10.4.2021 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 testissä: 300km/h 5000 kilometriä putkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche ajoi tuoreimmalla GT3-mallilla nopeudella 300km/h 5000 kilometriä putkeen. Suomessa 315 000 euroa maksava auto tuntuu suorittavan. Porschella on toisinaan tapana hieman ylisuorittaa autojensa kanssa. Esimerkiksi luvatut kiihtyvyysarvot pitää alittaa arkisissa olosuhteissa apukuljettajakin kyydissä – ja tämä kerta toisensa jälkeen. Silti jopa sen mittareilla on melkoinen saavutus pitää vauhtia 300km/h 5000 kilometriä putkeen.Kyseinen automalli on helmikuussa julkaistu tuoreimman 992-sukupolven Porsche 911 GT3. Suorituskyvyiltään ilmeisen vaikuttava auto maksaa Suomessa noin 315 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300km/h 5000 kilometrin ajanMoottorina siinä on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä kuusisylinterinen vastaiskumoottori, joka myös bokserimoottorina tunnetaan. Sen huipputeho 510 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 8 400 kierrosta minuutissa ja sähköinen kierrosrajoitin astuu peliin vasta 9 000 kohdalla.Tuota moottoria ajettiin testipenkissä todella pitkään jatkuvan suorituskyvyn ja muun muassa öljyvoitelun varmistamiseksi.– Lopulta uuden GT3:n moottoria ajettiin yli 22 000 tuntia testipenkissä. Testaamisen aikana toistimme tyypillisten moottoriratojen profiileja ja moottoria ajettiin suuria osia ajasta kaasu pohjassa, kertoo Porschen katulaillisisten GT-mallien moottoreista Motorsportin puolella vastaava projektipäällikkö Thomas Mader.Erityisesti pitkien kaarteiden aikana aiheutuvat korkeat sivuttaiskiihtyvyydet pyrkivät kuljettamaan öljyn yhteen laitaan, joka olisi monelle perinteiselle öljyvoidellulle moottorille turmiollista. Porsche on ratkaissut ongelman erillisellä öljysäiliöllä varustetulla kuivasumppuvoitelulla. Tämän osalta tekniikkaa jaetaan GT3 Cup -kilpa-autojen kanssa.Näillä eväin on uskallettu yrittää aiemmin mainittua suoritusta. Porschen tuorein GT3 todellakin ajoi nopeudella 300km/h 5000 kilometriä putkeen.Kyseessä oli prototyyppiauto, jota ajoi vuoroissa kokonainen testiryhmä Volkswagenin Nardon testiradalla. Auto kiihdytettiin tuohon 300 kilometrin tuntinopeuteen ja pidettiin siinä kunnes polttoaine alkoi loppumaan. GT3 pysäytettiin vain tankkauksen ajaksi ja kiihdytettiin jälleen tavoitenopeuteen.Tätä jatkettiin 5000 kilometriä yhteen putkeen. Porschen mukaan Motorsport-osaston katulaillinen tuote selviytyi suorituksesta murheitta.Lopulta tämän lähes päättömältä tuntuvan testaamisen tavoitteena on vain yksi asia. Porsche haluaa varmistaa, ja tässä saatettiin lipsahtaa liioittelun puolelle, että GT3 selviää ratapäivästä leikitellen. Kuljettajalle kokemus voi olla jopa raskaampi.Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle