä saatettiin lipsahtaa liioittelun puolelle, että GT3 selviää ratapäivästä leikitellen. Kuljettajalle kokemus voi olla jopa raskaampi.Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja