4.2.2023 Ajoneuvot Porsche Taycanin akun korjaus maksoi yli 80 000 euroa, Teslassakin jopa yli 15 000 euron korjauskustannukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahinkovakuutusyhtiö Ifin maksama suurin korvaus sähköauton akuston vaihdosta töineen on ollut yli 80 000 euroa. Ifin mukaan sähköautojen vakuutusten hinnat eivät ole kuitenkaan nousussa. Sähköautojen akkukoteloihin kohdistuneet iskut ja niistä aiheutuneet mahdolliset hylkäykset ajoneuvon katsastuksessa ovat olleet viime aikoina puheenaihe.Taustalla on viime vuoden marraskuun alussa voimaan astunut uusi katsastusmääräys, jonka mukaan sähköauton akussa oleva kolhu tai painauma voi olla hylkäysperuste katsastuksessa.– Kun sähköautoilu yleistyy, niin tämä on myös se mukana tuleva uusi asia, sanoo Kokkolan autohuollon yrittäjä Jesse Haapala sanoo.Kokkolan autohuolto on Kokkolassa toimiva autojen monimerkkihuolto, joka on panostanut toiminnassaan viime vuosina myös sähköautoihin. Sähköautojen akkukoteloihin tulleet kolhut ovat tuttuja yrittäjä Haapalalle.– Yksi Tesla tuossa on parhaillaan akku auki, Haapala sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikosulun vaara olemassaKyseinen Tesla on saanut akkukotelonsa pohjaan 12 millimetrin painauman, joka on nostanut akkukotelon pintapellin ylöspäin ja yksi akun moduuli on tästä syystä puristuksissa.– Tällaisessa tilanteessa on ihan oikeutettua, että katsastaja puuttuisi asiaan. Tällaisessa on olemassa ihan oikea oikosulun vaara, Haapala sanoo.Teslan vaurioita ei havaittu katsastuksessa, vaan auton akkukotelo vaurioiduttua auto päätyi vakuutusyhtiön korvauspäätöksen kautta lunastukseen.Teslan kohdalla ei ole vielä päätetty, miten auto korjataan, mutta korjauskustannus on joka tapauksessa merkittävä.– Yksittäisiä moduuleita tähän yksilöön saa noin kahdella tuhannella eurolla. Vaihtoehtona on oikoa akkukotelo ja vaihtaa tämä vioittunut moduuli tai toinen vaihtoehto on vaihtaa koko akusto, käytetty akkupaketti maksaa noin 15 000 euroa, Haapala sanoo.Tämän kaiken päälle tulevat vielä työkustannukset. Haapalan mukaan sähköauton akun korjaaminen on työlästä. Akkupaketti täytyy ottaa autosta alas, purkaa, tyhjentää akkumoduleista ja oikoa akkukotelo. Sen jälkeen täytyy vaihtaa tarvittavat moduulit ja kasata akkupaketti. Akkukotelo on monesti myös herkkää alumiinia, joka ei kestä paljoa muodomuutoksia, vaan se murtuu. Murtuma voi aiheuttaa koteloon vuodon, ulkoinen vesi pääsee kotelon sisälle. Vesi on akkukennoille myrkkyä, iso osa akustosta voi mennä pilalle.Kokkolan autohuollossa oleva Tesla kuitenkin korjataan, sillä vakuutusyhtiö on sen jo lunastanut ja Haapalan asiakas on sen ostanut lunastuksen jälkeen ja haluaa auton kuntoon.Tapaukset harvinaisiaVaikka Teslan korjauskustannukset ovat kovat, Haapala kuitenkin muistuttaa, että sähköautojen määrään nähden tapaukset ovat harvinaisia. Hän haluaa myös korostaa, että normaalissa ajossa tällaisia vaurioita ei tapahdu.– Kyllä sitä sähköauton pohjaa pitää varoa esimerkiksi huonokuntoisilla mökkiteillä, ettei esimerkiksi keskikaistalla oleva kivi pääsisi osumaan auton pohjaan. Mutta ei vaurioita ihan helposti synny, kyllä auto pitää oikeasti ajaa vauhdilla johonkin tai niin, että pohjakosketus on oikeasti voimakas, että auto jää kantamaan sen päälle. Mutta täytyyhän sitä polttomoottoriauton öljypohjaakin varoa, Haapala sanoo.Haapalan mukaan mielenkiintoiseksi keskustelusta tekee se, että kuinka autovalmistajien takuu suhtautuu akkukoteloon mahdollisesti tuleviin kolhuihin?– Jos akkukoteloon tulee akun takuuaikana kolhu ja sitten akkuun tulee vika, niin ajoakun takuu voidaan evätä hyvin herkästi valmistajan toimesta, Haapala sanoo.Joka tapauksessa Jesse Haapala kehottaa sähköautoilijoita tarkistuttamaan auton akun ja akkukotelon, jos huomaa, että auton pohja otti pohjakosketuksen.– Vaikka autoon ei tulisi mitään oireita juuri sillä hetkellä, niin akustoon voi päästä esimerkiksi kosteutta ja oireet ja ongelmat voivat alkaa kuukausien päästä, Haapala sanoo.Akut hyvin suojattuFrans Malmarille sähköautojen akkukoteloihin tulleet vauriot ovat myös tuttuja, mutta isoa ongelmaa hän ei Haapalan tavoin asiassa näe. Vaurioituneet autot ovat kuitenkin vielä harvinaisuus, myös sähköautojen määrään nähden.– Kyllä mekin olemme tähän asiaan korjaamoissa törmänneet, mutta en näe tätä isona ongelmana, Frans Malmari sanoo.Frans Malmari on laiteliiketoiminnasta ja teknisestä palvelusta vastaava operatiivinen johtaja Diagno Finland Oy:ssä, joka tarjoaa muun muassa korjaamosuunnittelua, korjaamolaitteita ja -työkaluja sekä myös sähkö- ja hybridiautojen korkeajänniteakkujen kuntotestausta ja erilaisia teknisiä koulutuksia autokorjaamoille ja merkkihuolloille.Malmarin on Haapalan kanssa samalla linjalla, että sähköauto täytyy oikeasti ajaa kunnolla johonkin esteeseen, että akkukoteloon tulee sellainen vaurio, joka johtaisi ongelmiin auton toiminnassa.– Akut on autoissa hyvin suojattu, eivät ne ihan pienestä pususta rikki mene, Malmari sanoo.– Saahan sähköauton akun tai akkukotelon tunkillakin rikottua, Malmari viittaa siihen, että jos sähköautoa nostaa tunkilla väärästä paikasta. Sähköauto on painava ja tunkista kohdistuu niin suuri pistekuorma auton pohjaan, että väärästä paikasta sähköautoa nostaessa voi akun rikkoa.– Mutta sama pätee myös muihin autoihin, ei niitäkään voi tunkilla nostaa mistä tahansa kohtaa, Malmari sanoo.Jos sähköautoilijalle tulee kuitenkin tilanne, että akkuun kohdistuu iso ulkoinen isku, autoilijan kannattaa tarkistuttaa auto.– Voi olla mahdollista, että tällaisen iskun seurauksena ajoakun jäähdytys menee tukkoon tai alkaa vuotaa, mutta ennemmin uskon siihen, että akkukotelon mekaaninen vaurio aiheuttaa vaurioita akkumoduuleihin tai oikosulun, joka voi aiheuttaa puolestaan palovaaran, Malmari sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMääräyksen takana Wienin sopimusTämä on myös katsastusmääräysten muuttumisen taustalla, jolla halutaan taata sitä, että sähköauto on turvallinen.Uudet katsastusmääräykset eivät ole myöskään Suomen ajoneuvoliikenteen valvontaviranomaisen Traficomin keksintöä, vaan taustalla on Wienin kansainvälinen tieliikennesopimus, jonka yhtenä osana säädetään myös ajoneuvojen yleisistä teknisistä vaatimuksista.Traficom otti sähköautojen kohdalla käyttöön uusia katsastusmääräyksiä, koska katsastusta yhdenmukaistettiin muiden maiden kanssa Wienin katsastussopimuksen mukaisesti.Muutoksilla helpotetaan sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvoilla ajettavaa rajat ylittävää liikennettä ja kuljetustoimintaa. Toisin sanoen, katsastusmääräyksiä muuttamalla Suomessa katsastetun ajoneuvon tieliikennekelpoisuutta ei tarvitse osoittaa ulkomailla jollain muulla tavalla, vaan Suomen katsastusmääräykset Suomessa rekisteröidylle ajoneuvolle pätevät myös ulkomailla.– Uudet katsastusmääräykset ovat iso muutos ja iso määräys, jonka vastuuvalmistelijana olen toiminut Traficomissa, tarkastaja Tatu Siivonen sanoo.Siivosen mukaan määräys julkaistiin viime kesänä ja se tuli voimaan marraskuun alussa.– Uusien määräysten tarkoituksena on myös helpottaa katsastajien työtä, Siivonen sanoo.Valmistajan toimitettava ajoneuvokohtaiset erityisohjeetAutojen valmistajat ovat ajoneuvolain mukaan velvoitettuja esimerkiksi sähköautojen akkukoteloiden osalta toimittamaan mahdolliset erityisohjeet ajoneuvokohtaisesti, kuinka viallinen auton akkukotelo voi olla, että se on vielä turvallinen, muuten katsastaja tekee itsenäisen arvion vaurion perusteella. Ajoneuvokohtaiset erityisohjeet löytyvät yhteisestä tietokannasta, joita katsastajat voivat käyttää arvioidessaan ajoneuvojen kuntoa.– Katsastaja joutuu ajoneuvolain kautta ja purkamatta ajoneuvoa päättelemään, että onko ajoneuvossa vikaa tai ei.Vika voi olla vähäinen, joka johtaa korjauskehotukseen. Jos vähäisiä vikoja ei ole yli kolmea kappaletta, ajoneuvo läpäisee katsastuksen. Jos vika autossa ei ole yksinkertaisella toimenpiteellä korjattavissa, ja ajoneuvon käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta, katsastaja hylkää ajoneuvon. Tällöin auton viat on korjattava mahdollisimman pian ja auto on tuotava katsastukseen jälkitarkastukseen.Hylätylle ajoneuvolle voidaan antaa myös ajokielto, jos katsastaja näkee, että ajoneuvon vika on niin suuri, että se aiheuttaa välitöntä vaaraa.– Jos auto hylätään tai asetetaan ajokieltoon, akkukotelossa täytyy olla selkeä vaurio, esimerkiksi painauma tai repeämä, sieltä tulee nesteitä ulos tai se todetaan muuten vaaraa aiheuttavaksi, Siivonen sanoo.Porscheen uutta akkua 80 000 eurollaVahinkovakuutusyhtiö Ifille sähköautojen akkukoteloiden vauriot ovat myös tuttuja. Ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius sanoo, että akkuvahinkojen määrä ei ole ollut kuitenkaan mikään suuri.– Puhutaan ihan muutamista tapauksista, mitä meille on tullut, Roselius sanoo.Roselius sanoo, että kaikki sähköautojen akkukoteloiden korjaukset, mitä If on korvannut, ovat olleet sellaisia, että niissä taustalla ei ole hylkäystä katsastuksessa.Roseliuksen mukaan korvaussummat ovat olleet vaihtelevia, suurin korvattava summa on ollut yli 80 000 euroa, jossa Porsche Taycan -auton koko akusto vaihdettiin.– Akkukotelossa oli seitsemän milliä syvä painauma. Kun se korjattiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, autoon piti vaihtaa koko akusto, Roselius sanoo.Roseliuksen mukaan tämä on vain yksi yksittäistapaus, ja korjauskustannukset vaihtelevat eri automerkkien ja -mallien välillä.– Esimerkiksi Teslan kohdalla varaosia on hyvin saatavilla ja niissä päästään pienemmillä kustannuksilla.Roselius uskoo, että kun sähköautot yleistyvät, sähköautojen korjaamisestakin tulee normi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi ole vaikuttanut hintoihinRoselius ei myöskään usko, että korjauskustannuksilla olisi yleisesti vaikutusta sähköautojen vakuutusten hintoihin tai niiden nostopaineisiin.– Olen optimistinen. Eikä sellaisiin johtopäätöksiin olla vielä tultu, että vakuutusten hintoja täytyisi nostaa. Toki seuraamme kehitystä ja hintavaikutusta voi tulla sellaisilla automalleilla, joiden akut osoittautuvat heikosti suojatuiksi ja kalliiksi korjata, Roselius sanoo.Roseliuksen mukaan sähköautoilun mallimaassa Norjassa If on vakuuttanut valtavan määrän sähköautoja. Vastaava katsastusmääräyskin on ollut voimassa myös Suomea pidempään. Tällä ei ole kuitenkaan Norjassa ollut vaikutusta eikä esimerkiksi piikkiä korjaushakemuksissa.– Niiden kokemusten perusteella voin sanoa, että ei tässä ole mitään dramaattista luvassa.Roseliuksen mukaan sähköautoilijoiden kannattaa kuitenkin olla tarkkana, jos vahinko tapahtuu. Auton pohja kannattaa tarkistaa tai tarkistuttaa. Esimerkiksi vasta vuosien päästä katsastuksessa ilmi tuleva lommo sähköauton akkukotelossa voi olla vaikea näyttää myöhemmin toteen.– Perussääntö on kaikissa vahingoissa on se, että pitää tietää, mitä on tapahtunut, missä on tapahtunut ja milloin on tapahtunut. Mitä kauemmin aikaa kuluu, sitä vaikeampi tapahtuma on luotettavasti selvittää, Roselius sanoo.Roseliuksen mukaan myös käytettyä sähköautoa ostaessa kannattaa olla tarkkana ja kurkistaa sähköauton pohjan alle, että akkukotelossa ei ole vaurioita.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto, Tesla-akkukuvat Kokkolan autohuolto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin