10.4.2021 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 testissä: 300km/h 5000 kilometriä putkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche ajoi tuoreimmalla GT3-mallilla nopeudella 300km/h 5000 kilometriä putkeen. Suomessa 315 000 euroa maksava auto tuntuu suorittavan. Porschella on toisinaan tapana hieman ylisuorittaa autojensa kanssa. Esimerkiksi luvatut kiihtyvyysarvot pitää alittaa arkisissa olosuhteissa apukuljettajakin kyydissä – ja tämä kerta toisensa jälkeen. Silti jopa sen mittareilla on melkoinen saavutus pitää vauhtia 300km/h 5000 kilometriä putkeen. Kyseinen automalli on helmikuussa julkaistu tuoreimman 992-sukupolven Porsche 911 GT3. Suorituskyvyiltään ilmeisen vaikuttava auto maksaa Suomessa noin 315 000 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 300km/h 5000 kilometrin ajan Moottorina siinä on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä kuusisylinterinen vastaiskumoottori, joka myös bokserimoottorina tunnetaan. Sen huipputeho 510 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 8 400 kierrosta minuutissa ja sähköinen kierrosrajoitin astuu peliin vasta 9 000 kohdalla. Tuota moottoria ajettiin testipenkissä todella pitkään jatkuvan suorituskyvyn ja muun muassa öljyvoitelun varmistamiseksi. – Lopulta uuden GT3:n moottoria ajettiin yli 22 000 tuntia testipenkissä. Testaamisen aikana toistimme tyypillisten moottoriratojen profiileja ja moottoria ajettiin suuria osia ajasta kaasu pohjassa, kertoo Porschen katulaillisisten GT-mallien moottoreista Motorsportin puolella vastaava projektipäällikkö Thomas Mader. Erityisesti pitkien kaarteiden aikana aiheutuvat korkeat sivuttaiskiihtyvyydet pyrkivät kuljettamaan öljyn yhteen laitaan, joka olisi monelle perinteiselle öljyvoidellulle moottorille turmiollista. Porsche on ratkaissut ongelman erillisellä öljysäiliöllä varustetulla kuivasumppuvoitelulla. Tämän osalta tekniikkaa jaetaan GT3 Cup -kilpa-autojen kanssa. Näillä eväin on uskallettu yrittää aiemmin mainittua suoritusta. Porschen tuorein GT3 todellakin ajoi nopeudella 300km/h 5000 kilometriä putkeen. Kyseessä oli prototyyppiauto, jota ajoi vuoroissa kokonainen testiryhmä Volkswagenin Nardon testiradalla. Auto kiihdytettiin tuohon 300 kilometrin tuntinopeuteen ja pidettiin siinä kunnes polttoaine alkoi loppumaan. GT3 pysäytettiin vain tankkauksen ajaksi ja kiihdytettiin jälleen tavoitenopeuteen. Tätä jatkettiin 5000 kilometriä yhteen putkeen. Porschen mukaan Motorsport-osaston katulaillinen tuote selviytyi suorituksesta murheitta. Lopulta tämän lähes päättömältä tuntuvan testaamisen tavoitteena on vain yksi asia. Porsche haluaa varmistaa, ja tässä saatettiin lipsahtaa liioittelun puolelle, että GT3 selviää ratapäivästä leikitellen. Kuljettajalle kokemus voi olla jopa raskaampi. Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan