3.11.2017 Ajoneuvot Porsche 911:n pelastaja Peter Schutz on poissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen vaikeiden vuosien pääjohtaja Peter W. Schutz johti hapuilevan saksalaismerkin nykyiselle tielleen. Vuosina 1981–1987 Porschen pääjohtajana toiminut Peter W. Schutz on kuollut 87 vuoden iässä. Yhtiö kertoi suruviestissä olevansa Schutzille kiitollinen paitsi aikoinaan lopetettavaksi tuomitun 911:n pelastamisesta, mutta myös 911 Cabrioletin ja 959:n kaltaisista innovaatioista.911 Carrera S Cabriolet mallia 1983.Vuonna 1980 ensimmäisen kerran historiassaan tappiota tehnyt Porsche oli kriisissä. Porsche 911 oli johtokunnan mielestä vanhanaikainen tuote ja liian kallis valmistaa. Jälleenmyyjien mukaan auto oli huonosti viimeistelty ja turhan kalliiksi hinnoiteltu. Tässä tilanteessa Peter Schutz saapui taloon toimitusjohtajaksi Ferry Porschen henkilökohtaisella kutsulla, vaikka saksalaislähtöinen amerikkalaismies ei ollut eläessään edes istunut 911:ssä.Schutz kuitenkin sai nopeasti käännettyä Porschen laskusuhdanteen uuteen nousuun, sillä jo 1985 yhtiön vuotuinen myyntimäärä oli jo lähes tuplaantunut verrattuna vuoteen 1981. Schutzin ideoihin kuului muun muassa 911 Cabriolet -avomalli, joka avasi ovet menestykseen Yhdysvaltain markkinoilla. Hän kehitti myös 944-mallistoa ja visioi, että Le Mans -kilpailumenestys on yhtiölle avainasemassa.Le Mansissa vuonna 1981 vasemmalta alkaen: Ferry Porsche, Manfred Jantke, Peter W. Schutz, Norbert Wagner ja Wolfgang Porsche.– Päätimme, että teknologia on yhtiön ytimessä ja huipputason suorituskyky on lähestymistapa kuljetusalalle. Eläisimme tai kuolisimme sen mukaan, Schutz kommentoi Le Mans -kilpailumenestystä.– He olivat voittajia ja he yrittivät käyttäytyä häviäjien tavoin, hän kommentoi yhtiön tilaa ruoriin astuessaan.Porsche 959 oli saksalaisvalmistajan ensimmäinen kurkotus superautojen maailmaan.Merkittävin Schutzin aikana esitelty uusi malli oli kuitenkin vuonna 1985 paljastettu Porsche 959, jonka tekninen edistyksellisyys hämmästyttää vielä tänäkin päivänä. Huipputeknisen lippulaivan valtavan kallis kehitystyö yhdessä heikkenevän dollarin kanssa tarkoitti myös, että Schutzin kannatti eläköityä vuoden 1987 lopussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy911:n pelastajaTärkein Schutzin teoista oli kuitenkin jo aiemmin lopetettavaksi päätetyn 911-malliston pelastaminen. Päätös 911:n lopettamisesta oli aiheuttanut moraalin notkahtamisen jo tehtaan työntekijöiden keskuudessa, mutta he eivät uskaltaneet haastaa johtokunnan päätöstä. Schutz kuitenkin asettui jo tehtyä päätöstä vastaan – vasta kolmannella työviikollaan.Schutz itse kuvaili tapausta Road & Track -lehteen kirjoittamassaan muistelmajutussa siten, että hän meni keskustelemaan pääinsinööri Helmuth Bottin kanssa tulevien mallien suunnitelmista. Bottin toimiston seinällä oli kaavio mallikohtaisesta kehityksestä Porschen silloiselle mallistolle, joka käsitti 911:n lisäksi 928:n ja 944:n. 928 ja 944 olisivat kaavion mukaan jatkaneet tasaista kehittymistään, mutta 911:n tuotantomäärä lakkasi vuoden 1981 kohdalla. Schutz otti Bottin pöydältä kynän ja jatkoi 911:n tuotantoviivaa koko kaavion halki, pitkin seinää ja vielä ovenkin ulkopuolelle.Tämän auton piti jo jäädä tulematta: vuosimallin 1982 911 Carrera S Coupé.– Ymmärrämmekö me toisiamme? oli Schutzin kysymys, johon Bott vastasi nyökkäämällä virnistäen.Schutz perusteli päätöstään sillä, että vaikeana pidetty 911 oli hänen mukaansa ainut auto, joka pisti kuljettajalle kampoihin ja palkitsi osaavan ajajan. Se taas tarkoitti, että autossa oli luonnetta, markkinavaltti, josta ei kannattanut luopua.Peter W. Schutz 1930–2017.Eläkepäivilläänkin aktiivisena Porsche-harrastajana tunnettua Schutzia jäivät kaipaamaan vaimo ja kolme lasta.Lähde: Porsche, Road & Track Kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa